Ga naar inhoud
  • 0

Zonder gebruik van pedaal in z'n 3 doorrijden....


Max1966

Vraag

Ik heb al eens eerder geschreven over het feit dat mijn wagen teveel benzine verbruikt en dat ie met warme motor af en toe pas na 2 keer doorstarten aanslaat.

 

Gisteren viel het me opeens op dat met een goede warme motor (net van de snelweg af) ik in de stad in zijn 3 geen gas hoef te geven.

 

Voet van pedaal en hij rijd lekker door. En nee , ik heb geen CC.

 

Dat ken ik wel met een koude motor maar met een warme lijkt me dat niet jofel.

 

En ik vermoed dat dat wederom een signaal is dat er iets niet helemaal in de haak is... :?

 

Ideeen en tips om zelf iets te kunnen checken of te verhelpen zijn welkom.

 

Anders maar eens naar de VW garage en vast weer veel Euri's uitgeven. :cry:

 

 

Passat Variant eind '98 1.8 benzine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Om hier even op in te haken. Dit probleem heb ik al vanaf dat ik de auto heb. Veel verbruik en de auto blijft vanzelf lopen in de 3de en hogere versnellingen.

Ik heb dit toen eens op dit forum gegooid, maar ik kreeg dezelfde reactie (ik geloof van mathijs) zoals hierboven: Temperatuursensor stuk!

 

Daar moest ik het mee doen, maar nu de echte vraag om tot een oplossing te komen. Welke temp.sensor (van de zovelen) en nog veel belangrijker: waar zit dat ding (in mijn geval een 1.6 AHL motor in een passat 3b sedan uit 1998). Zowel de topicstarter als ik zullen er belang bij hebben wat/welke sensor bedoeld wordt.

 

Overigens was mijn probleem herkenbaar in vagcom, warme motor of koude motor, 1 meting in vagcom geeft altijd 50graden aan. Mijn vagcom kennis is niet groot genoeg op te kunnen bepalen welke meetwaardeblok voor welke sensor is.

 

Als er iemand is die hier een afbeelding o.i.d. uit bv. etka van heeft, dan ben ik (en waarschijnlijk ook Max1966) zeker een gelukkig mens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He Mikeman,

 

Welkom in de wondere wereld van de Temp Sensor! ;-)

 

Laten we hopen dat we er zelf alsnog uitkomen in plaats van de VW kassa te spekken.

 

Ik ben natuurlijk dankbaar voor elke suggestie en tip maar net iets meer info is inderdaad (voor ons in ieder geval) welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou.... de VW kas spekken, daar ben ik niet zo'n fan van. Hier bij Brezan Automaterialen hebben ze alle onderdelen, alle sensors van bosch enz... alleen niet in een vw doosje. Scheelt aardig in de kosten moet ik zeggen. Ik meen me te herinneren dat een veelverkochte temp sensor (voor vw's) ongeveer 27euro kost. Deze sensor bestaat in 2 varianten (een groene en een blauwe). Wat het precies inhoud weet ik niet.

 

De reden dat ik mijne nog niet vervangen heb, is dat ik dat onderdeel gewoonweg niet vindt in mn auto. Ik heb de hele motorruimte afgespeurd, maar nergens een sensor gevonden met een groen of blauw ringetje eromheen.

 

Ik hoop echt dat iemand weet waar deze zit, dan kunnen we dit snel oplossen. Elke tip of meer info is uiteraard welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De groene Onderdeelnummer: 059 919 501 A; kleur groen; circa 25 euro

 

G2 en G62 is de VAG code voor de koelwatersensor. Die (zwarte) sensor gaat nog al eens kapot. Afhankelijk van je auto en motorblok is het gemakkelijk of een helse klus om 'm te vervangen. De dealer heeft dit onderdeel gewoon op voorraad liggen. Als die iets op voorraad hebben liggen is het iets wat ze dagelijks nodig hebben en/of wat vaak kapot gaat. Het vervangende type schijnt kwalitatief beter te zijn en is voorzien van een groen hulsje om zo duidelijk te maken dat het al eens vervangen is. Met andere woorden, het is gewoon een slecht onderdeel (gebrekkig product) wat eigenlijk onder een coulanceregeling hoort te vallen.

 

Vaak gemelde verschijnselen:

 

1.Bij het starten van een lauwe of warme motor schiet het toerental naar waardes van 1200 - 3000 rpm. Een aanwijzing dat hij dit van plan is te gaan doen is het extreem lang blijven branden van het voorgloei-indicatielampje.

2.Bij alle motortemperaturen komt het sporadisch voor dat het stationair toerental gaat schommelen tussen de 900 en 1000 rpm.

3.De motortemperatuur gaat bij warme motor (90 gr.) opeens naar beneden (70 gr.) en gaat dan langzaam terug. Na korte tijd staat ie dan weer terug op 90 graden.

 

De koelvloeistoftemperatuursensor bestaat eigenlijk uit twee sensoren (derhalve vier draden), het ene gedeelte geeft het signaal aan het instrumentencluster (de meter in je dashboard) de andere levert data voor je motormanagement. Wanneer de fout in het gedeelte zit wat data aan het motormanagement levert treden VAG-COM foutcodes als 16500, 16501, 16502, 16504, 17663 en 17664 op, hij krijgt dan de naam G62 (Geber 62). Gaat de andere kant kapot dan krijg je (o.a.) foutcode 00522 en 01039 en staat hij te boek als G2 (Geber 2).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

http://www.taligentx.com/passat/mainten ... empsender/

 

Even Googlen doet soms ook wonderen...;-)

 

Overigens lees ik niet zo veel op het web over het warme start probleem en hoger benzine verbruik bij een defecte temp sensor....ik neem aan dat dat wel klopt?

 

Mijn dank voor de uitgebreide tips en advies!!!

 

Ik zal er nu toch echt eens moeten mee beginnen om het probleem aan te pakken.

 

Maar misschien toch even wachten tot het iets koeler is....;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@Mikeman...jij al aan de Temp Sensor klus begonnen?

 

Nee nog niet. De passat heeft inmiddels de 180.000 bereikt, dus dan is het tijd voor grote werkzaamheden.

Ik moet nog 2 weken wachten, dan heb ik een heel weekend de tijd om alles in 1x te doen. Grote beurt, distributieriem, waterpomp, temp. sensor. en mn dashboardkastje (klep hangt los). Als ik dan toch bezig ben, dan wordt hij ook weer eens flink van binnen en buiten gepoetst. De laatste tijd heb ik em een beetje verwaarloosd :embarassed:

 

Ik heb een vriend in autodata laten opzoeken hoe alles vervangen moet worden en daarin stond ook waar de temp sensor zit.

Achter het motorblok, richting schutbord. Volgens mij een vervelende plek om bij te komen, maar dat komt wel goed.

 

Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net zoals de kiespijn vaak is verdwenen als je bij de tandarts in de stoel zit zo lijkt het erop dat het vanzelf doorkarren ook is gestopt sinds ik mijn laatste post heb geschreven en ik besloten had dit weekend de temp sensor te vervangen.

 

:?

 

Lijkt het jullie mogelijk dat ondanks dat de motor temp meter de laatste tijd mooi op 90 blijft staan na het warmrijden (niet terugvalt) en de wagen niet meer in z'n 3 blijft doorrijden de Temp Sensor toch kapot is- of aan het kapot gaan is?

 

Lijkt me zo lullig om 30 euro uit te geven aan iets wat uiteindelijk niet kapot is. :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier hetzelfde, als de buitentemperatuur rond de 20graden is, dan heb ik nergens last van.

Kouder (zoals afgelopen winter) en warmer, dan is het probleem er.

 

Ik vervang de sensor tijdens komend onderhoud, zoals hierboven gezegd wordt, het zijn maar 30euro. Op langere termijn zal dit misschien meer kosten, denk aan hoger verbruik bv. En dan bovendien nog de ergernis als het probleem zich weer eens voordoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En ja hoor , daar ging de meter weer gisteren , omlaag naar 70 en weer terug omhoog naar 90.

 

En dat een paar keer achter elkaar.

 

Vervangen dus , da's duidelijk. :wink:

 

Vandaag naar VW WITTEBRUG FOREPARK. Zoals verwacht duurder dan de beraming hierboven , ruim 38 euro. Minder leuk.

 

Meteen een nieuw binnenhandvat voor de bijrijdersportier besteld. 2 delen , 18 euro samen. Viel me weer mee.

 

Ze hadden ze niet op voorraad en die worden dus morgen gratis thuis bezorgd. (geen 6,75 pakketkosten)

 

Da's dan weer goede vertrouwede service die ik ken van vroeger. :D

 

 

Een vraagje nog m.b.t to vervangen van de sensor :

 

Ik neem aan motor laten afkoelen , even de deksel KV reservoir los , de druk weg en het geheel vervangen , of gaat er alsnog KV lekken?

 

Mijn dank voor de tips tot nu toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Het vervangen van de sensor+keering is het beste te doen met een koude motor en idd eventuele druk van het systeem laten door dop van kvs-vat te verwijderen. Mijn ervaring is dat er weinig kvs verloren gaat, zelfs bij mijn Golf waar de sensor horizontaal zit ging er weinig kvs verloren. Kwestie van sensor eruit en gelijk nieuwe erin. Bij mijn Passie met Apt-motor zit die sensor er verticaal in en was ook zonder echte lekkage te verwijderen.

 

Suc6..

 

Mvg, Ronald

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals verwacht geen half uurtje werk.

 

Koude motor , even de deksel KV reservoir open en loskoppelen , sensor eruit.

 

En hopla , toch wel een klatsje water eruit , even scrhrikken. Leuk begin. maar goed , daarna geen water meer.

 

Nieuwe sensor erin , schoonmaken kontakt en aansluiten en...wat zie ik daar?

 

Ja hoor , daar was het zwembad weer onder de accu...grrrr.

 

Ik had de afvoerpluggen vorig jaar helemaal schoongemaakt en de plug onder de accu ingekort.

 

Maar wat een troep zat daar weer in en ook een hele laag water dus.

 

Alles los , eerste plug eruit en nooit meer erin. Die andere ging zo heerlijk moeilijk , ik ben er tegenaan gegaan met een mes en een schaar , heb het meeste verwijderd. Maar wat een .... plek!

 

Alles weer schoongemaakt en aangesloten , meteen interieur filter schoongezogen en starten maar.

 

Rookwolk van de gemorste KV , maar geen lekkage.

 

 

Testrit gemaakt : viel me op dat de meter wat langzaam opklom , bleef daarna toch wel een tijdje hangen bij 70-75 maar even daarna ging ie opeens vlot naar de 90.

 

Kan allemaal toeval zijn omdat ik er nu extra op lette maar dacht dat de die meter al heel snel op 90 zou staan en niet na ongeveer 4 km rijden...

 

Rustig stationair.

 

Even de tijd genomen om m'n wagen schoon te maken van binnen en even later gestart.

 

In 1 keer!

 

Kan toeval zijn maar met warme motor was het vaak even moeten doorstarten.

 

Morgen op pad , hoop dat alles nu in orde is.

 

 

In ieder geval mijn advies tot het ongewenste zwembad : HAAL DIE RUBBER AFVOERPLUGGEN ER UIT!

 

Niet afkorten dus maar er helemaal uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden