European Geplaatst 22 januari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 22 januari, 2010 Hallo, Wat is de beste optie om een EGR klep te sluiten? Er is al veel over geschreven en er zijn een aantal opties. 1 afblinden met plaatsjes 2 softwarematig klep laten dichtsturen 3 vacuumslangetje dichtmaken zodat klep niet meer opent. Optie 3 is volgens mij de makkelijkste en optie 1 de beste zekerheid. Mijn passat is van 2001 74kw en volgens de berichten krijg ik bij optie 1 een storingsmelding binnen. Wie weet de beste optie? Mvrgr, Peter Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 goony Geplaatst 22 januari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 22 januari, 2010 storingsmelding volgens mij vanaf ergens in 2004 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 22 januari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 22 januari, 2010 nummer 1. ik heb ook een 74 kw uit 2001. geen enkel probleem. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Maat Geplaatst 22 januari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 22 januari, 2010 Bij het 2001 model krijg je als het goed is geen foutmelding bij optie 1, zou ik voor gaan in jouw geval. Bij 2 kun je hem met VAG com maar 85% dichtzetten. 3 weet ik niet of dat werkt Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 European Geplaatst 22 januari, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 22 januari, 2010 Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik ga voor optie 1 Groet, Peter Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 AryX Geplaatst 4 februari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 4 februari, 2010 Wat win je er eigenlijk mee als de EGR klep dicht is? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 blastaway Geplaatst 4 februari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 4 februari, 2010 Is maar 1 goede manier en dat is 1 en bij jouw auto geen punt. Plaatjes ertussen/buisje weg. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Bart V Geplaatst 4 februari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 4 februari, 2010 Plaatje er tussen is geen probleem, en zal geen storingsmelding opleveren in dit geval. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Maat Geplaatst 4 februari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 4 februari, 2010 Wat win je er eigenlijk mee als de EGR klep dicht is? De EGR (vag-code N18) is de klep die ervoor zorgt dat uitlaatgassen opnieuw de cilinder in worden gestuurd om opnieuw te worden verbrand. Het doel van de EGR is de verbrandingstemperatuur naar beneden te krijgen waardoor de uitstoot van NOx vermindert, want NOx is slecht voor het milieu. NOx ontstaat namelijk bij hoge uitlaatgastemperaturen. Vandaar dat de temperatuursensor in dit proces betrokken is. De EGR wordt aangestuurd door de HFM (Heiszfilmmassenmesser) en de WFT (Wasser Temperatur Fühler = koelvloeistoftemperatuursensor). De EGR wordt niet aangestuurd (open gezet) tijdens starten, vollast, deceleratie en noodloop. Als de EGR bewust is uitgeschakeld (permanent dicht staat) dan is er een verhoogde NOx uitstoot (milieuvervuiling). Theoretisch (!) is er iets meer koppel en vermogen tijdens deellast. De EGR (vag-code N18) is een klep die ervoor zorgt dat uitlaatgassen opnieuw worden herverbrand in de motor. Dat willen de TDI rijder niet zo graag vanwege de vervuiling. Daarom bestaan er twee opties: - Afsluiten met een plaatje (de desbetreffende pakking is bij de dealer leverbaar). - EGR-werking verminderen met VAG-COM. Bron : http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Bart V Geplaatst 4 februari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 4 februari, 2010 Daar staat wel een fout in, en dat is dat uitlaatgassen opnieuw worden vebrand. Uitlaatgassen nemen juist niet deel aan de verbranding (lees: bevatten geen zuurstof), en daardoor onstaat de lagere piektemperatuur, en dus de lagere NOx uitstoot. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 AryX Geplaatst 4 februari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 4 februari, 2010 Theoretisch (!) is er iets meer koppel en vermogen tijdens deellast. In theorie als in aangetoond door mensen? Misschien is het wat voor mijn V6 TDI.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Bart V Geplaatst 4 februari, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 4 februari, 2010 Als daar al sprake van is, moet je het daar zeker niet om doen. Het is vooral om vervuiling tegen te gaan van de motor, en om zeker te zijn dat de EGR klep ook echt dicht is tijdens vollast. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 giromaat Geplaatst 5 maart, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 5 maart, 2010 Ik hoorde een raar geluid als ik uit de auto stapte en ging naar de VW dealer Die zei nee dat ik uw airco die dat geluid maakt is niet erg , weet u dat zeker vroeg nog eens, Ja Ik geloofde het niet en vroeg of men me kon lopen klep open starten en de motor uit zetten het kreunende geluid bleek de egr te zijn oh die vervangen we wel svp 500 euro afrekenen, u lees ik dat hij ook gereinigd kan worden iemand ervaring hier mee of is het vervangende de beste oplossing?? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 6 maart, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 6 maart, 2010 niet vervangen, jammer van het geld.. gewoon demonteren, goed schoonmaken, terugbouwen, plaatje ertussen en een hele hoop geld bespaart Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 booze_ Geplaatst 8 maart, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 8 maart, 2010 Mijn passat levert rookgordijnen als de turbo aan het werk is (vol gas bij meer dan 2000 toeren), kan het zijn dat de EGR open blijft staan? Theoretisch gezien zou de auto meer roeten door een openstaande EGR bij vol accelereren, of vergis ik me nu?? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Bart V Geplaatst 11 maart, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 11 maart, 2010 Dat is mogelijk, maar als het echt een rookgordijn is zal er eerde iets anders aan de hand zijn, vermoedelijk een lekkage in het inlaattraject. (dat is EGR lekkage in feite ook) Beste de auto even rijdend laten uitlezen, en uiteraard ook eventuele foutcodes bekijken. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
European
Hallo,
Wat is de beste optie om een EGR klep te sluiten?
Er is al veel over geschreven en er zijn een aantal opties.
1 afblinden met plaatsjes
2 softwarematig klep laten dichtsturen
3 vacuumslangetje dichtmaken zodat klep niet meer opent.
Optie 3 is volgens mij de makkelijkste en optie 1 de beste zekerheid.
Mijn passat is van 2001 74kw en volgens de berichten krijg ik bij optie 1 een storingsmelding binnen.
Wie weet de beste optie?
Mvrgr,
Peter
Link naar reactie
Delen op andere sites
15 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten