Ga naar inhoud
  • 0

Long coding 2006 3C nodig voor aanpassing US verlichting


2.0T

Vraag

Hallo,

 

Voor de aanpassing van mijn US passat verlichting ben ik op zoek naar de long coding van het boordnet stuurapparaat type 3C0-937-049-AA van een vergelijkbare passat met de volgende uitrusting:

- Geen Xenonkoplampen.

- Geen mistlampen voor

- Voetruimteverlichting voorin

 

De garage heeft verschillende aanpassingen gemaakt om het linker achteruitrijlicht om te zetten naar mistachterlicht door:

- het aanpassen van de lichtschakelaar,

- het aanbrengen van een draad voor de mistachterlicht functie tussen de lichtschakelaar en het boordnet stuurapparaat,

- het ompinnen van de draad op het boordnet stuurapparaat.

 

Na deze aanpassingen blijkt dat het mistachterlicht (links) flauw meebrandt. Verder hebben zij aanpassingen gemaakt in de software waardoor ik nu de volgende foutmeldingen op de boordcomputer krijg:

- Mistlamp voor links niet werkt (heb ik ook niet)

- Mistlamp voor rechts niet werkt (heb ik ook niet)

- Mistlamp achter rechts niet werkt (zou ook niet moeten werken, heb de bit omgezet)

- Achteruitrijlicht links niet werkt (zou ook niet moeten werken, heb de bit omgezet)

 

Ik hoop door de juiste aanpassing van de software met de long coding zowel het flauw meebranden en de foutmeldingen te verhelpen.

 

Verdere suggesties en tips zijn van harte welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Krijg eerder het idee dat er gerommeld is in de orginele bedrading en dat je daardoor allerlij vreemde storingen krijgt.

Canbus staat eigelijk 0,0 veranderingen in de orginele bedrading toe, zou dat zelf nooit en te nimmer doen omdat dit systeem er erg gevoelig voor is.

De tijd van ff een snoertje, een extra relaitje, schakelaar hier en daar is met dit systeem voorbij.

Denk ook niet dat je dit met software matige aanpassingen nog goed krijgt. (my 2 cents)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ter verduidelijking, alle draden waren reeds aanwezig, aangezien de lamp de functie van mistachterlicht had.

Op het boordnet stuurapparaat is de draad fysiek omgepind tbv de mistachterlicht functie.

Aangezien er geen draad liep tussen de nieuwe schakelaar (oude schakelaar had alleen aan-uit functie en geen mistachterlicht, coming home e.d.) is deze aangebracht.

 

Ik heb net via VAG-COM een aantal wijzigingen gemaakt, maar deze aanpassingen helpen niet om bovenstaande foutmeldingen te verhelpen. Het viel mij wel op dat de longcoding sinds het garage bezoek was veranderd. Er zijn functies gegeven tbv een achterruiterwisser (die ik niet heb). Deze heb ik weer verwijderd. Zie in de bijlage een aantal screenprints.

 

Kan ik tevens via vagcom de sterkte van de achterlichten aanpassen, en zo ja wat is de normale sterkte?

Als ik momenteel rem dan licht alleen het derde remlicht op.

Doc1.doc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update, het is mij gelukt om het het flauw meebranden van de mistlamp te verhelpen door een wijziging aan te brengen in VAG-COM. Door Byte 10 op HEX 00 te zetten (waarde na garage bezoek was 0C).

 

Ook het aanpassen van de sterkte van de achterlichten is gelukt door het aanpassen van Byte 9 naar een decimal value van 10 (HEX 0A - 00001010). Ik weet echter niet wat de aanbevolen waarde is. Kan iemand mij deze waarde laten weten?

 

De foutmeldingen heb ik echter nog niet kunnen verhelpen. Iemand suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
die pin omzetten is normaal ook nooit nodig, je kunt voor de USA markt gewoon met vagcom de instellingen veranderen in 0, 1 of 2 mistlampen achter.

Niet helemaal correct. Als je naar de pinout van het stuurapparaat kijkt, dan zie je dat het achteruitrijlicht en de mistlamp achter een verschillende uitgang/pin op het stuurapparaat zitten. Ook moet de schakelaar op de juiste wijze met het stuurapparaat verbonden zijn, vandaar dat beide aanpassingen voorwaardelijk zijn om het geheel überhaupt te kunnen laten werken.

 

Ik heb enkele weken geleden meegekeken, maar toen waren de hardwareaanpassingen nog niet doorgevoerd en leidde aanpassing alleen met vagcom niet tot het gewenste resultaat. Het gaat nu nog om het gladstrijken van de laatste foutjes, en daar is alle input van het forum welkom bij. Zelf kan nu niet meekijken ivm de griep, dus alle tips zijn welkom. Mijn tips zijn/waren:

- Long coding overnemen van een nederlandse wagen, liefst van één die zo veel mogelijk gelijk is mbt de uitrusting.

- Moet er misschien ergens anders mbv vagcom een setting omgezet worden van USA naar Europa? Misschien heeft die setting een relatie met het gedrag wat het stuurapparaat nu vertoont.

 

3.3 PIN Belegung

 

Bitte beachten -> Exkurs der Deutschen Klemmen Bezeichung

 

A = Steckverbindung, 11fach:

 

1 - Klemme 30

2 - Lampe für Abblendlichtscheinwerfer links

3 - Lampe für Fernlichtscheinwerfer links

4 - Lampe für Nebelscheinwerfer rechts

5 - Gasentladungslampe rechts (Xenon)

6 - Lampe für Blinklicht vorn rechts

7 - Lampe für Standlicht links

8 - nicht belegt

9 - Masse

10 - Relais für elektrische Kraftstoffpumpe 2

11 - Relais für Spannungsversorgung Kl. 50

 

B = Steckverbindung, 12fach:

 

1 - Lampe für Rückfahrlicht rechts

2 - nicht belegt

3 - nicht belegt

4 - Lampe für Nebelschlussleuchte links

5 - Lampe für Bremslicht rechts

6 - nicht belegt

7 - nicht belegt

8 - nicht belegt

9 - Lampe für Schlusslicht rechts

10 - Lampe für Blinklicht hinten rechts

11 - Innenleuchte vorn

12 - Klemme 58d

 

C = Steckverbindung, 12fach:

 

1 - Steuergerät für beheizbaren Fahrersitz, Steuergerät für beheizbaren Beifahrersitz

2 - Lampe für Blinklicht hinten links

3 - Lampe für Nebelschlussleuchte rechts

4 - nicht belegt

5 - nicht belegt

6 - nicht belegt

7 - nicht belegt

8 - Kennzeichenleuchte

9 - Lampe für hochgesetztes Bremslicht

10 - Lampe für Schlusslicht links

11 - Lampe für Blinklicht hinten links

12 - Lampe für Rückfahrlicht links

 

D = Steckverbindung, 11fach:

 

1 - Klemme 30

2 - Lampe für Nebelscheinwerfer links

3 - Lampe für Fernlichtscheinwerfer links

4 - Lampe für Abblendlichtscheinwerfer links

5 - Masse

6 - Gasentladungslampe links (Xenon)

7 - Relais für Spannungsversorgung Kl. 15

8 - Relais für Scheinwerferreinigungsanlage

9 - nicht belegt

10 - Lampe für Standlicht rechts

11 - Lampe für Blinklicht vorn links

 

E = Steckverbindung, 16fach:

 

1 - Lichtschalter Klemme 58

2 - Bremslichtschalter

3 - nicht belegt

4 - nicht belegt

5 - nicht belegt

6 - Schalter für Nebelscheinwerfer

7 - Masse (nur bei Schaltgetriebe) Mechatronik für Direkt-Schaltgetriebe (nur bei Direkt-Schaltgetriebe) Multifunktionsschalter (nur bei autom. Getriebe)

8 - Lichtschalter Klemme 56

9 - nicht belegt

10 - nicht belegt

11 - nicht belegt

12 - nicht belegt

13 - Lichtschalter NSL

14 - Lichtschalter auto

15 - nicht belegt

16 - Lichtschalter TFL

 

F = Steckverbindung, 8fach:

 

1 - Relais für Spannungsversorgung Kl. 50

2 - Relais für Spannungsversorgung Kl. 15

3 - Sensor für Regen- und Lichterkennung (LIN-Bus)

4 - Drehstromgenerator

5 - Kontaktschalter für Motorhaube

6 - Schalter für Rückfahrleuchten

7 - Klemme 30

8 - Klemme 31

 

G = Steckverbindung 12fach:

 

1 - Steuergerät für Lenksäulenelektronik Klemme 50

2 - Kontrolllampe für Warnblinkanlage

3 - beheizbare Heckscheibe

4 - Regler für Schalter- und Instrumentenbeleuchtung

5 - nicht belegt

6 - Taster für beheizbare Heckscheibe

7 - Can-Bus Komfort Low

8 - Can-Bus Komfort High

9 - Warnlichtschalter

10 - Regler für Schalter- und Instrumentenbeleuchtung

11 - Steuergerät für LenksäulenelektronikKlemme 15

 

H = Steckverbindung, 12fach: (Nur Fahrzeuge ohne Zentralverrieglung)

 

1 - nicht belegt

2 - Heckklappenschloß

3 - nicht belegt

4 - nicht belegt

 

Quelle: http://erwin.volkswagen.de

 

De lijst komt uit deze FAQ Bordnetzsteuergerät:

http://www.touran-24.de/forum/viewtopic.php?p=84772

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden