Ga naar inhoud
  • 0

2 chiptuners = 2 maal andere uitleg EGR. Wat is het nu?


villyman

Vraag

Ik had contact met 2 vrij grote chiptuners in België.

Voor mijn auto (Passat 1900 TDI 3BG 3B6 2004 130PK 4Motion AVF) gaat het over de EGR.

 

Eén zegt: Manueel afdoppen (afsluiten dmv een plaatje) van de klep is niet nodig; die wordt softwarematig 100% dichtgeschreven. Enkel de oudere types zouden moeten worden afgedopt. Is dat zo?

 

Twee zegt:

1ste mogelijkheid: Softwarematig 85% dichtzetten (las ik hier ook al maar interesseert mij niet echt, wil die helemaal dicht)

2de mogelijkheid: Manueel afdoppen van klep en hoogst waarschijnlijk foutcode (Ik las hier dat er zéker een foutcode komt). Die gaan zij dan proberen wegschrijven maar het is afhankelijk van de software of dat zal lukken. Ik vroeg of zij dan geen overzicht hadden van alle types en de bijhorende software maar dat blijkt zo niet te zijn. Mocht dit wél zo zijn, dan kunnen ze toch bijna garanderen of ze die foutcode weg krijgen?

 

Vind dat laatste nogal vaag. Ik moet gewoon afkomen en dan zien ze wel ... Zoiets trekt mij niet echt over de streep ...

 

Beiden zeggen dat het leegmaken van de katalisator geen noemenswaardige vermogenswinst oplevert. Ze zijn het er weer niét over eens of dit voor de roettest op de Belgische keuring nadelig is...

 

Iemand een verheldering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is er toch één die mij hier werd aanbevolen ... kant van Antwerpen ...

Ik heb besloten toch naar Ziptuning te gaan. Niet veraf (Evergem) en had een goed telefonisch contact. Afspraak gemaakt voor 12 juni met rollentest voor en na. Ben benieuwd ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Buitenom het feit dat het hier werd aanbevolen, wil dat niet zeggen dat dat bedrijf een expert is in VAG-motoren. Van de (oude) bekende motoren zijn inmiddels zoveel chips/software geschreven en gekopieerd dat het verkopen van een dergelijke (goede/maat-) software geen probleem meer is..

 

Ben benieuwd of ze daar in bij Ziptuning zichzelf inmiddels redden met het "rollen" van de auto's ipv dat Superflow langs moet komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben ook benieuwd naar de uitkomst.. Ik had hiervoor ook een 4M met AVF blok en gechipped bij JD : 180PK / 420Nm.

12 Juni sta ik weer bij JD, deze keer weer met een andere auto. (inmiddels de 3e die naar de doktor gaat!)

 

Veel plezier met de terugrit, doe ik dat ook! :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Vdub: Ziptuning Evergem heeft sedert september 2009 een 4x4-rollenbank. (Heeft de medewerker mij telefonisch bevestigd; ik ga er dan ook van uit dat dat zal kloppen)

 

@ Groovejunk: Ik ga eerder uit van 165 PK en 380 NM. Mocht het meer zijn, des te beter! Ik denk wel dat ik Evergem opeens véél te dicht bij Eeklo zal vinden liggen... :-) Was die 180 PK en 420 een "gewone" chiptuning of een uitgebreide tuning met meerdere tussenrolls? Scheelt wel 40 NM ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@villyman

Dat klopt, dat schrijf ik ook.. alleen ik hoorde laatst van de mensen van Superflow dat ze met regelmaat naar Zip toe moesten om ze daar te helpen met rollen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

EGR software matig laten uitschakelen zonder tuning is mogelijk, de meeste chiptuners zegen nee, Bij Rica in wateringen hebben ze hem software matig verwijderd, resultaat auto die vanaf 1000 toeren trekt en niet meer gaat inhouden rond de 80 km per uur. en ook stationair niet meer staat te schudden

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden