Ga naar inhoud
  • 0

Langere gearing versnellingsbak V6 op AVF?


villyman

Vraag

Mijn Passat 4Motion werd getuned van 130 (eigenlijk 136,7) naar 182,3, ook het koppel steeg tot een lekkere 364 NM (Had eigenlijk meer verwacht).

De auto heeft een 6-versnellingsbak en in de eerste 2 versnellingen gaat de neus meer van beneden naar boven dan dat de auto vooruitgaat (bij manier van spreken). Mochten de versnellingen wat langer zouden zijn, dan zou de auto veel comfortabeler rijden. Ook de 6de mocht wel wat langer om het verbruik te drukken op lange afstanden en gewoon rustiger te rijden.

 

Ik vraag me nu af of een versnellingsbak van een 2.5 V6 4Motion zomaar is over te zetten op mijn 1900 AVF? In zoverre die een langere gearing heeft, welteverstaan ....

 

Is de aansluiting op het blok identiek?

Passen de cardans (aandrijfassen) nog?

Zijn er problemen te verwachten naar de plaatsing van de koppeling?

Bediening van de bak is dezelfde als een 4-pitter?

Ophangpunten?

 

Alvast bedankt om mee te helpen denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Andere schokbrekerset heb ik liggen, moet er alleen nog onder; KW V3. Denk dat dat wel zal volstaan maar blijft dat de auto vrij krachtig is voor de eerste 2 relatief korte versnellingen.

 

Past een V6-bak of is dat onbegonnen werk?

Ik weet een vrij recente V6-bak te koop, vandaar de vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Natuurlijk bedoelt Vdub de 6de versnelling maar daarmee blijft de korte eerste en tweede nog.

Mocht ik een andere versnellingsbak kopen dan kan die direct worden gewisseld zonder dat die eerst open moet. Later zie ik dan nog wel wat ik met de originele bak doe.

Ik vraag me gewoon af of die bakken uitwisselbaar zijn.

Bij mijn Corrado waren alle bakken van 4-pitters uitwisselbaar (ook diesel) maar een VR6-bak paste niet. Is dat bij Passat ook zo of kan het wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zal maandag even kijken, heb nog bakhuis van een v6 en 4 cil tdi liggen voor passat.

Als het niet past kun je wel makkelijk de 5 en 6e versnelling omwisselen( als je het juiste gereedschap hebt)

Ik heb bij Jan ( Backloop ) dit ook gedaan bij een voorwiel aangedreven AVF, gewoon onder de auto bak niet gedemonteerd. Is bij een 4motion iets meer werk maar moet ook te doen zijn onder de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Vdub: Nee, zeker niet als een dolleman. Ik heb nogal een hart voor de mechaniek en alles wordt mooi opgewarmd en afgekoeld. Als ik passagiers vervoer dan vind ik de acceleratie niet soepel genoeg verlopen door de korte versnellingen. Er wordt veel geschakeld maar de auto maakt niet echt vaart. Tegen 85 per uur heb ik 5 keer moeten schakelen (tot 6de) en als je van het ene licht (of rond punt) naar het andere moet vind ik dat niet soepel genoeg. Ik schakel graag rond 2000 à 2500 toeren.

Als ik alleen rij geeft mij dat niet maar ik vind het niet "smootly" genoeg voor eventuele passagiers.

Misschien maak ik mij daar drukker over dan nodig maar ik zie niet graag dat het hoofd van een passagier fel voor- en achterwaarts beweegt bij het schakelen. Dat schakelen is nu juist iets wat bij een 6-bak veel moet gebeuren ...

Ik probeer dan om net voor het schakelen zo goed als op deellast te rijden zodat de overgang zo soepel mogelijk gebeurt maar dan rij ik dikwijls aan 3000 toeren in deellast om het schakelen voor te bereiden en dat vind ik dan ook weer niet nodig. (Auto veel toeren laten maken terwijl er geen vermogen gevraagd wordt vind ik niet nuttig)

Zodoende dacht ik dus aan een andere bak, uiteraard ook om op lange trajecten het verbruik nog wat te drukken. Ik rij nu een gemiddeld verbruik van 6,5 à 6,6 liter (vandaag 90 km van de kust teruggereden op hoofdzakelijk snelweg tegen 134 p.u. en exact 6,0 liter), dus een laagvlieger ben ik niet alhoewel er toch dikwijls eens goed gas wordt gegeven. Verbruik is ook verlaagd sedert de tuning terwijl vermogen regelmatig wordt aangesproken.

 

Is al leuk om lezen dat verhoudingen kunnen worden aangepast zonder de bak te demonteren. Kan dat voor alle versnellingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zal maandag even kijken, heb nog bakhuis van een v6 en 4 cil tdi liggen voor passat.

Als het niet past kun je wel makkelijk de 5 en 6e versnelling omwisselen( als je het juiste gereedschap hebt)

Ik heb bij Jan ( Backloop ) dit ook gedaan bij een voorwiel aangedreven AVF, gewoon onder de auto bak niet gedemonteerd. Is bij een 4motion iets meer werk maar moet ook te doen zijn onder de auto.

 

 

Ik vindt het gat van de vier naar vijf te groot dan, mooier was een complete bak of eind overbrenging van de V6, daar dan ook de eerste versnellingen beter (langer,wil TS tenslotte)c.q. fijner aanvoelen.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zal maandag even kijken, heb nog bakhuis van een v6 en 4 cil tdi liggen voor passat.

Als het niet past kun je wel makkelijk de 5 en 6e versnelling omwisselen( als je het juiste gereedschap hebt)

Ik heb bij Jan ( Backloop ) dit ook gedaan bij een voorwiel aangedreven AVF, gewoon onder de auto bak niet gedemonteerd. Is bij een 4motion iets meer werk maar moet ook te doen zijn onder de auto.

 

 

Ik vindt het gat van de vier naar vijf te groot dan, mooier was een complete bak of eind overbrenging van de V6, daar dan ook de eerste versnellingen beter (langer,wil TS tenslotte)c.q. fijner aanvoelen.

 

Jos.

 

Bij de DQS bak (V6 TDI) zijn de eerste 3 versnellingen gelijk aan die van de AVF met de FRK. Ja je hebt gelijk dat de stap van 4 naar 5 nu redelijk groot is. Ook de eindoverbrengingen van DQS en FRK zijn gelijk. Er is gewoon niet veel keus. Wie weet komt bij mij de DQS bak er nog wel een keer onder zodat de stap van 4 naar 5 kleiner is.

Vwb de 4 motion daar weet ik geen bakcodes van dus ook geen overbrengingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden