Ga naar inhoud
  • 0

Passat defecte achterklep


nielssie

Vraag

Ik heb nog geen tijd genomen mezelf voor te stellen. Dat komt eigenlijk doordat ik een beetje overdonderd ben door het gemak waarmee een dealer je afscheept. Op advies van Gerrit Speek post ik mijn probleem en de bijbehorende afhandeling van de (st)dealer.

Ik rij een Passat TDI 74 kw station uit 2001 (nw model) met 255k km ervaring. Eerlijk gezegd was ik ik geen liefhebber van VW, alhoewel ik met veel plezier 130k km met een lease Octavia heb gereden! Van origine ben ik BMW freak, rij ook een E46 330i, maar sinds de aanschaf van de Passat ben ik toch wel gecharmeerd van het rijdcomfort, ruimte en prijs/kwaliteit en degelijkheid.

Al sinds de aanschaf werkt de achterklep niet op de CV, en kan dus alleen met de sleutel in het slot geopend worden. Erg onhandig met een grote hond en een klein poppie van 9 mnd (en dus bijbehorende kinderwagen). Door alle pekel is de afgelopen weken het slot van de klep defect geraakt, en kon ik de bagageruimte helemaal niet meer gebruiken. Erg onhandig, besloten maar eens in de buidel te tasten, en de auto naar de dealer te brengen. Daar betaal je de hoofdprijs, maar daar krijg je toch wel de beste kennis voor terug (dacht ik).

Vorige week de auto gebracht, en het begon al met een tegenvaller dat ze niet voor de afgesproken tijd belden met de diagnose. Uiteindelijk dus wel een telefoontje en excuses, de bedrading tot aan de klep is in orde, voor 99% zeker zou het de slotcilinder zijn. Prijsopgave, circa E620,- :shock: ... Goed, ik betaal voor kennis, toe maar, dan heb ik weer een goed werkende klep! Vanochtend is de nieuwe slotcilinder gemonteerd, en gelukkig kan de klep weer met de sleutel geopend worden, maar niet op de CV en ook niet met de hand in het handvat! :shock:

Oftewel, ik ben dik 600,- lichter en heb eigenlijk alleen een nieuw slot... Oja, volgens de dealer zou het nu dan wel eens in de comfort module kunnen zitten... :evil: Ze waren 99% zeker van de oorzaak!!

Ik ben zeer verontwaardigd over de manier van werken, extreem dat een auto van 9 jaar oud nog een probleempje met een achterklep kan hebben, wat een dure dealer met alle moderne apparatuur niet kan lokaliseren... Zeer verontrustend, blij dat ik geen dure Touareg of Phaeton rijdt ofzo.

Dealer biedt aan om ook de comfort module te vervangen, kost E280,-, met montage en BTW komt dat op weer ruim E500,-. Ik voel daar weinig voor, al helemaal omdat ik vroeg of ik dan wel zekerheid krijg.... niet dus!

 

Zijn er hier mensen met een soortgelijk probleem, of weten wat hier de oorzaak van kan zijn, of wellicht tips hebben? Overig werkt alles naar behoren in de auto.

 

Alle reacties zijn van harte welkom!

 

Mvg Niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

600 euro voor een slotcyl te vervangen? Zijn ze daar helemaal van de p*t gerukt?

 

Doet het openen via het slot/sleutel nu wel? Bij een 3BG is de aansturing electronisch, het kan zijn dat het in de handgreep(-schakelaar) zit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn v5 had ik ook dit probleem van de achterklep die niet meer te bedienen was met de handgreep. Deze was na inspectie goed.Wel even opnieuw ingevet. Het contact in het achterklepslot was kapot,hierdoor geen melding op display als de klep open stond. Deze vervangen..... en toen deed hij het :D ....niet dus :angry: .Wel was de melding weer terug op het display. Vervolgens bleef de stelmotor ook steeds een signaal ontvangen dat hij de klep open zou moeten doen.Ik heb deze toen maar even los gekoppeld. Voor de duidelijkheid ging de achterklep steeds wel open met de sleutel.Dacht toen dus ook aan de comfortmodule. Deze was kurk droog en na diverse metingen bleek dat deze gewoon goed functioneerde.... Wat bleek,het was de schakelaar in de deur voor openen achterklep.Deze vertoonde wat smeul plekken op de onderkant net zoals de schakelaar voor tankklep ontgrendeling. Na deze 2 vervangen te hebben werkt alles weer perfect.(Met dank aan Dennis :D) Ik hoop dat je er wat mee kan.Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd zeg, 600,- voor een slot vervangen, en dan nog niet eens 10 platina klapsleutels erbij krijgen is zuivere afzetteing !

 

Waar ik bij veel stealers kots misselijk van wordt is dat ze maar gewoon wat proberen, en als het dat niet is dan jammer maar klant toch betalen.

Terwijl in iedere andere tak van techniek er pas betaald hoeft te worden als het euvel ook echt gerepareerd is.

 

Ik heb gewoon eens een keer vol gehouden en gezegd dat het euvel niet gerepareerd is en ik dus niet betaal.

Toen kwam het brein aan de andere kant van de balie tot de conclusie dat ze dan maar alle onderdelen die ze er nu nieuw in gezet hedden er maar uit moesten halen.

Ik toen van jah dat mag je zeker doen, maar dan komen de oude delen er ook weer in zoals het was voordat ik bij de dealer was.

En ik zou er geen uurloon voor betalen want er was natuurlijk niks gerepareerd.

Deze tactiek werkt het beste op vrijdag 16:30 uur >:) >:) >:)

 

Dit soort dingen melden bij organisaties als consumenten bond en/of bovag of zelfs PON wilt ook wel eens helpen al moet je daar in mijn ogen niet voor iedere scheet een melding maken.

De consumenten bond en de bovag inventariseren nl. de klachten en als er vaak klachten zijn van dezelfde bedrijven dan willen ze er nog wel eens achter aan gaan.

 

iig succes ermee !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal even een update geven; sales manager heeft me keurig teruggebeld, en me in elk geval aangeboden op hun kosten een diagnose te doen. Het kwaas is al geschied, maar ik vind 't in elk geval nog iets van een gebaar van klantvriendelijkheid... Nu heb ik wel het idee dat de stealer vooral diagnoses geeft om volledige units te vervangen ipv een gecorrodeerd stekkertje schoon te maken, maar goed, voor dit probleem weet ik ook geen andere oplossing...

Ik wilde voorlopig wel deze melding maken omdat de stealer in elk geval moeite doet om mijn ongenoegen weg te nemen. Wordt vervolgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aha! Ik werk in Velp, niet zo gek ver van Vorden vandaan. Mocht ik er nou niet uit komen met de dealer, of ze komen met een belachelijk dure oplossing, zou ik jou om raad mogen vragen?? Dat ik een keer langs rij wanneer het schikt?

Volgende week maandag heb ik een afspraak bij de stealer.

 

Gr Niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hallo,

ik zit ook met mijn achterklep gaat ook niet open op de cv, hij klikt wel ergens aan de voorkant.

met de sleutel gaat die wel gewoon open.

nu lees ik iets over een"" comfort module""kun je mij misschien zeggen waar ik die kan vinden (waar die zit)

Met vriendelijke groet Mario

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, hij is een dagje bij de stealer geweest, en ze zeggen dat ze wijzer zijn... Volgens de monteur is het de comfort module, EN de bedrading naar achteren. Ze hebben een andere module (uit een occasion) in mijn auto gemonteerd, toen werkte het nog niet, een bypass draad getrokken, en toen werkte het wel.

 

Op zich mooi, zou je zeggen, maar ja, offerte ontvangen, en incl. BTW en montage kost het ruim €700,-..... SHOCK Comfort module zo'n €480, bedrading zo'n €180 (?????) en verlichtingsunit €45. Ik begrijp werkelijk niet waarom het zo extreem kostbaar moet zijn. Met name de bedrading sla ik steil van achter over. Zal wel te maken hebben met (de)montage van alle kappen..?

 

Matthijs, wat is jouw reactie hierop?

 

Mvg Niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden