Ga naar inhoud

  • 0

Led achterlichten


Bieg

Vraag

Tijdens de AW meeting bij Pon (en daarvoor eigenlijk ook al) liepen wij (Ketelapper en ik) te overleggen of het mogelijk was om Led verlichting in de binnenste lamp-units te monteren van een 3C. Nadat Ketel mij een afbeelding had doorgestuurd van de Duitse Passatclub, waar een clublid deze ombouw had aangepakt, wist ik "Dit wil ik ook !". Ben afgelopen week flink aan het solderen geweest en ziehier het resultaat :

 

ledf1.JPG

 

De leds kennen 2 standen. De normale stand bij ingeschakelde verlichting.

 

ledf3.JPG

 

 

ledf4.JPG

 

En de functie als mistachterlichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 213
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

na nogmaals gelezen te hebben denk ik ook dat het zoiets zal zijn.

mijn duits is niet echt goed maar hij geeft toch aan dat "ze op voorhand moeten zeggen voor welk type het is variant of limo en dat de levertijd 1 tot 2 weken bedraagt".

 

kan hem inderdaad wel wat euries opleveren en is wel een mooie oplossing voor de mensen met 2 linker handen :D of die zelf de mod niet aandurven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de advertentie ook gezien:

 

http://cgi.ebay.de/LED-Rueckleuchten-in ... 240%3A1318

 

Ik zal geen oordeel geven over het te gelde te maken van deze mod, nou ja, niet expliciet dan... Dat is zijn ding.

En inderdaad, zoals Robèr aangeeft, de mate van terugverdienen: alleen al twee andere binnen-lampunits komen je op ruim 100 euri te staan.

Verder vraag ik me af of iemand de koop aandurft via een Marktplaats-achtige transactie, zeker met het strenge auto-toezicht in Duitsland. Er wordt niet voor niks in de advertentie gemeld dat het voor eigen risico is..

 

Lat but not least: in deze versie van de Bieg Mod zit geen software aanpassing, dus de centrale leds van de buitenringen blijven gewoon branden, en dat is jammer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

maar de software aanpassing kan je later ook nog doen. enkel dat je dan geen led mistlicht hebt en nog altijd maar 1 achteruitrijlicht hebt.

zo heb ik het ook aangesloten, gewoon op de nummerplaatverlichting. en werkt bij mij ook perfect. nu enkel nog de middelste leds uitschakelen. ook moet je de intensiteit van de leds van de binnen-units weerstandsmatig aanpassen wat anders door middel van programmatie gemakkelijk te doen is.

 

Conclusie; De bieg-mod blijft gewoon voor de liefhebbende hobbyist.

En zo hoort het ook!

 

daar ben ik het dan ook weer mee eens. je kan dan tenminste met trots vertellen dat je dat allemaal zelf gedaan hebt (met toch wel een klein beetje hulp van de " bieg mod handleiding" :D ) ipv te moeten zeggen dat je hebt laten doen.

maar blijft dan toch wel een oplossing voor de mensen met 2 linker handen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

daar ben ik het dan ook weer mee eens. je kan dan tenminste met trots vertellen dat je dat allemaal zelf gedaan hebt (met toch wel een klein beetje hulp van de " bieg mod handleiding" :D ) ipv te moeten zeggen dat je hebt laten doen.

maar blijft dan toch wel een oplossing voor de mensen met 2 linker handen

 

 

Heb ik geen enkel probleem mee hoor om te zeggen dat ik er heb voor betaald :D

 

Ik wil jou ook 100€ geven om de mijn te doen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
daar ben ik het dan ook weer mee eens. je kan dan tenminste met trots vertellen dat je dat allemaal zelf gedaan hebt (met toch wel een klein beetje hulp van de " bieg mod handleiding" :D ) ipv te moeten zeggen dat je hebt laten doen.

maar blijft dan toch wel een oplossing voor de mensen met 2 linker handen

 

Heb ik geen enkel probleem mee hoor om te zeggen dat ik er heb voor betaald :D

 

Ik wil jou ook 100€ geven om de mijn te doen :mrgreen:

 

Zeg ik ook niet dat er mensen zijn die er centen willen voor geven. er zijn zoveel dingen die je zelf kan doen en waarvoor dan mensen veel geld geven. de ene steek zijn wagen binnen bij een car-hifi installateur en 2 dagen later heeft hij een ice install die mega is en dan zijn er andere die ook een install hebben die ook mega is maar waarin 3,4 ... maanden werk zijn in gekropen.

 

voor 100 euries, kom maar af :mrgreen:

zolang dat jij een dagje zonder de binnenunits kan is er geen probleem. omdat deze een tijdje moeten drogen om het lampglas terug te kleven.

 

De uurlonen in Belgie liggen blijkbaar een stukkie lager. :mrgreen::lol:

Dan kom ik wel even over de grens om die mod uit te voeren, is nog geen kilometer voor mij :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Goed dat ik dat weet, waarschijnlijk kun je wel eens een pm'tje krijgen van mij dan :-)

 

Maar zijn die dingen dan terug 100% waterdicht?

Want als er iets is waar ik rillingen van krijg is een lamp waar vocht inzit....

 

de mijne zitten er nu al in van 13 dec en na regen, sneeuw, auto wassen enz.. nog geen verschijnselen gezien van vocht in de unit. het lampglas is gekleefd met genoeg lijm om zeker te zijn dat de lijn volledig rond ging zonder openingen. En ook is achteraf na het lijmen de naad tussen huis van de unit en het glas, dichtgekit met trans-7.

 

dus tot nu toe nog geen problemen ermee gehad, houden zo zou ik zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Blijft de Bieg-mod in ieder geval een unieke opvallende verschijning! :mrgreen:

 

Robèr, uniek is de Bieg-mod zeker: ik hoop je achterlichten (of van een ander) nog eens tegen te komen in ons mooie Noord-hollandse landschap. Ik ben ze tot dusver niet in het 'wild' tegengekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hé, jouw middenstip brandt nog steeds bij dimlicht?!?!

Heeft de dealer het niet voor elkaar gekregen?

 

ben ondertussen nog niet bij de dealer langs geweest om dat te regelen maar gaan binnenkort nog eens een poging wagen.

maar is toch ook al een beetje uniek hé :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
[ben ondertussen nog niet bij de dealer langs geweest om dat te regelen maar gaan binnenkort nog eens een poging wagen.

maar is toch ook al een beetje uniek hé :)

 

Ziet er goed uit inderdaad. Zijn jouw nieuwe binnenringen iets roder dan de buitenste, net als de mijne? De standaard leds van VW lijken naar oranje te neigen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
[ben ondertussen nog niet bij de dealer langs geweest om dat te regelen maar gaan binnenkort nog eens een poging wagen.

maar is toch ook al een beetje uniek hé :)

 

Ziet er goed uit inderdaad. Zijn jouw nieuwe binnenringen iets roder dan de buitenste, net als de mijne? De standaard leds van VW lijken naar oranje te neigen..

 

is ook zo bij mij, maar op foto lijken ze nog roder dan in werkelijkheid. in echt valt het niet echt zo op maar je ziet het wel.

Is omdat ze standaard smd leds hebben gebruikt met een witte behuizing en dat absorbeert een beetje de rode gloed en daarom neigen ze wat naar de oranje tint. ook de kleurtemperatuur is anders.

R6545379-01.jpg

heb het overwogen om deze te gebruiken maar dan moest er een print gemaakt worden om de leds op te solderen en dat zou heel wat tijd in beslag nemen. Makkelijkste oplossing was gewoon met 5mm leds en dan gaten boren en leds in monteren.

Was zo ook al een behoorlijk werkje als je het goed wil doen, maar het loont wel de moeite en dat verschil van rood tint stoort me dan wel minder. Veel minder dan een unit die geplaatst is waarvan ze maar de helft van benutten. Weet niet waar de designers met hun gedachten zaten bij het ontwerpen, maar dat zou zeker standaard moeten geweest zijn zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Veel minder dan een unit die geplaatst is waarvan ze maar de helft van benutten. Weet niet waar de designers met hun gedachten zaten bij het ontwerpen, maar dat zou zeker standaard moeten geweest zijn zoiets.

 

Ik denk dat de designers indertijd met hun gedachten zaten bij de achterlichten van de Phaeton: die heeft dubbele achterlichten, uitbundig bezaaid met led's.

 

volkswagen-phaeton-facelift-2008-3.jpg

 

Uit zuinigheidsoverwegingen zullen ze het waarschijnlijk toch maar hebben weggelaten van de Passat. Ik verwacht ook niet dat ze terugkomen bij de facelift volgend jaar, kijk maar naar de Passat CC: die heeft weliswaar dubbele achterlampen, tegelijkertijd zitten er gewone gloeipeertjes in met reflectoren voor de verstrooiing.

 

passat_cc_rueckleuchte_6070-d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zat laatst achter een Seat Leon, en die heeft ook dubbele led-cirkels. Zou het binnenwerk van zo'n cirkel niet in een passat te plaatsen zijn? Het is tenslotte allemaal van de VAG-groep en volgens mij wordt er volop leentje-buur gespeeld binnen het concern. Of weet iemand een ander type achterlicht dat mogelijk past? Dat zou het uitvoeren van de mod wel wat eenvoudiger maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zat laatst achter een Seat Leon, en die heeft ook dubbele led-cirkels. Zou het binnenwerk van zo'n cirkel niet in een passat te plaatsen zijn? Het is tenslotte allemaal van de VAG-groep en volgens mij wordt er volop leentje-buur gespeeld binnen het concern. Of weet iemand een ander type achterlicht dat mogelijk past? Dat zou het uitvoeren van de mod wel wat eenvoudiger maken.

 

Helaas, BM'er: de Leon heeft kleinere lampringen, bovendien staan de leds verder uit elkaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Wulfke.. hoe heb jij die Led kenteken verlichting geregeld met je Canbus.. ? normale Led met vervangings weerstand ?

 

zou het willen weten, overgings wil ik ook met Led's aan de slag gaan bij mijn auto, maar krijg gelijk foutmeldingen (lamp defect).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zat laatst achter een Seat Leon, en die heeft ook dubbele led-cirkels. Zou het binnenwerk van zo'n cirkel niet in een passat te plaatsen zijn? Het is tenslotte allemaal van de VAG-groep en volgens mij wordt er volop leentje-buur gespeeld binnen het concern. Of weet iemand een ander type achterlicht dat mogelijk past? Dat zou het uitvoeren van de mod wel wat eenvoudiger maken.

 

Helaas, BM'er: de Leon heeft kleinere lampringen, bovendien staan de leds verder uit elkaar..

 

De Leon heeft geen leds. Dit lijkt alleen maar zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@ Wulfke.. hoe heb jij die Led kenteken verlichting geregeld met je Canbus.. ? normale Led met vervangings weerstand ?

 

zou het willen weten, overgings wil ik ook met Led's aan de slag gaan bij mijn auto, maar krijg gelijk foutmeldingen (lamp defect).

 

jep, die rotzooi heb ik ook allemaal gehad. dacht ook gewoon even een gewoon ledvervangspul erin te klikken.

maar helaas naar 2 sec branden geeft hij het op. omdat het verbruik van de led zo klein is dat er stuurelektronica denkt dat de lamp defect is een de desbetreffende spanning wegneemt.

 

nu heb ik via "darkmen" hier een website gevonden in Duitsland en daar zitten de weerstanden al voorgemonteerd en dus gewoon plug and play. en geen foutmeldingen !

 

deze zitten er in voor de nummerplaat

56_0.jpg

 

en deze voor de stadslichtjes

53_0.jpg

 

kenteken verlichting

http://www.hypercolor.de/product_info.php?info=p56_2er-Set-Kennzeichen-LED-Soffitten-38mm.html

stadsverlichting

http://www.hypercolor.de/product_info.php?info=p53_2er-Set-Glassockel-Standlicht-W5W.html

 

wel opletten als je deze besteld dat je de functie "Ja, inkl. 2 Checkwiderstände (+2,00 Euro)"

aanklikt want dan pas heb je de plug and play systemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden