Ga naar inhoud

koppeling ??


Passat2002

Aanbevolen berichten

Hoi mede passatrijders,

 

Wat is het soms fijn om een passat te hebben.

Jammergenoeg kost het soms wel handenvol geld.

Ik heb het volgende probleem en zou graag jullie mening willen weten.

Het probleem is als volgt kort geleden kleine 8 maanden geleden had mijn auto wat problemen.

ik zag dat de temperatuur van mijn auto niet meer op de 90 graden was maar steeds 110 of 120.

Naar de monteur gebracht en hij heeft het een en ander getest en uitgelezen.

 

Uiteindelijk heeft hij mijn auto motorisch bijna hellemaal vernieuwd.

Nieuw cilinderkop in de oude zaten duidelijke scheurtjes, kopbouten, koppaking, auto was hellemaal open dus had ik de monteur gevraagd of hij meteen de distrubutieriem met alles wat erbij hoort, waterpomp enz kon vervangen dit scheelde mij in de kosten vooral in de uren die de monteur erin zou moeten stoppen omdat de auto al hellemaal open was en de monteur nu makkelijker overal bijkon heeft hij ook meteen de distrubutiesetje vervangen en waterpomp setje ook.

Ook is de temperatuurmetertje en 1 pompverstuiver vervangen. De monteur constateerde tijdens het overzetten van de nieuwe cillinderkop dat 1 pompverstuiver naar de KL#te was.

Hierna is het een tijdje zeer goed gegaan. Helaas komt aan al het mooie en goede een einde. :(

 

Nu heb ik de laatste maand een probleem en dat is als volgt: als ik eenmaal op de snelweg zit en ik rijd boven de 120 km/u. De auto zit dan in zijn 6e versnelling en ik wil natuurlijk vaart maken :twisted: dan hapert ie of dan maakt ie wel toeren maar snelheid maken doet ie niet. Je kan het vergelijken met een automaat waarbij je het gaspedaal vol induwt (kickdown) alleen zonder de snelheid maar wel de toeren die omhooggaan.

 

Toen ik de auto kocht dit jaar was het een laagvliegend vliegtuig. de verkoper vertelde me dat de auto 150 pk heeft ipv 130pk waar ik van uit ging. Hij had deze auto namelijk laten tunen bij tunex. De eerste maanden was het een geweldige auto ik genoot elke minuut maar sinds dat de cilinderkop vervangen is lijkt het of ik mijn pk' s kwijt ben. Daarbij komt wel dat dit alleen speelt als de auto in de 6e versnelling is.

in de eerste 5 versnellingen gaat het gellukig nog wel goed.

 

Is het een juiste constatering om mijn koppeling met drukgroep te laten vernieuwen of kan het ook nog ergens anders aan liggen (lmm) is nog oke die is tijdens de werkzaamheden eerder uitgelezen.

 

Alle hulp is welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee de auto liep niet lekker vandaar de reparatie

tijdens de reparatie is geconstateerd dat 1 pompverstuiver kapot was dit werd ook bevestigd (de passat werdt na de reparatie van de cilinderkop uitgelezen met vag-com deze gaven een verkeerde waarde voor 1 verstuiver)

Dit is allemaal om een idee te geven wat er allemaal al vervangen is.

 

mijn vraag is of het een juiste constatering is dat nu de koppeling vervangen moet worden

 

Ik heb het volgende probleem, als de auto in de 6e versnelling zit en ik het gaspedaal vol induw hij wel de toeren maakt maar dat hij de auto niet echt versnelt. Ik wel soms dat de toerental een stukje teruggaat en vervolgens weer opkomt (net zoiets als bij een kickdown bij een automaat ) tot nu toe gebeurt dit alleen in de 6e versnelling en niet altijd maar af en toe.

 

Wat kan ik zelf doen om er zeker van te zijn of het de koppeling is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus het zelfde probleem, maanden geleden op de snelweg in de 6e versnelling geef vol gas gaat hij flink omhoog in de toeren, dacht gelijk dit is de koppeling. Maar opeens was het weg. Maanden later, deze week dus, had ik het weer. Ik een vriend gevraagd, die automonteur is bij zijn ouders op het bedrijf(VW &audi) en zegt waarschijnlijk je koppeling. Hij zegt dat de koppeling ook in de 6e versnelling de meeste kracht moet geven. Als ik gas geeft bij 2100-2200 toeren dan gaat die zo over de 3000. Ga morgen nog eens proberen of hij het nog steeds doet, misschien met goed geluk is het weer weg. Heb mijn wagen wel maanden geleden ook laten chippen, kan wel dat de koppeling meer om zijn oren krijgt, maar dit moet die wel aan kunnen. Hoop dat je t probleem vind, zal het probleem hier volgen.

 

Suc6 ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je ook checken door in de hoogte versnelling 50 a 60 km/h te gaan rijden.

Koppeling intrappen, goed gas geven tot 4 a 5000 toeren en dan de koppeling ineens op laten komen.

Wanneer de toeren meteen terug zakken naar rond de 1500 toeren lijkt het goed.

Stijgt het toerental langzaam dan kon je koppeling onderdaad wel eens versleten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer op de snelweg gezeten en nergens meer last van, raar maar waar. Hoop dat je t probleem snel zult vinden.

 

 

Bij mij is het ook zo de ene keer is het net een vliegtuig en heb ik nergens last van en de andere keer krijg je het gevoel dat je en automaat rijdt en kickdown hebt zonder dat je eigenlijk versnelt. ach jah komt wel goed het gaat waarschijnlijk wel weer handenvol geld kosten is maar goed dat het december is en dat er een 13e maand aankomt waar ik eigenlijk mee op vakantie wou gaan :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

het klinkt alsof je koppeling slipt.....

Ga eens een stuk rijden en paar keer goed door trappen in de 6 en ga dan es stilstaan en doe de motorkap omhoog.

Als je dan een sterke verbrande lucht ruikt dan moet dat wel de koppeling zijn.

 

Mooie thread... :( Ik heb dus exact bovenstaande quote. Met de gladheid gleed mijn auto met vrouw achter het stuur bijna van een oprit af, zij natuurlijk gas geven en koppeling gebruiken waardoor de boel flink doorslipte: sterke verbrande rubberlucht en ook de koppeling pakt vrij laat nu. Is het dan een kwestie van platen vervangen? Vanochtend op de snelweg inderdaad hetzelfde: geen explosieve kracht meer (195PK). Het zit niet mee, heb ook al een blok sneeuw/ijs van het dak op motorkap gehad , deuk in motorkap en grotere barst in voorruit) en vanochtend voor taxatie gegaan.... PFffff.

 

Hoeveel moet je ongeveer aan denken met die reparatie? Nieuwe koppelingsplaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 months later...

Na een lange tijd even nog een terugkoppeling hierover.

deze week zaterdag komt er een nieuwe koppeling en vliegwiel in mijn passat.

Had voor de apk keuring steeds meer last en de monteur gaf aan dat beide beter vervangen konden worden

Heb ook al de homokineeten vervangen en ook een nieuwe draagarm rechts

nou dat is allemaal geen pretje in de portemenee maar ik vind na alle investeringen die ik heb gedaan zonde om deze auto nog te verkopen ik rij hem op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden