Ga naar inhoud
  • 0

Lekkende aircoleidingen ..


skynet179

Vraag

Hoi .. Airco compressor is reeds vervangen .. de verdamper is ook reeds vervangen ..

Na de herstelling werkte de airco een tijdje goed. Nu, 6 mdn later koelt hij niet meer naar behoren.

 

Wat durft er nog wel eens te lekken ?? Hoe ziet een airco leiding eruit ?? Is deze na 10 jaar naar de Filistijnen ?

Wil m'n airco wel in orde .. na 1150 eur .. mag het wel :angry:

Bedankt voor wie raad weet ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

hebben ze Glow (een kleurstof aan je olie) toe gevoegd?

hiermee kun je met een uv lamp lekkage opsporen.

 

anders systeem vullen met formeergas (stikstof/waterstof mengsel) en een detector gebruiken. Waterstof heeft een kleinere molucule dan R134 a (helium kan ook)

 

vraag het even na,

 

ja, slangen, leidingen en koppelingen kunnen lekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Werd mij door een forummer gevraagd of dit klopt via pb.

 

Niets is minder waar, stikstof is geen mengsel! waterstof:/stikstof, waterstof is erg licht ontvlambaar; veel reacties veroorzaken brand of explosie Zeppelin Hiiddenburg effect, helium wordt gebruikt voor ballonen en/of luchtschepen omdat het niet brandbaar is (Hiddenburg) daar zijn ze later achter gekomen omdat de Amerikanen geen helium wilde leveren aan Duitsland.

 

idd vraag het maar naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Formeer gas is niet brandbaar, bestaat uit minder dan 5% waterstof aangevult met stikstof. Is alleen een lek detector.

dit mensel is te bestellen bij hoekloos en linden gas en is in extreme hoge hoeveelheden in de lucht gevaarlijk voor volksgezondheid (benauwdheid) maar nog steeds niet brandbaar.

 

Wordt in door de grote fabrikanten gebruikt. (Carrier en thermosking en dometic) Carrier heeft zelfs ook helium als test middel in de fabriek, nadeel hiervan is dat helium een nog kleinere molecuul en is dus zeer moeilijk op te slaan. Let op is geen koelmedium, maar een middel om de druk test te doen die in europa verplicht is bij koelinstallaties en druk systemen (bv PED)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Grote kans dat je condensor lek is. Je zegt dat de verdamper is vervangen (dat is het apparaat wat binnen in de kachelmodule zit).

De condensor zit voor bij je radiateur. Hier wil steenslag wel eens een lekkage veroorzaken. Afpersen met stikstof en een lekzoeker geeft uitsluitsel.

 

Verder kan ik je de tip geven om naar een auto airco specialist te gaan om dit te laten onderzoeken. De meeste garages hebben wel airco gereedschap maar zijn niet zo bedreven in het zoeken.

 

Tevens een vraag: Waarom is je compressor vervangen? En waarom is je verdamper vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Het zou toeval kunnen zijn.

 

Van: bart

Aan: info-autoaircotechniek@telenet.be

Onderwerp: airco-compressor vastgelopen

Datum: 25-04-10 10:45:03

 

 

Beste theo

 

Ik heb een vraagvoor jou wij hebben in onze garage bij een Passat een aantal maanden de airco compressor vervangen nu klaagt de klant dat de airco niet goed koelt. Welke onderdelen moeten we zeker vervangen en waar moeten we na kijken, moet dit systeem gereinigd worden zo ja met welk speciaal middel (kan dit wel gespoeld worden )?

Wat gaat dit ons kosten, indien jij voor ons alles terug in orde brengt.

 

alvast bedankt bart

 

Repley

 

Van: TvS

Aan: bart

Onderwerp: Re: airco-compressor vastgelopen

Datum: 25-04-10 15:25:08

 

 

 

Hoi Bart,

 

Wanneer een airco compressor is vast gelopen, moet altijd het systeem gespoeld worden!

Als dit niet gebeurt loopt de nieuwe compressor na verloop van tijd terug vast, omdat het slijpsel (ijzer) van de vorige compressor achter is gebleven in het systeem.

Bij een vast gelopen compressor moet altijd! de filterdroger/accumulator, expansieklep/orrifice vervangen worden!

Het spoelen van het systeem geschied met speciale spoel apparatuur (gereedschap) en spoelmiddel dat in 3 fasen verloopt.

 

Als gespoeld wordt, moet altijd de filterdroger/accumulator, expansieklep (orrifice) en compressor afgekoppeld moeten worden, omdat deze onderdelen verstoppen door ijzer slijpsel, middels adapters e.d. wordt een verbinding gemaakt tussen de over gebleven onderdelen condensor/verdamper.

 

3 fasen spoelen.

 

Spoelen met chemisch spoelmiddel, dan spoelen met chemisch spoelmiddel en stikstof, daarna spoelen met chemisch spoelmiddel en koudemiddel..! systeem diep vacumeren

Na het spoelen moet een spoelfilter in de zuigleiding geplaatst worden (wat resterend achterblijvend ijzer slijpsel opvangt), nieuw expansieklep/orrifice, filterdroger/accumulator monteren, na twee weken de spoelfilter in de zuigleiding kontroleren en indien nodig vervangen.

Na 4 weken spoelfilter verwijderen en weer de filterdroger/accumulator vervangen.

Dit hoeft niet maar ik doe dat wel, en loop hierdoor niet het risico achteraf wederom met een verstopping zit.

 

Als je niet gespoeld hebt! ik neem aan dat het niet is gebeurd, is de kans groot dat de klant weer met een vast gelopen compressor komt te zitten.

Dus vervang de compressor, laat die NIET zitten, want ik ben 100% zeker dat die al schade heeft opgelopen.

 

Met alle begrip, ik kan geen bestek op maken als derde partij omdat 12 maanden garantie gegeven moet worden.

Zouden er achteraf wederom problemen ontstaan die te wijten zijn aan de vorige reparatie ? moet ik alsnog hiervoor opdraaien.

Ik wil het systeem wel voor je spoelen en de spoelfilter monteren maar daar blijft het ook bij.

 

Mvg

 

Theo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dus er is geen lekkage vastgesteld?

 

wel een nette werk wijze van de rep.

90% van de "specalisten" werken niet zo.

je laat geen ruimte voor herhaling. :thumb:

 

zomaar een vraag,

"breek" je de vacum ook nog met stikstof?

(in geval van een langdurige lekkage?)

weet niet of dat in de automotive gedaan wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Misschien een misverstandje uit de weg ruimen,

 

Ik weet niet of de TS de persoon is met betrekking tot mijn repley, of bij die garage geweest is.

Desbetreffende wat mij mailde voor info heeft een garage in Hasselt, dat zou heel toevallig zijn.

Op de TS zijn oproep had ik moeten reageren, en niet over het deformeer gas.

De regelgeving in Nederland is anders dan in België met betrekking airco gebeuren, en hoef je in België geen diploma te hebben om aan auto airco te werken, garage diploma volstaat. (voorlopig dan nog tot 1 juli 2010 als ik de EU mag geloven).

 

Gezien de vraag van Martijn waarom is de compressor en verdamper vervangen? stelde ik me daar ook de vraag bij en viel de euro.

Ze kennen het fenomeen spoelen niet zo zeer in (B) en vervangen dan ook de verdamper, en meenen dat niet gespoeld moet worden.

 

zomaar een vraag,

"breek" je de vacum ook nog met stikstof?

(in geval van een langdurige lekkage?)

weet niet of dat in de automotive gedaan wordt.

 

Ja, ook bij een langdurige lekkage of leegstaan breek ik met stikstof en zal meerdere keren gebroken worden, je hoort dat aan de vacuumpomp of er veel of weinig vocht in zit. Als blijkt dat de vacuum meter binnen een bepaalde tijd niet het vacuum behaald kan dit duiden op het feit dat er nog vocht/stikstof aanwezig is en zal opnieuw gebroken moeten worden of er zit een lek in, dit buiten beschouwing gelaten ervan uitgaande dat het lek gerepareerd is.

Heb bijvoorbeeld vorige week een zweeds merk gehad, waarbij ik 45 minuten ben bezig geweest met vacumeren en breken met stikstof, had deze al gezegd in 2009 dat dit jaar de filter/droger vervangen moest worden.

Wilde er niet aan geloven trouwt eind mei en kon geen extra kosten gebruiken, oké kom dan niet jammeren achteraf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden