Mijn 3BG 2.0L 20V 96kW uit 2003 met 130.000 op de teller lust nogal een slokje olie. Deze motor staat ook om zijn olieverbruik bekend, zo is elders op dit forum te lezen. (natuurlijk heb ik eerst het hele forum doorgespit voordat ik dit nieuwe topic opende)
Sinds ik de Passat heb heeft hij in 15dkm zo'n drie liter versnoept, al lijkt het wel wat minder te worden naarmate ik hem langer rijd. Op dit moment vul ik bij met Castrol Magnatec GTX 5W40 Volsynthetische olie met VW-specifiatie 502 00 en 505 00. Best pijnlijk in de portemonnee.
Binnenkort ga ik voor een kleine beurt en APK naar de dealer. Bij de beurt wil ik overschakelen naar een jaarinterval voor de olie- en filterwissel. Tevens zou ik willen veranderen van 5W40 olie naar 10W40; misschien wordt het verbruik hier iets minder van? Bij de dealer werd me verzekerd dat dit voor de hydraulische klepstoters ook moet kunnen.
Als nieuwe olie zit ik te denken aan Castol Magnatec 10W40 VW-spec 505 00.
Wat denken jullie? Goede keus of juist "nee, niet doen"?
Een van de moderatoren (nog bedankt Arjen) heeft me al in een PM aangegeven dat een flush met Forté en een groter oliefilter voor mijn type motor weinig oplossing zal brengen. Ik had hem daarnaar gevraagd vanwege alle info over de 1.8T sludgeproblemen die ik had gezien.
Vraag
BlackPassat
Mijn 3BG 2.0L 20V 96kW uit 2003 met 130.000 op de teller lust nogal een slokje olie. Deze motor staat ook om zijn olieverbruik bekend, zo is elders op dit forum te lezen. (natuurlijk heb ik eerst het hele forum doorgespit voordat ik dit nieuwe topic opende)
Sinds ik de Passat heb heeft hij in 15dkm zo'n drie liter versnoept, al lijkt het wel wat minder te worden naarmate ik hem langer rijd. Op dit moment vul ik bij met Castrol Magnatec GTX 5W40 Volsynthetische olie met VW-specifiatie 502 00 en 505 00. Best pijnlijk in de portemonnee.
Binnenkort ga ik voor een kleine beurt en APK naar de dealer. Bij de beurt wil ik overschakelen naar een jaarinterval voor de olie- en filterwissel. Tevens zou ik willen veranderen van 5W40 olie naar 10W40; misschien wordt het verbruik hier iets minder van? Bij de dealer werd me verzekerd dat dit voor de hydraulische klepstoters ook moet kunnen.
Als nieuwe olie zit ik te denken aan Castol Magnatec 10W40 VW-spec 505 00.
Wat denken jullie? Goede keus of juist "nee, niet doen"?
Een van de moderatoren (nog bedankt Arjen) heeft me al in een PM aangegeven dat een flush met Forté en een groter oliefilter voor mijn type motor weinig oplossing zal brengen. Ik had hem daarnaar gevraagd vanwege alle info over de 1.8T sludgeproblemen die ik had gezien.
Alvast bedankt voor jullie input.
Link naar reactie
Delen op andere sites
11 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten