Ga naar inhoud

dan ook maar S6 dagrij in passat 3C


wulfke

Aanbevolen berichten

Leuk dat alles werkt, je hebt denk ik dezelfde module als ik , heb net dezelfde functies als jij, papieren heb ik btw nog altijd niet gevonden :-)

 

de jouwe is toch een OEM module dacht ik toch? mijn is van car4style maar lijken dezelfde functies te hebben.

een andere functie zit er ook op maar zou niet weten hoe eraan te beginnen.

bochtenverlichting --> afdraaien links/rechts : linkse/rechtse drl gaat vol branden

maar ik denk niet dat ik die signalen voorhanden heb aangezien ik origineel geen mistlichten heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 70
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

trekt op niet veel ook niet, die mistlichten die bij afdraaien aangaan :| , mercedes heeft dat ook voortaan allemaal en vind het maar een raar zicht...

Inderdaad raar gezicht. Ook bij Skoda zie ik het vaak. Het nut ontgaat mij een beetje van die bochtrijverlichting. Er komt amper licht af van zo'n mistlampje.

Overbodige mod in mijn ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

trekt op niet veel ook niet, die mistlichten die bij afdraaien aangaan :| , mercedes heeft dat ook voortaan allemaal en vind het maar een raar zicht...

Inderdaad raar gezicht. Ook bij Skoda zie ik het vaak. Het nut ontgaat mij een beetje van die bochtrijverlichting. Er komt amper licht af van zo'n mistlampje.

Overbodige mod in mijn ogen.

 

 

Nut hebben doet het bij mercedes wel hoor, mijn vader heeft het huidig model s-class en die heeft ook bochtenverlicthing dus er gaat ook een lamje branden bij het links of rechts draaien van het stuur en je merkt het effectief ook, deze zitten wel in de koplamp zelf verwerkt en niet in de mistlichten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat alles werkt, je hebt denk ik dezelfde module als ik , heb net dezelfde functies als jij, papieren heb ik btw nog altijd niet gevonden :-)

 

de jouwe is toch een OEM module dacht ik toch? mijn is van auto4style maar lijken dezelfde functies te hebben.

een andere functie zit er ook op maar zou niet weten hoe eraan te beginnen.

bochtenverlichting --> afdraaien links/rechts : linkse/rechtse drl gaat vol branden

maar ik denk niet dat ik die signalen voorhanden heb aangezien ik origineel geen mistlichten heb

 

Hoi Wulfke,

 

Heb jij ook een AutoStyle stuurmodule? Ik ook, maar ik heb geen dimfunctie.

Hoe heb je dat gedaan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Autostyle komt begin volgende jaar met een module die wel dimt. Kijk maar eens op hun site en typ drl in. Volgens mij gaat hij rond de 15 euro kosten.

Ik ga dan mijn stuurmodule die ik nu heb (ook Autostyle) wisselen.

Op mijn vraag of ze dan ook tot de wettelijke 30% dimmen kon hij (van Autostyle) mij nog niet vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat alles werkt, je hebt denk ik dezelfde module als ik , heb net dezelfde functies als jij, papieren heb ik btw nog altijd niet gevonden :-)

 

de jouwe is toch een OEM module dacht ik toch? mijn is van car4style maar lijken dezelfde functies te hebben.

een andere functie zit er ook op maar zou niet weten hoe eraan te beginnen.

bochtenverlichting --> afdraaien links/rechts : linkse/rechtse drl gaat vol branden

maar ik denk niet dat ik die signalen voorhanden heb aangezien ik origineel geen mistlichten heb

 

Hoi Wulfke,

 

Heb jij ook een AutoStyle stuurmodule? Ik ook, maar ik heb geen dimfunctie.

Hoe heb je dat gedaan??

 

verkeerd opgevat denk ik --> module is van car4style

http://www.car4style.de/Steuergeraete/Audi-S6-Tagfahrlicht/Modul-11-Co-Ho-Set::4.html

module kost wel 124 eur incl kabelboom , zonder kabelboom 89eur

 

maar zoals Tom (Darkmen) hier al meermaals aanhaalde zou ik inderdaad ook opletten wanneer de zaken gedimd moeten worden want pas daar kan er veel mis gaan indien je "goedkope" elektronica zou hebben.

lichtsterkte van een led varieert maar pas als je de stroom die door de led vloeit gaat inperken, dan pas kan een led gedimd worden (anders dan een lampje dimmen want daar gaan ze de spanning regelen) --> stroom kan geregeld worden door pwm modulatie. dus als ze gaan besparen in de elektronica dan zullen het wel eerst de beveiligingen zijn die ze weglaten. (denk dan aan stroombegrenzing wanneer de elektronica te voorduren krijgt bij accuspannings schommelingen)

 

en wat zou je weerhouden om bv dezelfde module als die ik heb aan te schaffen? je hoeft enkel eens een extra kabel te trekken vanuit motorcompartiment naar interieur, de andere signalen heb je nu ook al op jouw bestaande module zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

trekt op niet veel ook niet, die mistlichten die bij afdraaien aangaan :| , mercedes heeft dat ook voortaan allemaal en vind het maar een raar zicht...

 

vind ik ook niks maar functie zit er ook bij (is niet aangesloten bij mij) (fiat heeft het ook ,skoda ook en dacht zelfs dat het voor de witte wijzerplatenversie van de passat ook in te stellen was, indien je mistlichten hebt natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

trekt op niet veel ook niet, die mistlichten die bij afdraaien aangaan :| , mercedes heeft dat ook voortaan allemaal en vind het maar een raar zicht...

 

Ik vind het ook niks; naast de Fiats, Benzen en Skoda's heb ik wel eens een Golf VI gespot met een dergelijke functie op de mistlampen. Op de 3C zit de passieve bochtverlichting gelukkig tussen de af-fabriek Xenonlamp en de stadslichtlamp; wel zo mooi. Hoop dat dat zo blijft als volgend jaar de facelift zijn opwachting maakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

even en update

 

heb alles een beetje aangesloten zoals het hoort en heb ik het zaakje al enkele weken werkende gehad, nadruk op gehad :?

 

met het winterweer was het nogal droog en koud maar onlangs was het dan beginnen dooien en regenen en zag ik dat er in de unit die ik had ingekort steeds frequenter condens te zien was binnenin de unit .

De volledige unit er terug uit gehaald en volledig nagekeken en controle gedaan waar ik de unit had dichtgekleefd en dit was nog intact. Heb dan de kit terug volledig los gemaakt en verwijderd. De unit heb ik dan 3 avonden op de radiator laten uitdrogen zodat al het vocht eruit kon verdampen. Ook had ik opgemerkt dat er origineel 2 ontluchtingsrubbers aanwezig waren , de 1 zat er nog op en de andere zat origineel op het deel dat ik nu had weggehaald om de unit te kunnen plaatsen.

Nu was er bij dan wat twijfel of ik nu de originele ontluchting zou terug plaatsen en mee kitten bij het dichtkitten van de unit.

maar heb dan toch maar besloten om de unit terug volledig dicht te maken en ook de andere ontluchting eraf te halen en de opening dicht te kitten (is nu ongeveer 2 weken geleden en nog steeds in orde, hopelijk blijft het zo)

 

Ook had ik de elektronica al aangesloten en de zaak werkte zoals het zou moeten werken, tot wanneer ik de motor liet draaien. Op volle sterkte was er geen probleem zowel bij stil liggende motor als bij draaiende motor.

enkel wanneer het dimlicht brandde en de drl gingen dimmen ging het niet zoals het moest.

bij stil liggende motor was nog steeds alles ok, mooi dimmen naar 30% en bleven mooi op sterkte.

pas wanneer ik de motor startte gingen de drl gaan flikkeren (net alsof er een spanningsdip was ofzo) en er zat geen regelmaat in het flikkeren, waren momenten dat ze zeker 10 tot 15 minuten mooi op 30% bleven en ineens terug een dipje en dan terug goed voor ... minuten. en op sommige momenten waren het net stroboscopen :|

omdat ik dacht dat de elektronica van de vervangstadslichtjes (met canbusweerstanden) interferentie zouden veroorzaken op de stuurmodule heb ik deze eruit gehaald (stuurmodule krijgt een afgetakt signaal van stadslicht om te gaan dimmen)

dit bleek dan veel stabieler te worden en dacht ik dan dat het opgelost was. maar nee hoor, nog steeds dat geflikker. (wat ik ook raar vond dat is dat geen foutmelding kreeg dat de stadlichtjes defect waren, zaten tenslotte geen lampjes meer in, ben ik nog steeds niet over uit hoe dat kan)

 

Na dan even contact te hebben gehad met Tom hier (aka Darkmen) en gevraagd of hij dit fenomeen ook heeft bleek het enkel bij het geval te zijn dat de drl's gingen flikkeren.

toen had ik op het net wat info gevonden over de module die Tom had gebruikt en kwam ik info tegen waarvan ik dacht dat het wel mee verholpen zou kunnen worden.

dit las ik in de troubleshooting van de APT-S6 lichtmodule

Wenn die TFL flackern, verlegen Sie die Leitungen auf einem anderen Weg.

Verlegen Sie die Leitungen fern von Störquellen (Zündung, Lichtmaschine, …)

 

nu was het wel zo dat ik de stuurmodule had gemonteerd op de zijkant van de fusebox in het motorcompartiment en daarachter liep heel wat bedrading waaronder ook de voedingskabel, kabel afkomstig van alternator, enz enz

die eventueel voor stoorsignalen konden zorgen (Tom vertelde me dat zijn module ook op die plaats was gemonteerd).

enfin dan de module eens op een andere plaats gemonteerd.

Nu heb ik de module zo al een weekje op die andere plaats staan en dit lijk redelijk stabiel te zijn maar de unit hebben toch nog de neiging om "uit te vallen" , je ziet ze nog meer dimmen net alsof de spanning niet stabiel is.

Enfin, dan maar besloten om de module vaarwel te zeggen en ook een module van Team ATP te bestellen en deze dan te monteren. module is besteld maar heb deze nog niet binnen.

als deze binnen is ga ik dan de oude module open maken en de bedrading los solderen en aan de nieuwe module solderen omdat daar geen connectoren of dergelijk aan zitten en op de oude wel.

Ook is het zo dat de module van ATP werkt met optokoppeling wat zorgt voor scheiding van de signalen en spanningen en dit heeft volgens mij mijn huidige module niet en is dit de reden dat er geen foutmelding komt van het defect zijn van de stadlichten.

 

tot de volgende update als de module er is

to be continued...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend probleem. Bij mij zit de module in beide auto's ook achter het dashboardvakje links naast het stuur.

Overigens flikkeren de DRL in mijn R32 ook bij het opstarten (ongeveer 15sec., is normaal volgens Thomas, is nl een zelftest van het systeem). Deze zijn in 2007 geplaatst. In mijn R36 gebeurt dit niet meer (in 2009 geplaatst). Heb jij soms ook oudere DRL's en module?

In de R32 kunnen ze trouwens ook langer knipperen (zie

)
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de R32 kunnen ze trouwens ook langer knipperen (zie

)

Hier zit een speciale "powersupply" tussen die expres de lampen in dit patroon laat knipperen. Beetje ala wigwag bij de hulpdiensten.

Wigwag betekent lampen die om en om of tegelijk knipperen, meestal de mistlampen of grootlicht. Mijn gele busje van de zaak (Chevrolet GMT600 ambulance) heeft dit ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is jammer zeg!

En frustrerend als je niet de oorzaak kan vinden.

Bij mij zit de module en verbindingen binnen in de auto, is misschien minder storing gevoelig.

 

heb dit bewust zo gelaten omdat de kabelboom die er bij geleverd was dat niet toelaat (bedrading is anders te kort) om de unit binnenin te krijgen. maar als het dan nog niet lukt met de nieuwe model dan probeer ik het wel zoals jij het werkende hebt.

 

frustrerend is het wel, en zeker dat het niet altijd zo is, de ene dag is er niks aan de hand en de andere dag gaat het goed en dan ineens even een dipje en dat terug goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend probleem. Bij mij zit de module in beide auto's ook achter het dashboardvakje links naast het stuur.

Overigens flikkeren de DRL in mijn R32 ook bij het opstarten (ongeveer 15sec., is normaal volgens Thomas, is nl een zelftest van het systeem). Deze zijn in 2007 geplaatst. In mijn R36 gebeurt dit niet meer (in 2009 geplaatst). Heb jij soms ook oudere DRL's en module?

In de R32 kunnen ze trouwens ook langer knipperen (zie

)

 

hier zit dan wel een patroon in het flikkeren en bij mij is het weldegelijk een storingskwestie waar geen patroon zit in het flikkeren. wat voor module is er bij jou geplaatst? de drl zijn al van het nieuwe type met zo een rubberen krulletje achteraan op het uiteinde van de drl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo, hier zijn we dan terug met een update,

 

na niet meer verder te zoeken naar een oplossing voor de storing met de huidige module (car4style) ben ik dus op zoek gegaan naar een module van een ander merk. Hierbij is het dus de module van teamAPT geworden, zelf heb ik daarover al goeds gehoord via darkmen hier die ook deze module erin heeft zitten.

 

Wanneer de module bij mij was geleverd heb ik dan op de nieuwe module de bedrading aan de stekkers gesoldeerd van de vorige module. zo kan ik de originele kabelboom (die bij de set zat) terug hergebruiken. na een uurtje soldeerwerk heb ik de stekkers eraan kunnen solderen en de kabelboom wat moeten aanpassen omdat er andere signalen gebruik werden.

 

de configuratie van de bedrading naar de dagrijunits was opmerkelijk anders dan bij de vorig module.

hierbij gingen 3 afzonderlijke draden naar de DRL waarbij de massa van de DRL direct op het massapunt moesten worden aangesloten en niet uit de module kwamen. De +12V en PWM signalen kwamen dan weer wel afzonderlijk vanuit de module.

Ook had je per DRL en +12V en een PWM signaal.

 

Bij de nieuwe module

gezamelijk signaal voor beide DRL's is een +12V signaal ( +12V DRL L/R)

gezamelijk signaal voor beide DRL's is een PWM signaal ( PWM DRL L/R)

en per DRL kwam er uit de module ook een Massa aansluiting (1 draad voor Massa DRL L en 1 draad voor massa DRL R)

 

om de signalen goed te kunnen aansluiten op de module moest ik de pinbezetting van de DRL's weten om hierbij de de +12V en PWM signalen op de juiste pin te hebben.

 

Anschlussstecker_S6TFL.jpg

 

De rest van de signalen heb ik terug kunnen hergebruiken en in de stekker kunnen laten zoals deze origineel zaten.

zoals +12V, geschakelde +, signaal van stadslicht L/R

verder was er op de nieuwe module een nieuwe functie dat de lichtsterkte van de DRL's tijdens het dimmen kan gewijzigd worden door middel van een potentiometer (van 0 naar 100%)

 

Na alles gesoldeerd te hebben heb ik de module dan aangesloten en eens uitgetest.

Wel is het zo dat bij de vorig module de overgang van gedimd naar volle sterkte of omgekeerd heel zacht gebeurde wat bij de module van APT niet het geval is. Maar als ik mag kiezen dan liever een storingsvrije module zonder die functie dan.

Verder rij ik nu al een dag of 2 met deze module en nog geen opmerkingen hierover.

Ook was het zo dat wanneer ik de motor startte de DRL's met de vorige module last hadden en flikkerden tijdens het aanslaan van de motor. Bij de APT module zie je geen haperingen tijdens het starten.

 

Dus eindelijk werkende gekregen,

foto's volgen nog wel een keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat alles naar behoren werkt, Heb op duitse fora trouwens al meer slecht dan goed gehoord over de 'goedkope drl stuurdozen',ze maken op den duur de leds zelfs stuk....!, als je leds begint te dimmen moet je echt wel een goede module hebben, maar dit heb je ondertussen zelf al ondervonden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat alles naar behoren werkt, Heb op duitse fora trouwens al meer slecht dan goed gehoord over de 'goedkope drl stuurdozen',ze maken op den duur de leds zelfs stuk....!, als je leds begint te dimmen moet je echt wel een goede module hebben, maar dit heb je ondertussen zelf al ondervonden...

 

jep, maar op zich was het dimmen enz redelijk professioneel. wat ik ook aanhaalde bij de vorige commentaar is dat bij de andere module het overgaan van 100% naar 30% heel langzaam ging, je zag ze mooi naar 30% dimmen, en dat heb ik nu niet met deze module. Ook de kabelboom die erbij zat was erg professioneel, met originele VAG stekkers enz. Heb de module eens open gemaakt en daar ziet er ook alles piekfijn uit. mooi printplaat met smd onderdelen en IC's. maar helaas is deze storingsgevoeliger dan deze van ATP. En aan de kostprijs kon je het zeker niet merken aangezien ik voor beide module ongeveer dezelfde prijs heb betaald. En als je dan die prijs betaald verwacht je dan toch dat je goed materiaal hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt alsof het nu eindelijk goed werkt.

 

jep, tot nu toe toch nog altijd.

enne, doen die Bieg mod zou ik zeggen :) terug een beetje meer exclusief dan een andere R36

 

Wil dit erop hebben. Nu nog iemand vinden dit voor mij kan doen. Is idd vervelend dat iedere R36 hetzelfde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

even update nr???

 

na problemen te hebben gehad met de oude module is er dus een nieuwe module van team atp geplaatst geweest welke ook perfect functioneert. Nu zette ik onlangs mijn wagen terug in de garage en mijn dimlichten gingen aan en de drl's ging mooi naar 30%. wanneer ik bijna geparkeerd stond was er terug een probleem te zien. ineens flikkerde de drl van 30% naar volle sterkte. ik was om te ontploffen, dacht in mezelf toch niet weer!!

enfin, wat beginnen zoeken enz, kwam ik uit op de pottentiometer die aangesloten is om de potti functie te kunnen regelen. daarmee kan je de lichtsterkte van de drl bij dimmen nog wat bijstellen. Had deze potentiometer aangesloten zoals het moest en dan afgeschermd met krimkous enz. langs een 1 of andere weg moet er toch vocht tot aan de potentiometer zijn gekomen en was de baan van de potentiometer aangetast en deze gaf door waardoor deze soms 5V doorstuurde naar de pwm modulator en daardoor de drl's op volle sterkte gingen branden.

Dan de potentiometer eraf gesoldeerd en door middel van vaste weerstanden dan zo aangesloten zodat de lichtsterkte niet meer regelbaar is en er geen potentiometer meer nodig is.

En nu is alles toch wel een hele tijd goed!

 

wil wat foto's posten maar lukt even niet (kan de de IMG knop niet bedienen en ook smiley's invoegen lukt ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden