Ga naar inhoud
  • 0

EGR klep sluiten


European

Vraag

Hallo,

Wat is de beste optie om een EGR klep te sluiten?

Er is al veel over geschreven en er zijn een aantal opties.

1 afblinden met plaatsjes

2 softwarematig klep laten dichtsturen

3 vacuumslangetje dichtmaken zodat klep niet meer opent.

 

Optie 3 is volgens mij de makkelijkste en optie 1 de beste zekerheid.

Mijn passat is van 2001 74kw en volgens de berichten krijg ik bij optie 1 een storingsmelding binnen.

Wie weet de beste optie?

Mvrgr,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Wat win je er eigenlijk mee als de EGR klep dicht is?

 

De EGR (vag-code N18) is de klep die ervoor zorgt dat uitlaatgassen opnieuw de cilinder in worden gestuurd om opnieuw te worden verbrand.

Het doel van de EGR is de verbrandingstemperatuur naar beneden te krijgen waardoor de uitstoot van NOx vermindert, want NOx is slecht voor het milieu. NOx ontstaat namelijk bij hoge uitlaatgastemperaturen. Vandaar dat de temperatuursensor in dit proces betrokken is.

De EGR wordt aangestuurd door de HFM (Heiszfilmmassenmesser) en de WFT (Wasser Temperatur Fühler = koelvloeistoftemperatuursensor).

De EGR wordt niet aangestuurd (open gezet) tijdens starten, vollast, deceleratie en noodloop.

Als de EGR bewust is uitgeschakeld (permanent dicht staat) dan is er een verhoogde NOx uitstoot (milieuvervuiling). Theoretisch (!) is er iets meer koppel en vermogen tijdens deellast.

 

De EGR (vag-code N18) is een klep die ervoor zorgt dat uitlaatgassen opnieuw worden herverbrand in de motor. Dat willen de TDI rijder niet zo graag vanwege de vervuiling. Daarom bestaan er twee opties:

- Afsluiten met een plaatje (de desbetreffende pakking is bij de dealer leverbaar).

- EGR-werking verminderen met VAG-COM.

 

Bron : http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar staat wel een fout in, en dat is dat uitlaatgassen opnieuw worden vebrand. Uitlaatgassen nemen juist niet deel aan de verbranding (lees: bevatten geen zuurstof), en daardoor onstaat de lagere piektemperatuur, en dus de lagere NOx uitstoot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik hoorde een raar geluid als ik uit de auto stapte en ging naar de VW dealer

Die zei nee dat ik uw airco die dat geluid maakt is niet erg , weet u dat zeker vroeg nog eens, Ja

Ik geloofde het niet en vroeg of men me kon lopen klep open starten en de motor uit zetten

 

het kreunende geluid bleek de egr te zijn oh die vervangen we wel svp 500 euro afrekenen, u lees ik dat hij ook gereinigd kan worden

iemand ervaring hier mee of is het vervangende de beste oplossing??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn passat levert rookgordijnen als de turbo aan het werk is (vol gas bij meer dan 2000 toeren), kan het zijn dat de EGR open blijft staan?

 

Theoretisch gezien zou de auto meer roeten door een openstaande EGR bij vol accelereren, of vergis ik me nu??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is mogelijk, maar als het echt een rookgordijn is zal er eerde iets anders aan de hand zijn, vermoedelijk een lekkage in het inlaattraject. (dat is EGR lekkage in feite ook)

 

Beste de auto even rijdend laten uitlezen, en uiteraard ook eventuele foutcodes bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden