Ga naar inhoud
  • 0

motor pendelt bij langer stationair draaien


Derkjan

Vraag

Mensen, even het volgende: als ik wat langer voor een stoplicht sta, begint na een tijd de motor te pendelen. Niet genoeg om te toerenteller te zien verspringen, maar je hoort en voelt duidelijk dat hij anders loopt. Hij pendelt ongeveer 1x per seconde. Als ik rij is het over, of althans merk ik het niet.

 

Vag-com geeft geen meldingen.

 

Het lijkt me een beetje op het soort lastwissel dat je krijgt door het in- en uitschakelen van de airco. Weet iemand of - en hoe - je in Vag-com kunt zien of de airco-compressor ingeschakeld is of niet? Andere tips misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Excuus, het gaat om een Passat Variant 3BG met de 1.9 TDI 74kW motor.

 

De laatste zaken die ik vervangen heb zijn een maand of wat geleden de bekende PD-verstuiver-kabelrail, en de electrische fan van de (airco)koeling; maar goed, daarna heeft hij het een tijd prima gedaan, dus ik vraag me af of er daarmee nog een verband kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Auto heeft nmw ook een chip.

 

Maar zie je het ook aan soort van schommelend toerental op de toerenteller?

 

Nee, aan de toerenteller zie je niks, daar heb ik nog op gelet. De wagen is iets van een jaar geleden gechipt; als daarmee een verband zou zijn dan had ik het toch wel eerder gemerkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het kan ook best zijn dat je PD kabelboom aan vervanging toe is hoor..

 

Die zit er net 2 maand in of zo, ik mag hopen dat ze langer meegaan dan dat :wink:

 

OK, dan kun je dat iig uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag nog eens goed gekeken, en het onregelmatig lopen begint op het moment dat de electrische fan (de airco fan achter de grille) op hoog toeren begint te draaien. Bij laag toeren is er niets aan hand. Zou ik nu een probleem hebben met:

- de fan? Deze zit er net een paar maanden op, de vorige was defect

- de airco?

- of wordt misschien de electrische installatie van de auto te zwaar belast, dat de dynamo de motor gaat afknijpen of zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je hebt vermoedelijk teveel weerstand in je climacompressor zitten

 

Vandaag een afspraak gemaakt bij een airco bedrijf, en zij bevestigen dit verhaal. De compressor draait te zwaar, waardoor hij de motor iets afknijpt. Oorzaak kan zijn een verstopping in het systeem, of de compressor zelf. We zullen zien, volgende week is het zover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben benieuwd of er wat uitkomt. Heb sinds kort zelf nieuwe fan, ook bij draaien op vol toerental gaat de motor wat onregelmatiger lopen, ik dacht eigenlijk wel aan te veel stroom trekken. Heb me er alleen niet aan geirriteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag was het zover, ik heb de airco na laten kijken. Ik heb mijn verhaal gedaan, en op basis daarvan was de reactie: dat pendelen van de motor wat je hoort, komt doordat de compressor heen en weer schakelt tussen de "hoge druk"-stand en de normale stand. Dat schakelen wordt veroorzaakt doordat het systeem ergens een te hoge of lage druk registreert.

Het apparaat aangesloten en de vulling controleerd, en er zat maar 375gr in, terwijl er 600gr in hoort. 2 Jaar geleden is het systeem voor het laatst gevuld. Zijn reactie was: doordat de fan stuk is geweest, loopt de druk in het systeem te ver op, en gaat hij afblazen via het veiligheidsventiel, en daardoor ben je nu wat vulling kwijt. Het systeem is gevacumeerd, opnieuw gevuld en voorzien van kleurstof waarmee ze lekdetectie kunnen doen. Daarna hebben ze nog even de drukken gemeten bij werkende airco, maar die liepen niet zodanig op dat er gedacht moest worden richting verstopping van het systeem.

 

Nu moet ik even aankijken hoe het gaat en over een paar maanden terugkomen om te controleren op lekkage, en bij klachten uiteraard eerder. Wat hij verder aangaf, was dat ik eens na moest (laten) kijken of de visco-koppeling van de fan van de motor nog wel goed is. Als die namelijk niet op volle toeren komt, krijgt de electrische fan het in zijn eentje niet voor elkaar om de condensor te koelen, en krijg je ook dat pendelen. De condensor wordt dan te warm, waardoor de druk te hoog oploopt en de compressor afschakelt. Vervolgens zakt de druk en schakelt de compressor weer in.

Weet iemand zo hoe je kunt controleren of die visco-koppeling nog goed is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet iemand zo hoe je kunt controleren of die visco-koppeling nog goed is?

.

 

Met je auto een stukje gaan rijden en de airco aanzetten. Als de motor goed warm is op een parkeerpklaats neer zetten en stationair laten draaien met de airco aan. Na een tijdje kan de fan de condensor niet meer afkoelen en zal deze opschakelen naar een hoger toerental. Indien de koppeling niet meer goed is en de fan geen hoger toerental gaat draaien wordt je compressor uitgeschakeld door het systeem. Dan met de auto een stuk gaan rijden en door de rijwind de handel weer laten afkoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden