Ga naar inhoud
  • 0

Wat is wijs? Olieraad gevraagd.


BlackPassat

Vraag

Mijn 3BG 2.0L 20V 96kW uit 2003 met 130.000 op de teller lust nogal een slokje olie. Deze motor staat ook om zijn olieverbruik bekend, zo is elders op dit forum te lezen. (natuurlijk heb ik eerst het hele forum doorgespit voordat ik dit nieuwe topic opende)

Sinds ik de Passat heb heeft hij in 15dkm zo'n drie liter versnoept, al lijkt het wel wat minder te worden naarmate ik hem langer rijd. Op dit moment vul ik bij met Castrol Magnatec GTX 5W40 Volsynthetische olie met VW-specifiatie 502 00 en 505 00. Best pijnlijk in de portemonnee.

Binnenkort ga ik voor een kleine beurt en APK naar de dealer. Bij de beurt wil ik overschakelen naar een jaarinterval voor de olie- en filterwissel. Tevens zou ik willen veranderen van 5W40 olie naar 10W40; misschien wordt het verbruik hier iets minder van? Bij de dealer werd me verzekerd dat dit voor de hydraulische klepstoters ook moet kunnen.

Als nieuwe olie zit ik te denken aan Castol Magnatec 10W40 VW-spec 505 00.

Wat denken jullie? Goede keus of juist "nee, niet doen"?

Een van de moderatoren (nog bedankt Arjen) heeft me al in een PM aangegeven dat een flush met Forté en een groter oliefilter voor mijn type motor weinig oplossing zal brengen. Ik had hem daarnaar gevraagd vanwege alle info over de 1.8T sludgeproblemen die ik had gezien.

Alvast bedankt voor jullie input.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Jep Castrol magnatec gebruik ik ook, maar wel de 5W-40 versie. 10W-40 kan ook prima.

Verbruik van 3 liter olie op 15.000 km is voor de meeste 2.0 motoren zo slecht nog niet hoor.

10W-40 zal wellicht iets schelen, zeker in de beurs.

Engine flush heb ik wel gedaan de laatste keer, maar of het zinvol was, weet ik niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

moest laatst noodgedwongen een liter kopen onderweg, valt nog niet mee om 5w30 te vinden bij de snelweg tankshops, maar goed , texaco had 5w30 en er moest een 0.8 liter bij op zo'n 5000 km. kan ik mee leven hoor. Ik ga wel ook over op 10w40, zal wel de castrol worden, gebruik ik ook voor mijn motor en bevalt me prima.

 

overigens heeft mijn passat al over de 200000 km op de teller staan, en loopt nog steeds als een speer. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh sorry dacht gezien te hebben dat 't een diesel was maar benzine dus. :embarassed: Top, want mijn indruk is dat die iets minder gevoelig zijn voor de gebruikte olie (vergeleken met een PD diesel).

 

Ik zou zelf geloof ik niet direct kunstgrepen uit gaan halen bij een verbruik van 1 op 5000. Het is niet niets, maar het is ook niet schandalig veel imho. Als de Castrol 10w40 binnen de VW specificaties valt denk ik dat je daar een prima keus mee doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

3 a 3,5 liter op 15.000 wordt dus niet als overdreven veel gezien voor dit type motor? Hhmm, vooralsnog geeft het me een iets beter gevoel. Het vergelijk wat ik nog altijd maak met mijn oude passat die ik destijds wegdeed met drie ton op de teller, en die nog nooit een druppel heeft gebruikt, is misschien ook niet terecht (al was het alleen maar omdat dat wél een dieseltje was)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Let wel: ik heb geen ervaring met deze specifieke motor! Ik geef alleen aan dat ik er zelf waarschijnlijk niet direct ongerust over zou zijn. Zeker als je aangeeft dat het verbruik aan het zakken is. Wellicht is de auto veel voor korte stukken gebruikt en heeft ie baat bij eens een keer lekker schoonrijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Ted, ja ddar zeg je zowat. Ik ben een heel rustig rijder, en de passat wordt bij mij niet zwaar belast. De dagelijkse rit woon/werk is 20 km enkele reis, dan wordt de motor toch wel goed warm dacht ik?

Ik weet dat de vorige eigenaar er behoorlijk pittig mee gereden heeft, in ieder geval veel pittiger dan ik ermee rijd, dat is misschien gelijk ook de reden dat het verbruik nu aan het zakken is. Met de eerste extra liter deed ik 3.000km daarna 4.000 km met een liter, ik denk nu dat ik zo ongeveer op 1 liter olie per 5.000 km zit.

Het benzineverbruik is ook steeds netter geworden. Ik doe echt mijn best om een laag verbruik te scoren. In het begin was 1 op 10/10,5 al een hele prestatie, in de zomervakantie haalde ik 1op 13 en nu zit ik weer rond de 1 op 12. Wat mij betreft geen verbruik om je voor te schamen. En dit is het werkelijke verbruik, de boardcomputer geeft iets betere waarden (zie http://www.autoverbruik.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

20km is niet voldoende om een motor echt warm te krijgen hoor.. doe er maar gerust een iets dikkere olie in beginnend met die 10W60.. kun je mooi zijn of het olieverbruik optreedt bij warme of koude motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden