Ga naar inhoud
  • 0

Wazig climatronic probleem [update -> weer probleem]


jadijkstra2000

Vraag

Sinds 2 dagen heb ik een rare klacht van mn climatronic,

 

Het gebeurt af en toe dat de clima volledig uit gaat en daarna direct weer aan springt, ook de verlichting valt daarbij weg van de clima, het gebeurt gewoon tijdens het rijden en niet perse als ik over een hobbel rij (dacht aan een los contact) hij start daarna dus helemaal opnieuw op. ik heb nog garantie op de auto, maar wil eigenlijk zeker weten wat dit probleem kan zijn... heeft iemand een idee? in 2 dagen tijd 2 keer gebeurt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ben vanmorgen bij een VW garage geweest, aan de computer gehangen en konden niks vinden.. toen heb ik even de foutmelding laten zien (linker knop (luchtcirculatie) en econ knop 3 seconden indruken) en de monteur viel bijna van verbazing van z'n stoel.... dat had hij nog nooit gezien...

 

Maargoed, hij kon er verder niks mee, hij dacht dat de clima module gewoon kapot is :S

 

Iemand nog een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, best wel veel eigenlijk!

 

Als je de binnencirculatieknop en de econ knop tegelijk indruk (echt tegelijk) voor 3 seconden krijg je de foutcodes te zien (bij mij 513 00, dat moet je dan weer lezen als 00513 (hexadecimaal), die code kun je met rekenmachine omzetten naar decimaal = 1299 en daar is de uiteindelijke foutcode, op de site van Gerrit Speek staan alle mogelijke foutcodes, www.gerritspeek.nl)

 

Een 2e mogelijkheid is een diagnostic check van het systeem. Auto helemaal uit (liefst ook even op slot en weer van slot) dan sleutel in het contact (niet omdraaien), de knoppen binnencirculatie (helemaal links) en econ (helemaal rechts) 3 seconden lang indrukt houden en na die 3 seconden ze ingdrukt houden en contact omdraaien (niet starten) dan zal er "Diagnose" op display komen te staan en doet hij een self-check.

 

Met de rode toets (verwarmen) kun je door de foutcodes "scrollen" 444 is storingsvrij, mocht je een storing hebben, kun je deze wissen door net zo lang op de rode knop te drukken tot je 000 krijgt, en dan de econ knop 3 seconden lang indrukken!

 

Ik heb dus nog steeds melding 513 ook na resetten :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Johan, 513 (=01299) had ik ook, volgens de reset procedure die al in dit draadje staat kun je hem wissen. Kom tie terug dan is er een structureel probleem maar gezien de betekenis van de code (Diagnose Interface voor Data Bus (J533)

en het feit dat ie "intermittend" is, zou ik me voorlopig maar niet druk maken. Kijk eerst maar eens of ie terugkomt.

Gerrit zegt over Intermittend:

Letterlijke vertaling van intermittent is: 'met tussenpozend verschijnend'.

De fout komt dus slechts af en toe voor. Je hoeft je dus niet zorgen te maken dat er iets ernstigs met je auto aan de hand is.

Remedie: foutcode(s) wissen, een paar dagen rijden en dan opnieuw foutcode scannen om te zien of ie is teruggekomen.

 

 

Edit: had even niet gezien dat het verhaal over de code ook van jou kwam Johan, sorry mijn inbreng brengt je niet verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb hem ook even zelf diagnose laten doen en kwam hierop:

 

01126

 

Motortoerental signaal

 

Mogelijke oorzaken:

 

* Draadbreuk en/of kortsluiting

* Sensor motortoerental defect

* Instrumentenpaneel

 

En hij is dus zo af en toe aanwezig, zal vanavond stukje rijden en weer testen en kijken wat eruit komt. (Fout code 466)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben bij de garage geweest, op de computer aangesloten, niks gevonden natuurlijk, behalve op mn climate display foutcode 513

 

Dus ik die monteur vragen wat hij ervan denkt. Volgens hem heeft mn auto geen gateway, volgens hem (en best wel logisch ook eigenlijk) is het clima-paneel een keer vervangen en checkt de software dus ook de gateway (die er dus niet in zit) en daarom geeft hij een foutmelding.

 

En dat is best aannemelijk, alles functioneert verder prima (m.u.v. het af en toe uitvallen van mn climatronic, maar dat heeft hier niet wat mee te maken), geen fouten met uitlezen....dus ik vermoed dat het paneel dus een keer vervangen is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Okay Johan een plausibel verhaal maar......ik heb dezelfde melding en mijn Climatronic is aaabsoluut niet vervangen, sterker nog: begin vorig jaar zijn de stelmotoren vervangen, en sindsdien rijd ik (of beter gezegd: reed ik) storingsvrij -444- tot een week of wat terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm, dat is dan wel appart, heb je ook een groot display tussen je tellers? volgens de monteur is daar die gateway voor, die de communicatie regelt tussen je MFD en display op de tellers, hij zegt, heb je dat niet, heb je ook geen gate-way...

 

Waar ik de monteur geen ongelijk in kan geven is dat ik verder geen rare dingen heb (m.u.v. af en toe uitvallen systeem)

 

Ze kunnen het niet aanpassen in de garage omdat ze daar niet de software voor hebben...

 

Wel raar dat je nu die foutcode dan ineens krijgt, keer bij de garage systeem laten uitlezen? Hebben ze bij mij gedaan en alles was / is in orde...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden