Ga naar inhoud
  • 0

Versnellingsbak problemen


Hugh

Vraag

Hoi,

 

Net m'n dynamo vervangen en nu het volgende probleem; variant 2002 1.9tdi 227k.

 

Het is eigenlijk begonnen na het laten vervangen van de remblokken achter (en de motorolie). Eerst dacht ik dat het het inslijten van de blokken in de schijven was; maar het is nu anders!

 

Als ik na starten of na afremmen de auto in de eerste versnelling zet (en het pedaal is nog naar beneden) lijkt het net of de auto al wil gaan; je voelt de motor wat trillen en zwaarder lopen. Als je dan de pook uit de versnelling trekt en het pedaal inhoudt, lukt het niet meer om 'm in de versnelling te duwen. Na op en neer bewegen van het pedaal kan ik ' m pas weer in de versnelling duwen. Ook schokt de auto soms bij wegrijden; vooral met achteruit rijden.

 

Nu lees ik over defecte 2m vliegwielen en drukgroepen... maar de pook trilt niet tijdens het rijden. (stuur vibreert licht, moet nog een keer uitlijnen). Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn.

 

Ok, ik hoop dat het niet weer duur gaat worden.... :(

 

groet henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou heb ik nooit helemaal begrepen hoe het koppelings en remsysteem aan elkaar zitten, maar er is in ieder geval een relatie tussen die twee.

Koppeling werkt ook met hydrauliek, misschien dat er ergens lucht in is gekomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

gewoon even langs komen meneer de graaf dan kunnen we eens kijken wat het probleem is want met deze uitleg gaan we niet ver geraken vrees ik

er is hier ook een versnellingsbak specialist opt forum daar kun je eventueel ook raad aan vragen

b5racer bijvoorbeeld

en anders de moeite doen om eens naar hasselt af te komen

groeten guy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klinkt inderdaad naar een hydraulisch probleem. Check even of je nog wel voldoende remvloeistof in het potje hebt. Zo niet, dat eerst op niveau brengen en kijken of het op niveau blijft. Ik vermoed echter dat het inderdaad lucht in het systeem is of een kapotte cylinder. Ik zou zeker even van de aanbieding gebruik maken en in Hasselt (B.) langsgaan. :wink:

Het klinkt in elk geval niet alsof je bak of koppeling defect is, zit 'm eerder puur in de bediening ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hoi,

 

bedankt voor de reacties! Het probleem is vanzelf weer weggegaan! :)

Ik heb wel een diagnose laten stellen bij een vw-specialist; maar die konden niks vinden...! Geen foutmelding of afwijkingen bij een rondje rijden. Dit is natuurlijk klassiek dat het over is als je bij de garage staat. Volgende keer rij ik meteen naar hun toe; alhoewel ik geen volgende keer wens!

 

groet henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan denk ik in eerste instantie toch aan de bedieningscylinder achter het koppelingspedaal. En ben ik in dat geval bang dat het net zo vanzelf weer terugkomt als dat het is verdwenen. Maar je kunt dat inderdaad even afwachten, en foutmeldingen zal dit probleem sowieso niet snel geven volgens mij :wink:

 

Er bestaat misschien ook nog een kans dat het probleem werd veroorzaakt door lucht in de hydrauliek en dat de automatische ontluchting het probleem heeft verholpen. Maar nu klets ik ook maar naar dat ik verstand van zaken heb, niet dus :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hoi,

 

nog wat gegoogeld en gelezen; Het kan een inwendig lekke hoofdkoppelingscilinder zijn. Dit lijkt me onwaarschijnlijk want nu heb ik er geen last meer van.

Of het kan een kapotte bleeder van de hulpkoppelingscilinder zijn. Nu is de functie van deze cilinder me nog niet helemaal duidelijk (als iemand zin heeft deze uit te leggen; welkom...:)). Maar omdat het remvloeistof nivo gelijk blijft lijkt me dit ook onwaarschijnlijk. Dus....

 

Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat ze bij de kwikfit (bij het vervangen van de remblokken achter) een luchtbel naar de hulpkoppelingscilinder hebben gedrukt en dat deze daardoor minder functioneerde. Bij de kwikfit ontkenden ze trouwens dat de hydraulica van koppeling en remsysteem iets met elkaar te maken hadden....(vanaf nu echt alleen maar m'n banden.... :cry: )

 

Als iemand nog een suggestie heeft om het een en ander na te kijken;

ik zal op de site van http://www.taligentx.com/passat/maintenance/brakefluid/ dat je wel de hulpcilinder kan controleren, (ik vraag ik me sowieso af wie om de twee jaar de remvloeistof ververst.. :?: )

 

nog een fijn weekend, henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat verklaart dan misschien ook het feit dat bij heel langzaam remmen tot bijna stilstaan het pedaal trilt; net of de remblokken trillen. Misschien dat er dan een luchtbel in elkaar gedrukt wordt ofzo...

 

Heeft iemand ook de remvloeistof vervangen; en zo ja, is dit zo eenvoudig als het op de site van taligentx beschreven staat?!

 

En heeft iemand misschien een indicatie wat het laten vervangen kost in een garage?

 

henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag,

 

Even een update; net m'n schijven en blokken laten vervangen. Een suggestie van de monteur over het 'trillen' van het rempedaal vlak voor stilstand is dat de abs-sensor te ver van de sensorring zou zitten.

Dit treed op bij het intrappen van het pedaal bij het laatste stukje uitrollen (bijna stilstand), de abs zou dan gaan werken. Ben benieuwd of het opgelost is.

 

maar heeft iemand een tekening hoe de abs sensor verwerkt zit in het remsysteem; ben dit wel tegengekomen op joutoeb.http://youtu.be/Qr2bXnP9a34

 

ok. succes.

 

henk

 

3b6 variant 2002, 1.9TDI, 272000, stil 61000 to go

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha,

 

even een update en nog wat vragen;

 

schoonmaken van de sensor-ring heeft geholpen, het trillen van het pedaal is er niet weer geweest.

 

Het volgende probleem is weer naar boven komen drijven. Afgelopen week kon de auto niet meer in de versnelling; af en toe.... vooral in z'n 1/2/R.

Auto opnieuw starten hielp soms. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een defecte hulpkoppelingscilinder; deze is vervangen en ontlucht en het schakel werk werkt weer. Alleen....

 

bij het wegrijden (ook weer 1/2/R) is het aangrijppunt hoog en kort; en voel je een extra trilling in de auto. Het lijkt een beetje op klacht in het begin van deze topic.

Ook het commentaar van mijn monteur was 'waarschijnlijk moet je de drukgroep/platen/2mvw binnenkort vervangen' Nu zou dat neerkomen op een kleine €1200 (complete set is al €800). En ik wil dit jaar voor het eerst met een caravan de weg op... joehoe!

 

Herkennen jullie dit trillen bij wegrijden; is het het 2m vliegwiel wat aan het stunten is? kan het ook iets sufs zijn als de transmissie olie vervangen (is bij mijn weten nog nooit gebeurd; doet iemand dat?). En wat zouden jullie doen?

 

Op MP is een 1.9TDI 3BG uit 2002 met 280k tussen de 2 a 3 maal een nieuwe versnellingsbak waard; is het dan verstandiger deze in te ruilen voor een volgend slachtoffer? Ik heb natuurlijk net de Driem/remschijvenblokken/dynamo/trekhaak/velgen met wBanden gedaan in de laatste 12 maanden, maar ja.. risico van een 'oude' auto...

 

ok, ik sta open voor suggesties :)

 

fijne dag

 

henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik herken dit probleem. Bij mij ontkoppelde de auto ook niet volledig, vooral na een stuk rijden in de file oid. Dit had bij mij te maken met iets met de vacuüm (Passat 3c). Eea aan leidingen ed vervangen en het was al een stuk beter. Uiteindelijk de tandempomp vervangen en het was zo goed als weg. Mijn auto trilt ook (bij koude motor) bij het optrekken (eerste paar meter). De eerste paar km trilt hij ook iets meer alsof een band 4-kant is.

 

Heb vorige week banden gewisseld en hoopte die trilling kwijt te zijn, maar die is nog steeds aanwezig. Kromme velg kan niet, want na een paar km is de trilling weg.

 

Volgende week krijgt mijn auto frisse olie en filter en schijven en blokken. Dan bekijken we meteen het vliegwiel/motorsteun e.d. en hoogstwaarschijnlijk plannen we gelijk een datum om deze te wisselen. Hoe en wat kan ik je over een paar weken dus vertellen.

 

Je hebt btw PB over je vliegwiel e.d...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

L.S.

 

even een update; we hebben besloten om door te rijden! van de week door de 280k grens gegaan!

Het trillen is weer 'verdwenen', blijft wel dat de platen ver op zijn. En ik weet niet of ze ooit eerder vervangen zijn.

Wat betreft rijstijl; laatst deden we een proefrit in een tino (sorry...) en ze had 'm bijna op z'n kant, 'normaal' gereden.

Er wordt dus stevig doorgereden en veel geschakeld met kinderen naar school brengen enzo...

 

Ik ben inmiddels een LUK set 600004000 tegengekomen; €515 op ebay. helaas zijn er geen vaste vliegwielen voor de 3bg....

Als het te veel gaat slippen komt er een nieuwe set onder. (als iemand nog een tip heeft)

 

ok, bedankt voor de reacties en tot het volgende probleem :)

 

henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb 1,5 jaar geleden hier een nieuwe set gekocht voor mijn 3B. Als je motorcode weet kan je daar eens kijken of er juiste set bij staat voor jouw 3BG.

 

http://myworld.ebay.nl/tonncarparts/

 

Edit: Ik heb zojuist zitten zoeken in jouw geplaatste berichten en zag dat jij een 1.9 TDI met motorcode AVB hebt? Als dit klopt dan heeft bovenstaande ebay-shop zowel een set met vast, als met 2de massavliegwiel voor dit motortype.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden