Ga naar inhoud
  • 0

Sludge 1.8T enginechecklampje brand


divemaster

Vraag

Afgelopen weekend de auto naar vagtechniek gebracht voor reparatie. het enginecheck lampje brandde. Eerst door blastaway laten uitlezen en de fouten gereset. De foutcode was

 

16795 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected

P0411 - 35-00 - -

18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster

P1654 - 35-10 - - - Intermittent

 

Het lampje was uit maar na een paar dagen ging het lampje weer branden. Op advies van Sven een afspraak bij vagtechniek gemaakt. Het is wel een uurtje rijden maar het is zeker de moeite waard om bij dit kundige personeel je auto achter te laten :-) De mannen hebben verstand van zaken, weten waar ze over praten en de werkplaats ziet er netjes uit. Concreet een adres waar je met vertrouwen je auto voor reparatie of onderhoud kan brengen.

 

Vagtechniek wilde graag de auto een middag hebben om naar het probeem te zoeken. De oorzaak was al snel gevonden, een scheurtje in de slang bij de klep achter op het blok (meen de N291) Goed deze moest vervangen worden. Ook waren er nog een paar slangetjes die tekenen van slijtage begonnen te vertonen. Ook die laten vervangen. Op de zoektocht naar de oorzaak van het enginecheck lampje bleek dat een rubber boven op het kleppendeksel ook gescheurd was. Deze moest dus ook vervangen worden.

 

post-6434-1423824281,302_thumb.jpg

 

Toen het rubber verwijdert werd bleek dat er toch een serieuse vorm van sludge in de buis zat. Lucas van Vagtechniek besloot om met Forté contact op te nemen. Maandag zou iemand van Forté langs komen om de sludge te bekijken en vrijblijvend advies uit te brengen.

 

Ik was helemaal vergeten om mijn fototoestel mee te nemen om een reportage op het forum te posten. Gelukkig heeft Vatechniek dit wel gedaan en de foto's doorgemaild. Omdat de auto daar moest blijven meteen een kleine beurt laten uitvoeren

en meteen de koelvloeistof temperatuursensor laten vervangen. Deze zat onder het rubber dat vervangen is. De sensor gaf namelijk ook een intermittent foutcode aan.

 

Ik had al eerder een olietemperatuurmeteer gemonteerd in de passat maar nog niet de sensor goed kunnen aansluiten. Vagtechniek was zo aardig om dit voor mij te doen en dit netjes af te werken :-). De olie moest er tenslotte toch uit voor de kleine beurt. Ook zijn de ramen geprogrammeerd om via de afstandbediening te sluiten waarvoor ze overigings niks extra's voor gerekend hebben. Kijk dat is nog eens service. Dat is wat anders dan bij de dealer.

 

post-6434-1423824282,2707_thumb.jpg

post-6434-1423824282,3801_thumb.jpg

 

 

Met een goed gevoel de wagen achter gelaten in Nuenen en met de leenauto naar huis. Maandag belde Vagtechniek op om me te informeren over het advies van Forté. De beste oplossing was toch om de motor te laten spoelen :( , hiervoor moet het kleppendeksel karterpan verwijdert worden. Je kan wel flesjes Forté in de motor gieten maar als risico dat je karterzeef verstopt met alle gevolgen van dien.

 

Goed afgelopen maandag de passat opgehaald en een afspraak gemaakt om de motor te laten spoelen. Op 30 april gaat de passat terug naar Vagtechniek voor een motorspoeling. Daarna kan ik vertrouwd met de wagen op vakantie gaan :mrgreen:

 

Wordt vervolgd ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Klinkt inderdaad als een topbedrijf, ik hoor er alleen maar positieve berichten over. En dit soort sludgeproblemen is nooit leuk en kost altijd geld, maar dit is wel de mooiste manier om erachter te komen. Als je al knipperende olielampjes (of nog erger) hebt, ben je helemaal niet happy...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb hier nooit van gehoord om het carter te demonteren bij een flush.. is wel leuk voor het uurtarief etc..

 

Diue flesjes zijn er juist voor om de boel te reinigen zonder de halve auto te demonteren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb hier nooit van gehoord om het carter te demonteren bij een flush.. is wel leuk voor het uurtarief etc..

 

Diue flesjes zijn er juist voor om de boel te reinigen zonder de halve auto te demonteren..

 

De vw garage gaf mij ook aan de carter te moeten demonteren en het filter te vervangen etc (kosten circa 500 euro).

Terwijl de garage waar ik nu ben geweest (niet VW) aan gaf dat het met twee flesjes forte en 45 á 60 minuten verhoogd stationeer laten draaien het blok weer netjes schoon is (kosten totaal 91.45 euro).

En had het ook al hier op het forum gelezen dat met forte flush het ook daadwerkelijk goed schoon wordt allemaal.

Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om het een en ander te demonteren en een filter te laten vervangen.

Als je er zelf maar een goed gevoel bij hebt, dat is het belangrijkste.

 

Gr Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He Patrick,

 

Goed te lezen dat je ook zo tevreden bent over VAG techniek, heb nog even je auto goed bekeken die middag/avond.

Mooie auto hoor !! En je temp sensor in je A-stijl werkt nu goed met die sensor ? of ga je toch nog een andere meter plaatsen ?

De remmen komen er ook gelijk op de 30e ? :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat het beter is om je zeef te vervangen is wat anders.. als je het carter los hebt vervang dan idd die zaken maar ook olieretourleidingen etc.. waarom het kleppendeksel eraf moet weet ik niet, daar zal wel niet zoveel olietroep zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
He Patrick,

 

Goed te lezen dat je ook zo tevreden bent over VAG techniek, heb nog even je auto goed bekeken die middag/avond.

Mooie auto hoor !! En je temp sensor in je A-stijl werkt nu goed met die sensor ? of ga je toch nog een andere meter plaatsen ?

De remmen komen er ook gelijk op de 30e ? :lol:

 

De olietemperatuur meter werkt weer prima. Misschien dat ik hem nog eens een keertje vervang door een van VDO. Het blauw van mijn meter is namelijk niet VW blauw.

 

Nee de 30e nog geen remmen. Als ik geen sludge had gehad was dat een ander verhaal geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Enkele weken geleden is de Motor gespoeld. Vagtechniek heeft er 4,5 aan moeten sleuten. Toen ik de auto de dag erna ging ophalen wist Martin me te vertellen dat alles met succes gespoeld is en de oliepomp al eens eerder vervangen was :-)

 

Volgens hem was de motor al eens eerder gespoeld. De motor loopt in ieder geval weer als een zonnetje en de prijs voor de reparatie viel gelukkig ook nog mee.

 

Helaas hebben ze geen foto's gemaakt tijdens de reparatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik schreef al eens eerder hierover dat garagisten (die Fortë afnemers zijn) gratis (toentertijd) gebruik kunnen maken van een op te roepen ervaren Forté endoscopist om NA HET SPOELEN met een endoscoop, via de carterplug, het carter en de oliezeef te inspecteren op achtergebleven troep. Kan een boel euri's schelen als de boel na het spoelen schoon blijkt te zijn, de carterpan er dus niet meer af hoeft en dat geeft een boel zielsrust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden