Ga naar inhoud
  • 0

Stromend water geluid???


meerkoe

Vraag

Heb hier al een aantal verhalen gelezen over geluiden die de airco maakt.

Nu heeft die van mij dit ook, alleen hoor ik als ik de auto heb uitgezet en uitstap een stromend geluid.

Het klinkt alsof er nog water door de slangen geperst wordt. Motorkap al open gehad en bij de slangen gekeken.

Koelvloeistof staat mooi op peil en zie en vind geen lekkage. Verder merk ik tijdens het rijden dat hij bij 2500 rpm niet echt wil doorzetten qua vermogen. Zou dit met elkaar te maken hebben(lekke kop)???

Hoor graag wat van jullie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

het stromen nadat je airco uitstaat is een normaal procede, R134a wil naar het koudste punt, dat hoor je stromen over de orifice. (de verdamper is nog koud, in je koelkast hoor je het ook wel eens)

Nu is het naar mijn idee, dat het geluid meer wordt bij een tekort aan koudemiddel. (misschien weet Theo stek of dat ook klopt bij de passat c.q. auto airco)

 

je koelvloeistof is niet je koudemiddel, dus dat peil kan alleen gecontroleerd worden door een specalist, doormiddel van afpompen, en wegen. (vaak worden de termen koudemiddel (R134a, airco gas) en koelvloeistof (voor de motor,etc) door elkaar gebruikt, maar let op is niet hetzelfde)

 

bij twijfel kun je het beste laten controleren, de schade die je kunt oplopen is zeer kostbaar.

(het feit dat je aangeeft de koeling minder is zou wel aangeven dat de vulling niet meer voldoende is. gebruik je airco niet meer tot je zekerheid heb, wat je kunt beter zweten dan een nieuwe compressor kopen :wink: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sluit ik me helemaal bij aan. Het koudemiddel in de airco staat onder hogere druk en dat maakt daardoor een wat ander geluid dan koelvloeistof. Als het echt een soort borrelend geluid is is het waarschijnlijk de koelvloeistof in de verwarmingsradiator en dat betekent dat daar lucht in is gekomen. Is het meer een soort sissend geluid dan lijkt dat eerder op de airco.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Nu heeft die van mij dit ook, alleen hoor ik als ik de auto heb uitgezet en uitstap een stromend geluid.

 

Dan zet je de airco niet uit !

 

het stromen nadat je airco uitstaat is een normaal procede, R134a wil naar het koudste punt, dat hoor je stromen over de orifice. (de verdamper is nog koud, in je koelkast hoor je het ook wel eens)

Nu is het naar mijn idee, dat het geluid meer wordt bij een tekort aan koudemiddel. (misschien weet Theo stek of dat ook klopt bij de passat c.q. auto airco)

 

je koelvloeistof is niet je koudemiddel, dus dat peil kan alleen gecontroleerd worden door een specalist, doormiddel van afpompen, en wegen. (vaak worden de termen koudemiddel (R134a, airco gas) en koelvloeistof (voor de motor,etc) door elkaar gebruikt, maar let op is niet hetzelfde)

 

bij twijfel kun je het beste laten controleren, de schade die je kunt oplopen is zeer kostbaar.

(het feit dat je aangeeft de koeling minder is zou wel aangeven dat de vulling niet meer voldoende is. gebruik je airco niet meer tot je zekerheid heb, wat je kunt beter zweten dan een nieuwe compressor kopen :wink: )

 

Wil ik ff berichten over ATS zijn vermelding en mijn bericht dat je de airco niet uit zet !

 

Het klopt bij een te weinig aan koudemiddel kan dit veroorzaakt worden, MAAR als jij het systeem niet uitzet en abrupt afbreekt terwijl er een koel procedee bezig is, zal het systeem uit zijn eigen moeten bepalen wat er gaat gebeuren..

Systeem is bezig met koelen! jij breekt af door de motor stil te leggen..op dat moment is de verdamper bezig met koudemiddel te verdampen ! och jee we hebben te maken met een orrifice systeem ! Wil zeggen dat dit systeem niet zelf zijn zuig/verdampingsdruk kan regelen..compressor wordt stil gelegd ... er is nog druk aanwezig en moet worden afgevoerd.

Wil zeggen dat de HD toch zijn laatste vloeibaar koudemiddel wil/moet laten verdampen, dit veroorzaakt sissen in de verdamper ofwel accumulator ? omdat de orrifice (vaste opening) niet afgesloten kan worden tegenover een systeem met expansie ventiel, de orrifice laat altijd vloeibaar koudemiddel door stromen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo daar komen heel wat voor mij onbekende termen voorbij vliegen, waar mijn on-technische oren van gaan klapperen :wink:

Als ik het goed begrijp heb ik dus een airco-systeem, waarbij dit gewoon zo hoort. Of moet ik voordat ik de auto uitzet eerst de airco uitzetten om dit niet meer te hebben????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Ik begrijp ook uit de reactie van Theo dat hij ook echt adviseert om die airco tevoren al uit te zetten of heb ik dat mis?

 

Nee dat heb je niet mis 3V, airco uit zetten een 10 min van tevoren of econ functie gebruiken, bij het niet uitzetten van de airco blijft het condenswater op de verdamper achter ! wat er weer toe kan leiden dat de airco's gaan stinken na verloop van tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik begrijp ook uit de reactie van Theo dat hij ook echt adviseert om die airco tevoren al uit te zetten of heb ik dat mis?

 

Nee dat heb je niet mis 3V, airco uit zetten een 10 min van tevoren of econ functie gebruiken, bij het niet uitzetten van de airco blijft het condenswater op de verdamper achter ! wat er weer toe kan leiden dat de airco's gaan stinken na verloop van tijd.

 

is ook beter voor je eigen gezondheid, de klap van de temp. verschil (<8graden C) is niet gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit zou geen probleem mogen zijn. meeste auto compressors kunnen 8.500 tot 10.000 rpm aan.

Denk zelfs dat de thermostaat de compressor ook aan/uit zet tijdens bedrijfuren. (klopt dit, Theo)

 

Schadelijker is het om de compressor met een hoog toerental vaak kort te herstarten, de persdruk is dan nog hoog. (dit gebeurt normaal niet in een auto, maar bus maatschappijen hebben hier wel problemen mee gehad door spelende chauffeurs(aan/uitzetten))

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is toch ver onmogelijk? Hoe kan je nou je airco uitzetten op voorhand? Ik weet nooit hoe lang ik erover doe hoor.

Bij 30° ga ik de laatste 5min niet liggen zweten in men auto.

 

er zijn vervoersbedrijven die de buiten temp min 8 graden hanteren als binnen temp. (vaak is de lucht vochtigheid belangrijker om een goede gevoels temperatuur te krijgen, maar dat kan je niet regelen in de auto)

 

het is wat je eigen voorkeur heeft, mijn collega doet dat al jaren. net voor hij bij zijn klant is zet hij de airco uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

maakt toch niet uit eigelijk? Je moet dan telkens weer je airco aan en uit zetten?

Dan is het nut van een automatische airco weg toch?

Mijne staat bij warm weer altijd op 20° ingesteld en werkt prima ...

Ik zit er niet mee te spelen door aan en uit te zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Dit zou geen probleem mogen zijn. meeste auto compressors kunnen 8.500 tot 10.000 rpm aan.

Denk zelfs dat de thermostaat de compressor ook aan/uit zet tijdens bedrijfuren. (klopt dit, Theo)

 

 

Alle Passat's met orrifice hebben geen thermostaat, temperatuur wordt geregeld door de sensoren en controle module, het zijn open compressors met variabel slagvolume (intern regelventiel in de compressor).

Volvo bijvoorbeeld, heeft de compressor begrensd op 6000 toeren (wordt geregeld door toerental sensor) zou nu de auto over de 6000 toeren gejaagd worden !! schakelt de toerental sensor de compressor uit ! omdat de motor op dat moment zijn vermogen vraagt en wil de airco daarbij niet in gebruik hebben.

 

maakt toch niet uit eigelijk? Je moet dan telkens weer je airco aan en uit zetten?

Dan is het nut van een automatische airco weg toch?

Mijne staat bij warm weer altijd op 20° ingesteld en werkt prima ...

Ik zit er niet mee te spelen door aan en uit te zetten

 

@VAGMAN hier bega je toch een denk fout, door te zeggen dat het nut van de automatische airco weg is?

Automatische airco ofwel ECC (Electronic Climate Controle) wil alleen zeggen dat de temperatuur automatisch geregeld wordt naar de instellingen die worden ingegeven en voor de rest niets.

Als jij de airco niet uitzet wordt deze idd automatisch afgesloten..zelfs een handmatige airco bediening doet dat..!

 

Is toch ver onmogelijk? Hoe kan je nou je airco uitzetten op voorhand? Ik weet nooit hoe lang ik erover doe hoor.

Bij 30° ga ik de laatste 5min niet liggen zweten in men auto.

 

Laten we ervan uitgaan dat je dat wel weet hoe lang je erover doet, gemiddelde auto rijder weet hoe lang hij/zij over een ritje doet, zeker met gps systeem tegenwoordig.

Dus jij zet de airco niet uit en laat hem op "automatisch staan" vrouwtje vraagt Goh heb je ook zin in iets van de frituur? ja heerlijk, wil je ook nog een créme (ijsje) ?

De frituur ligt 15 min bij jou vandaan, dus wordt de auto gesnapt.. heeft in de zon staan bakken, auto wordt gestart en levert de compressor vol vermogen "automatisch", bestemming bereikt na 10 á 15 minuten ? auto wordt uitgezet ! terwijl die nog niet ééns de koeltemperatuur heeft bereikt, hopla airco "automisch uit" na 10 min sta je weer buiten en daar gaan we weer, airco "automatisch aan" plaats van bestemming airco weer "automatisch uit"

Mijn redenering en advies zet de airco uit en rij met ARKO "alle ramen kunnen open" Waarom? omdat het tijdsbestek te kort is om op deze tijd de temp naar 20°C te brengen, met de nadruk op het brandstof verbruik...!

 

Heb ik nog een vraag voor je ?

De chauffage in de winter staat ook ingesteld op een bepaalde temperatuur of niet soms? je wilt het behaaglijk hebben notabene. Maar potverdrie je laat per abuis een deur openstaan van een vertrek bij het verlaten van het huis, komt terug en de chauffage draait nog altijd? en is het niet naar je goesting qua temperatuur.. of je nu mazout stookt of gas de rekening krijg je gepresenteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dit zou geen probleem mogen zijn. meeste auto compressors kunnen 8.500 tot 10.000 rpm aan.

Denk zelfs dat de thermostaat de compressor ook aan/uit zet tijdens bedrijfuren. (klopt dit, Theo)

 

 

Alle Passat's met orrifice hebben geen thermostaat, temperatuur wordt geregeld door de sensoren en controle module, het zijn open compressors met variabel slagvolume (intern regelventiel in de compressor).

Volvo bijvoorbeeld, heeft de compressor begrensd op 6000 toeren (wordt geregeld door toerental sensor) zou nu de auto over de 6000 toeren gejaagd worden !! schakelt de toerental sensor de compressor uit ! omdat de motor op dat moment zijn vermogen vraagt en wil de airco daarbij niet in gebruik hebben.

 

Theo misschien een domme vraag, maar als ik je antwoord zo lees, werkt de control unit als thermostaat, die dan het vermogen terug regelt tot het benodigde koelend vermogen. maar blijft de compressor onder normale bedrijf altijd gewoon actief? (als je werkt met een climate control)

 

Dit kan ik me eigenlijk niet voorstellen, want dan zou de compressor altijd een last op de motor zijn, waar VW behoorlijk wat CO2 uitstoot op kan verminderen.

 

wat betreft de veilig heid bij 6.000 rpm van volvo, dit is dan toch om het vermogen van de motor te sparen, niet om de compressor te beschermen?

 

Misschien wat stomme vragen maar ben gewoon heel benieuwd naar de werking van mijn passats koelsysteem. :book:(had niet verwacht dat er nog zoveel electronisch werd geregeld, terwijl er nog wel met een orrifce wordt gewerkt) :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat de compressor flink wat rpm aan kan dat lijkt mij eigenlijk wel logisch. Wat ik echter bedoel is of het kwaad kan de airco in te schakelen bij een hoog motor toerental/snelheid. Krijgt de compressor dan niet kortstondig erg veel krachten te verwerken, of vangt de koppeling tussen multiriem en compressor deze krachten op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

ff beantwoorden heb voorlopig yente te doen, w8tte op klant (belg heeft zeker nog wintertijd)

 

@ATS, zo kun je het in feite wel stellen, er zitten zoveel sensoren die bepalen wanneer de compressor moet uitslaan !

Bij de Passat (andere merken) zit er aan het uiteinde van de verdamper een "sensor" deze meet de temperatuur aan de uitgang van de verdamper, geeft dit door aan de controlemodule, deze geeft het weer door aan het intern regelventiel in de compressor of de slag vergroot/verkleind moet worden (zuig/verdampings druk), hebben we nog de interieur sensor, temp. bereikt compressor uit !

30 °C ecc ingesteld op 18 °C lukt nooit, compressor blijft door gaan..(vol vermogen), hebben we nog de condensorventilator, deze werkt alleen wanneer dit nodig is, rijsnelheid verlaagt de druk in de condensor bij voldoende (zware) snelheid :mrgreen: wordt die uitgeschakeld.

Zelfs bij 30 °C en ecc ingesteld op 20 °C lukt niet, geen enkele auto met ecc of handmatige bediening krijgen dit voor elkaar, omdat de auto's éénmaal niet hermetisch zijn of kunnen afgesloten worden.

 

Dit kan ik me eigenlijk niet voorstellen, want dan zou de compressor altijd een last op de motor zijn, waar VW behoorlijk wat CO2 uitstoot op kan verminderen.

 

Daarvoor zijn de variabele compressors voor ontworpen, om dat te beperken (je merkt er niets van) tegenover de compressors met vast slag volume ! deze kunnen de zuigdruk niet regelen en leveren altijd vol vermogen.

Variabele compressors kunnen het slagvolume wel regelen van 100% tot 20% van hun totaal vermogen.

De orrifice is in feite een vaste open kalibratie (blijft door spuiten) met het expansieventiel uitgevoerde voertuigen (sluit/opent ) om de druk te regelen omdat de compressor (vast slag volume) niet zelf zijn zuigdruk kan regelen.

 

Dat de compressor flink wat rpm aan kan dat lijkt mij eigenlijk wel logisch. Wat ik echter bedoel is of het kwaad kan de airco in te schakelen bij een hoog motor toerental/snelheid. Krijgt de compressor dan niet kortstondig erg veel krachten te verwerken, of vangt de koppeling tussen multiriem en compressor deze krachten op?

 

Bevorderlijk is het niet om de airco in te schakelen bij een hoog toerental snelheid, deze krijgt de volle mep, daarom ik altijd adviseer zet de airco uit !!

Dus ecc staat op "automatisch" auto wordt gestart ! wat komt daar meer bij kijken de belasting van ... startmotor, accu, dynamo, en compressor.

Vergeet niet dat een compressor ongeveer een 5 tot 7 PK motor vermogen vraagt (volledige belasting), dus wat doen we auto starten, startmotor, accu, dynamo, en compressor vragen meteen het uiterste, terwijl de motor ook nog ééns moet gaan presteren.

Zoveel mogelijk (stroom) verbruikers uit zetten, laat ik het anders zeggen, zet radio, lichten, airco, sigaretten aansteker, koelbox, booster, versterker, mist lampen, dvd player, stoelverwarming, achteruitverwarming, gps, ruitenwissers e.d allemaal aan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
klopt het dat het voor de 3C tsi een sanden PXE 16 is? pittige jongen!

 

Durf ik niet te zeggen of die daar op voorkomt (sanden PXE 16), is afhankelijk van het bouwjaar, zou die van 2006 zijn kan die er op voorkomen, deze compressor draait "altijd" mee !! ook al staat de airco uit.

Deze compressor is er ook één met een variabel slagvolume, "MAAR" heeft geen magneetkoppeling meer, die is vervangen door een rubber koppeling, deze kan zijn slagvolume van 100% terug brengen naar 2% wat wordt geregeld door een extern electronisch regelventiel.

Er is één groot "nadeel" het a/c systeem moet altijd voldoende koudemiddel bevatten, zo niet loopt de compressor vast !! als dit gebeurt breekt de rubber koppeling op de as en blijft de poelie mee draaien zodat de multiriem niet wordt overgetrokken.

Airco systeemen met dit soort compressors hebben GEEN lagedruk beveiliging, omdat de compressor niet uitgeschakeld kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Theo, bedankt voor je heldere uitleg :thumb:

En wat ATS ook al aangaf, het is voor jezelf ook beter om 'm even voor aankomst uit te zetten anders stap je ook van 23 graden ineens in 35 graden en daar word je ook niet vrolijk van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

@ Arjen dat is graag gedaan, hoewel het iets sceptisch is vermeld.

 

Zet of stel de airco altijd in naar een graad of 7 , 8 lager dan de buiten temperatuur...ieder persoon heeft een andere weerstand, jij kan het lekker vinden dat de airco volop blaast, maar je vrouw/vriendin/kind kan daar niet tegen .

 

Zeg ik nogmaals, als het 30°C buiten temp is, en de airco ingesteld op 20°C !! dat haalt het systeem "nooit"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Dat adviseer ik altijd, niemand kan in het systeem kijken, na een strenge afgelopen winter heeft het systeem toch wel te lijden.

Maart en April waren voor mij al maanden waarin de meeste systemen voor de helft of helemaal leeg waren gelopen, dan doet de lage drukschakelaar zijn werk.

Wordt het warmer (druk hoger) systeem is half gevuld doet de lagedrukschakelaar niets, er wordt wel gekoeld maar met te weinig koudemiddel ! dat zal de compressor niet op prijs stellen.

Er wordt vaak gedacht, ik heb notabene vorig jaar de airco een groot onderhoud laten doen ! ik sla dit jaar over dus bespaar ik op die jaarlijkse kontrole..? dat kan, maar kan ook verkeerd aflopen.

 

Eigenlijk moet geredeneerd worden, wat bespaar ik? als ik toch kies voor een jaarlijkse kontrole..er wordt bespaard op eventueele hoge onkosten.

Ik weet zeker dat het grootst aantal leden hier, ieder jaar de olie verversen en alles wat er mee samen hangt, Waarom eigenlijk? :roll: Kan toch ook 1 keer per twee jaar :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden