Ga naar inhoud

w8 ditjes en datjes.. etc


Ydwer

Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...

Hallo wachters!

 

Iemand advies m.b.t. motorolie voor mijn W8? 0W-30 of 0w-40 of 5W-30 of 5W-40? Ik rij maar weinig, max 2500km per jaar ongeveer, vaak kleine stukjes.... Daarom wil ik het elk jaar vervangen, weet niet welke olie er nu in zit maar is ongeveer 1000 km / 1 jaar oud (vorige eigenaar heeft het laten vervangen bij een garage)

 

Ik lees dingen over 503.01 505.00 505.01 504.00 507.00 

 

Kroon-oil.com adviseert 5W-30? (504.00 507.00)

 

Ik snap het even niet meer..

 

En is Forte spoelen een aanrader? 

aangepast door Markii
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die nummers van kroon zijn de nieuwe specs, de vervangers van de eerste nummers zeg maar.

5w30 hebben meeste der in zitten.

 

Vroeggah, gebruikte ik Castrol Edge, (nieuwe nummers) maar sinds ze die veranderd hebben ben ik over op Mobil1. (Oude nummers) Puur gevoel (en een beetje @@Mark91) hier staat op de verpakking het vertrouwde VW spec voor w8.

 

Over Spoelen/flushen met Forté zijn de meningen verdeeld!

Ik doe het niet meer. Wederom gevoel. Maar nu ik een nieuw/jong blok heb twijfel ik weer!

Duuuuuuus.

Succes.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Flying Dutchman
Link naar reactie
Delen op andere sites

5-w30 hebben meeste der in zitten.

 

Vroeggah, gebruikte ik Castrol Edge, maar sinds ze die veranderd hebben ben ik over op Mobil1. Puur gevoel (en een beetje @@Mark91) hier staat op de verpakking het vertrouwde VW spec voor w8.

 

Over Spoelen/flushen met Forté zijn de meningen verdeeld!

Ik doe het niet meer. Wederom gevoel. Maar nu ik een nieuw/jong blok heb twijfel ik weer!

Duuuuuuus.

Succes.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Bedankt, dan ga ik ook voor 5W-30, mijn broertje heeft Champion 5W-30 (502.00 505.00 505.01), iemand ervaring met dit merk? Of kan ik beter voor Mobil1 (504.00 507.00) gaan?

 

Flushen hoor ik ook iid verschillende adviezen over, het zou er juist voor kunnen zorgen dat de troep los laat en in de kanaaltjes terecht kan komen.. Maar ik wil ook preventief mijn blok beschermen.. Lastig.. Eerst maar even niet dan (gevoel) 

 

Mijn blok heeft nog geen 175.00 km (NAP) gelopen en loopt mooi.. Maakt de te kiezen olie wat uit m.b.t. veel of weinig km per jaar?

aangepast door Markii
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, dan ga ik ook voor 5W-30, mijn broertje heeft Champion 5W-30 (502.00 505.00 505.01), iemand ervaring met dit merk? Of kan ik beter voor Mobil1 (504.00 507.00) gaan?

 

Flushen hoor ik ook iid verschillende adviezen over, het zou er juist voor kunnen zorgen dat de troep los laat en in de kanaaltjes terecht kan komen.. Maar ik wil ook preventief mijn blok beschermen.. Lastig.. Eerst maar even niet dan (gevoel)

 

Mijn blok heeft nog geen 175.00 km (NAP) gelopen en loopt mooi.. Maakt de te kiezen olie wat uit m.b.t. veel of weinig km per jaar?

Als je je thermostaat gaat vervangen, zit je goed op je klepdeksel! Deze kosten niet de wereld. Gewoon vervangen om te kunnen kijken hoe het er aan de binnenkant uitziet. Is het mooi schoon, kun je preventief periodiek flushen. Heeft iemand de afgelopen jaren verzaakt in de verversings interval (zoals bij mijn het geval was) zou ik het laten.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Flying Dutchman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je thermostaat gaat vervangen, zit je goed op je klepdeksel! Deze kosten die de wereld. Gewoon vervangen om te kunnen kijken hoe het er aan de binnenkant uitziet. Is het mooi schoon, kun je preventief periodiek flushen. Heeft iemand de afgelopen jaren verzaakt in de verversings interval (zoals bij mijn het geval was) zou ik het laten.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Mijn broertje zag al wel sludge (gele drap) in een buis.. Dus olie zal wel vervangen moeten worden (komt door kleine afstanden) Maar ik weet nog steeds niet of ik gewone of long life 5W30 moet gebruiken, scheelt wel in de kosten en ik vervang het toch elk jaar.. En is de kwaliteit per merk dan echt zo verschillend? 

aangepast door Markii
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang het het juiste VW spec heeft zal er niet veel verschil in zitten gok ik. Gewoon geen longlife interval toepassen.

https://m.misteroil.be/producten/smeermiddelen/mobil-1-esp-formula-5w30-5l?gclid=CJaCt4rs_c8CFYgp0wodOl8IGA

 

Maar eh gele drap???? Ook wel de gevreesde mayonaise?????

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Flying Dutchman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die mayonaise komt door de korte afstanden waardoor de olie niet op temperatuur komt en het vocht wat in het blok komt niet volledig verdampt, dit had ik met m'n vorige auto (BMW) ook.. Is weinig aan te doen.. Trap hem af en toe wel eens goed open hoor.. Ik ga gewoon voor 5W30 (geen longlife) Nu nog even kiezen tussen Kroon, Champion en Mobil.. Mobil moet ik bestellen en Champion heeft m'n broertje staan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

5w40 en elke keer blok flusen dat doe ik altijd en bij ander auto ook.

En nieuwe olie filter.

Gr Fai

 

Ik ben ook een Forté fan. Heeft bij mijn W8 (op aanraden van Ad) een heleboel ongein opgelost en daarna iedere 10K Kms. Flushen, nieuwe olie en filters gehad.

De mijne had, toen ik haar inruilde, 223.000kms. op de klok en sinds de eerste flush nooit problemen meer gehad. Mijn huidige V8 is ook al geflushed.

aangepast door DenV5Passat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel nog, ik zou dus 4 flessen Forté Motor flush door m'n oude olie moeten kieperen, uurtje laten draaien en dan olie en filter vervangen en 2 flessen Forté Top End Treatment erbij? 

 

Motor loopt goed nu en wil ik zo houden, een gewone oliewissel niet gewoon genoeg? Lastig.. Ik heb inmiddels al wel Forté Fuel System Cleaner door m'n benzine gegooid omdat m'n automaat twijfelt.. Automaatbak wil ik nog laten Flushen in de toekomst..

 

Auto ligt nu eerst uit elkaar omdat er een nieuwe thermostaat en stuurhuis in komt..

 

Blijft lastig dat wel of niet flushen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je googeld op gebruiksaanwijzing forte motoflush zeggen ze als motor warm is bijvoegen en vervolgens 60 min flushen met verhoogd toerental (1500 touren)

 

2 flesjes per 4liter carterinhoud, dus eigenlijk zou je 4 flessen in een w8 moeten doen. Ikzelf heb zo goed als geen sludgevorming dus ik houd het gewoon bij met 2 flesjes. en 60 min duurt me te lang om de auto op 1500 touren te houden :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik altijd 5W-30 Castrol Edge LL

Niet Castrol Edge 5w-30 C3!!! Die is niet geschikt.

Moet je Castrol Edge 5W-30 LL nemen

attachicon.gifimage.png

attachicon.gifimage.png

 

Waarom is C3 niet geschikt? Waarom longlife als je toch elke 10.000km olie ververst? LL interval is is 30.000km en C3 20.000. Ik heb gekozen voor Champion C3 i.p.v. Longlife omdat dit goedkoper was. Ik zie het nut niet van LL..

 

Gisteren is de olie ververst, op aanraden van de garage geen Flush gedaan i.v.m. evt. loskomen van troep. Verder heb ik mijn bak laten flushen, wat een verschil! Ik heb een totaal andere auto gekregen! Ook heb ik Fuel system cleaner gebruikt en dit heeft ook effect gehad..

 

Verder heeft mijn broertje inmiddels de thermostaat vervangen (fluitje van een cent volgens hem).. Het stuurhuis vervangen was niet nodig, het bleek het bekende aanzuigbuisje van de pomp te zijn.. Was niks aan te zien maar m'n stuurbekrachtiging maakt nu geen lawaai meer, meevallertje dus..  

 

Wat mij verder opviel is dat de m'n auto nu ook veel zuiniger is geworden volgens de boordcomputer, van 1 op 5 naar 1 op 10! 

 

Nu alleen nog de benzinemeter laten maken, mijn broertje gaat er binnenkort even naar kijken..

 

Ik was bijna van plan de auto weer weg te doen omdat ik 'm niet lekker vond rijden/schakelen maar nu ik een totaal andere auto heb gekregen ga ik 'm zeker houden! Wat een machine:)

 

De bak heb ik trouwens laten flushen bij Theo Musch Auto's in Froombosch, zeker een aanrader! Zeer vriendelijk en niet duur! 

aangepast door Markii
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

heb je wel een nieuw filter onder de automaat?

Nee... Is een gaasje maar deze is niet vervangen.. Desondanks door de flush een totaal andere (betere) auto gekregen.. Voorheen twijfelde de bak in een hoge versnelling bij lage toeren, ook schokte die, was heel nerveus.. Nu totaal anders, gewoon zoals het hoort.. Schakelt perfect! Zeker een aanrader! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is C3 niet geschikt? Waarom longlife als je toch elke 10.000km olie ververst? LL interval is is 30.000km en C3 20.000. Ik heb gekozen voor Champion C3 i.p.v. Longlife omdat dit goedkoper was. Ik zie het nut niet van LL..

 

Gisteren is de olie ververst, op aanraden van de garage geen Flush gedaan i.v.m. evt. loskomen van troep. Verder heb ik mijn bak laten flushen, wat een verschil! Ik heb een totaal andere auto gekregen! Ook heb ik Fuel system cleaner gebruikt en dit heeft ook effect gehad..

 

Verder heeft mijn broertje inmiddels de thermostaat vervangen (fluitje van een cent volgens hem).. Het stuurhuis vervangen was niet nodig, het bleek het bekende aanzuigbuisje van de pomp te zijn.. Was niks aan te zien maar m'n stuurbekrachtiging maakt nu geen lawaai meer, meevallertje dus..  

 

Wat mij verder opviel is dat de m'n auto nu ook veel zuiniger is geworden volgens de boordcomputer, van 1 op 5 naar 1 op 10! 

 

Nu alleen nog de benzinemeter laten maken, mijn broertje gaat er binnenkort even naar kijken..

 

Ik was bijna van plan de auto weer weg te doen omdat ik 'm niet lekker vond rijden/schakelen maar nu ik een totaal andere auto heb gekregen ga ik 'm zeker houden! Wat een machine:)

 

De bak heb ik trouwens laten flushen bij Theo Musch Auto's in Froombosch, zeker een aanrader! Zeer vriendelijk en niet duur! 

 

 

De bak flushen heeft inderdaad altijd effect of hij moet echt naar z'n mallemoer zijn. Ik heb de mijne vorig jaar laten doen en kreeg ineens een hele andere auto!

 

De motor reinigen is ten zeerste aan te raden, ook al zou 'troep loskomen'. Dat is nou juist de hele bedoeling!

Het (oude en al vuile) filter vangt het in eerste instantie wel op, de rest word gedrained zodra je de olie aftapt. Dat is juist het gewenste effect!

 

Alle W8'en zullen zeker de erste 100.0000Km bij de dealer onderhouden zijn en die kieperen er allemaal die Long Life troep in. En laten die ook nog eens veel te lang zitten wat verontreiniging veroorzaakt. Dus bij veel kortere intervallen, die nu toegepast worden, is het gewoon verstandig om eerst te reinigen en de oude troep eruit proberen te halen. Het gaat/kan er alleen maar beter op worden.

 

Maar het is moeilijk om een mind set om te buigen.

Heeft iemand er geen goed gevoel bij, so be it. De mijne ga ik in de komende maand weer verversen want die zit er al meer dan 20.000km in. Ik zal er zeker weer eerst wat Forté inkieperen alvorens af te tappen. Ik neem het risico niet om daarop te bezuinigen.

Ik gebruik overigens een MWM 5W30 olie met de vereiste VAG specificaties, met goedkeuring van mijn olieboer. (Bruinsma, Tilburg)

 

De tijd dat de reiniger erin zou moeten zitten is nogal een punt vant discussie merk ik....

aangepast door Redeemer1972
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle W8'en zullen zeker de erste 100.0000Km bij de dealer onderhouden zijn en die kieperen er allemaal die Long Life troep in. En laten die ook nog eens veel te lang zitten wat verontreiniging veroorzaakt. Dus bij veel kortere intervallen, die nu toegepast worden, is het gewoon verstandig om eerst te reinigen en de oude troep eruit proberen te halen. Het gaat/kan er alleen maar beter op worden.

 

Ik weet wel dat de mijne er zeker baat bij had, en heb dat ook trouw iedere 10.000Kms gedaan. De eerste keer, nadat Ad mij geholpen had met een vast zittende nokkenasversteller (leuk woord voor "Scrabble", maat dat terzijde) kwam de olie 'chocolade-bruin' uit de motor, de andere keren was ze keurig caramel. Ik heb verder ook in 5 jaar geen enkel probleem meer gehad met vast zittende zooi.

Bij mijn huidige S6 was dit het tweede wat ik heb laten doen. Ook eerst de versnellingsbak laten powerflushen. En inderdaad, dat is een wereld van verschil. De bak schakeld weer zijdezacht en is altijd bij de les. Voor de Flush behandeling liet dat nog wel eens te wensen over. Zeker als de olie nog koud was.

Kortom, ik zou zeker bij de volgende olie-wissel de investering maken om een Forté behandelingssetje te kopen en toe te passen. Je W8 vind dit heus héél fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden