Ga naar inhoud
  • 0

Aanjager zwakt af, geen koeling 3C


Mocca CB

Vraag

De laatste dagen is het lekker warm en dus geen genot als je na een dag werken weer in de auto stapt.... maar ik heb een Passat met Climatronic zeg ik dan altijd tegen mijn collega's :D . Helaas laat die Climatronic me echter de laatste dagen aardig in de steek. Hij vertoont vreemde kuren, weet iemand waar dit aan kan liggen?

 

- In de AUTO stand en temp. op bijv. 16 graden blaast ie gedurende een minuut koude lucht, maar zwakt daarna direct af. Je hoort dat de aanjager wel bezig is, maar er komt geen koude lucht meer uit de roosters. Gevolg, het wordt erg warm in de auto en helaas slaat de aanjager ook niet weer automatisch aan. De lampjes bij de instelknop blijven wel allemaal branden! :?

 

- Als ik dan de ECON erbij aanzet, gaat ie wel weer volop blazen, maar aangezien de airco dan in een spaarstand koelt, is de lucht na een tijdje gewoon warm ipv koel. Oftewel, die zet je dan ook direct maar weer uit! Als je de ECON dan uitdoet, blaast ie direct weer koele lucht op de AUTO stand, maar weer na plusminus 1 minuut zwakt de aanjager weer af, en wordt het weer warm!

 

- Als ik de AUTO stand uitzet en alleen via de aanjager en de voorste ventilatiestand (richting bestuurder) de auto wil koelen, doet ie exact hetzelfde. FF flink koelen en blazen, maar na 1 minuut blaast ie niet meer..... (de brom blijft wel!)

 

Je kunt dan wachten totdat je een ons weegt voordat ie de aanjager weer oppakt! :angry: Drama dus... Want inmiddels is het elke terugrit een erg warme bedoeling.

 

Ik heb niet het idee dat de vloeistof op is, want als ie die ene minuut blaast, blaast ie ook wel koele lucht. Het probleem zit hem erin dat de aanjager stopt met blazen, maar dus op de achtergrond nog wel vol in werking is en de lampjes dus gewoon ook allemaal branden!

 

Weet iemand waar dit aan kan liggen?? Hulp is erg welkom tijdens deze warme dagen! :D:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Net even een reset van de airco uitgevoerd via het bedieningselement. Ook heeft dat helaas niet gewerkt. Het vreemde wat ik daarbij ontdekt heb is dat de aanjager wel gewoon op de AUTO stand blijft blazen als de auto alleen op contact staat! Zodra de motor draait zwakt ie direct na plusminus een minuutje weer af! Rararara???

 

En als ik de aanjager zelf even handmatig bedien binnen de AUTO stand, zwakt de brul achter het dashboard wel af, dus de bediening werkt wel. Gooi ik de aanjager weer vol open, brult de motor weer, maar nog steeds geen lucht uit de ventilators!

 

Hij blaast dus enkel en alleen goed als ECON is ingeschakeld, maar ja dat blaast die lauwe lucht ipv koude.... :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Idd uitlezen kan misschien al iets aan het licht brengen.

 

Toch ook effe erbij stil staan dat als het systeem niet genoeg koudemiddel heeft dit ook aanleiding geeft tot storing.

Koudemiddel kan alleen verdampen als er genoeg warme lucht wordt aangevoerd, de ecc regelt namelijk de snelheid van de aanjager, te weinig koudemiddel, te weinig koeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als je de auto alleen op contact hebt staat de airco niet aan, aangezien de compressor niet aangedreven wordt.

Alsje Passat ouder dan 3 jaar is zou ik gewoon even naar een aircospecialist gaan, of een garage met een Airco-service unit.

 

Gemiddeld verliest een Passat/VAG product ca 100-150g koudemiddel per jaar (ervaring) bij een 200-300 voorraad zal ie idd slecht kunnen gaan koelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij hebben exact hetzelfde meegemaakt met de touran (nieuwe model met links rechts gescheiden clima, dus ecc).

Ook daar iedere keer heel kort koude lucht, eventjes op econ zetten en daarna weer op auto.

 

Daar bleven ook de lampjes boven de draaiknop branden, aanjager liep wel dan eerst wel, maar kwam na korte tijd bijna geen lucht meer uit. (Liep dus een klep dicht.)

Auto is toen diverse keren bij de dealer teruggeweest.

Uiteindelijk opgelost nadat de dealer bevriezingssensor heeft vervangen.

 

Vandaar dat ik bevriezingssensor noemde.

 

viewtopic.php?f=120&t=30121&p=279243&hilit=touran#p279243

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Wij hebben exact hetzelfde meegemaakt met de touran (nieuwe model met links rechts gescheiden clima, dus ecc).

Ook daar iedere keer heel kort koude lucht, eventjes op econ zetten en daarna weer op auto.

 

Daar bleven ook de lampjes boven de draaiknop branden, aanjager liep wel dan eerst wel, maar kwam na korte tijd bijna geen lucht meer uit. (Liep dus een klep dicht.)

Auto is toen diverse keren bij de dealer teruggeweest.

Uiteindelijk opgelost nadat de dealer bevriezingssensor heeft vervangen.

 

Vandaar dat ik bevriezingssensor noemde.

 

viewtopic.php?f=120&t=30121&p=279243&hilit=touran#p279243

 

Dat is geen bevriezingssensor, dit is een sensor die de uitstroom temperatuur meet van de verdamper, geeft dit door aan de controle module..deze stuurt weer op zijn beurt het electronisch/extern regelventiel aan die de zuig druk bepaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Idd Jasper dat zou mogelijk kunnen zijn, omdat we te maken hebben met variabele compressors, als deze sensors verkeerde waarde geven ontstaat rijp (ijs) op de verdamper.

Daar moet ook nog een verschil in gemaakt worden in variabele compressors met magneetkoppeling, en dezelfde compressors zonder magneetkoppeling die "altijd" meedraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Dit wordt me te technisch...... ik hoop dat ze 22 juli iets 'eenvoudigs' vinden wat simpel te verhelpen is.

 

Is niet moeilijk Moccva CB, Variabele compressors regelen zelf de druk en moeten altijd boven de 2 bar regelen om rijp (ijs te voorkomen, de variabele zonder magneetkoppeling doet hetzelfde, het verschil tussen beide is! dat de variabele zonder magneet koppeling "geen" lage drukschakelaar heeft om het systeem te beveiligen bij te lage druk.

M.a.w. deze draaien naar de haaien en moeten altijd voldoende koudemiddel bevatten om vastlopen te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

FF een update!

 

De Passie staat vandaag bij de garage en ik werd net gebeld met het slechte nieuws! Er is een regelklep kapot! :angry:

Drama dus.... Is een nieuwe besteld en morgen gaan ze verder. Ze hopen dat ze er 'makkelijk' bij kunnen, zodat niet het hele dashboard eruit moet. Afwachten dus... (zal wel weer een dure worden :cry: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi mensen,

 

Ik heb precies het zelfde probleem met mijn Passat 3C uit 2005 sedan, eerst koelt hij goed, en na een 30 seconden gaat harder blazen maar de er komt juist bijna geen lucht meer uit de roosters. Bij een vriend het koelmiddel laten controleren, maar daar miste nog geen 100gram, en hij was ook niet lek.

Via een andere vriend in een alle merken garage aan een Bosch tester gehangen, die zei :

"diagnose regeleenheid VW climatronic 3.0.1 Foutgeheugen : 0638 Luchtkwaliteit sensor onderbreking/plussluiting"

Heb de storingen gewist, maar kwamen na het testen weer terug.

Nou wil ik deze sensor gaan vervangen, maar kan iemand mij ongeveer vertellen waar hij zit ? zit hij ook achter het dashboard kastje o.i.d

 

bedankt voor evt reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi mensen,

 

Ik heb precies het zelfde probleem met mijn Passat 3C uit 2005 sedan, eerst koelt hij goed, en na een 30 seconden gaat harder blazen maar de er komt juist bijna geen lucht meer uit de roosters. Bij een vriend het koelmiddel laten controleren, maar daar miste nog geen 100gram, en hij was ook niet lek.

Via een andere vriend in een alle merken garage aan een Bosch tester gehangen, die zei :

"diagnose regeleenheid VW climatronic 3.0.1 Foutgeheugen : 0638 Luchtkwaliteit sensor onderbreking/plussluiting"

Heb de storingen gewist, maar kwamen na het testen weer terug.

Nou wil ik deze sensor gaan vervangen, maar kan iemand mij ongeveer vertellen waar hij zit ? zit hij ook achter het dashboard kastje o.i.d

 

bedankt voor evt reacties

 

Zover ik weet zijn er 4 kleppen, waarvan waarschijnlijk 1 kapot is. Echter mijn garage kon met de meetapparatuur niet zien welke kapot was, en moesten dus op zoek. Dit zal bij jou ook zo zijn lijkt me. 2 kleppen schijnen redelijk te bereiken als je het dashboardkastje eruit haalt, de andere 2 zitten dieper weg waarvoor dan het gehele dashboard er bijna uit moet.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is dat al na 30 seconden dat je de auto aan hebt dat de aanjager wel blaast maar er komt geen lucht uit de roosters?

 

Ja inderdaad, na 30 seconden na inschakelen van de AUTO stand van de airco, blaast de aanjager volop door, maar komt er geen lucht meer uit de roosters. In ieder geval, dit was bij mij het probleem....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dit gehad maar dan doet de airco etc het prima tot een uur snelweg rijden...daarna kwam er steeds minder lucht uit de roosters terwijl ik de ventilator hoorde blazen achter het dashboard kastje. Als ik de auto dan stil zette of even op econ dan deed de airco het daarna weer. Bleek dat mijn verdamper ofzo bevroor omdat de sensor die de uitstroom temperatuur daarvan niet goed registreerde.

 

Bleek een bekend probleem te zijn nieuwe sensor was ongeveer 3 keer zo lang als het origineel en registreert daardoor de uitvoer temperatuur beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb dit gehad maar dan doet de airco etc het prima tot een uur snelweg rijden...daarna kwam er steeds minder lucht uit de roosters terwijl ik de ventilator hoorde blazen achter het dashboard kastje. Als ik de auto dan stil zette of even op econ dan deed de airco het daarna weer. Bleek dat mijn verdamper ofzo bevroor omdat de sensor die de uitstroom temperatuur daarvan niet goed registreerde.

 

Bleek een bekend probleem te zijn nieuwe sensor was ongeveer 3 keer zo lang als het origineel en registreert daardoor de uitvoer temperatuur beter.

 

Ik heb hetzelfde probleem tijdens mijn vakantie ervaren.

Heb je dit bij de VW dealer laten fixen en was het een dure grap?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden