Ga naar inhoud
  • 0

Montage originele VW iPod aansluiting Passat 3C


Swift!

Vraag

Van het weekend een iPod aangesloten op een RNS300 in een Passat 3C.

Omdat ik me rot heb gezocht naar een How To en er toch 2 waardevolle tips zijn die je tijd kunnen besparen, neem ik de moeite voor anderen hier een how to van te maken.

 

Ik heb gekozen voor de originele iPod aansluiting van VW (op aanraden van de VW dealer, omdat zij met andere type interfaces i.c.m. CD Wisselaar geen goede ervaringen hebben (geven onoplosbare storingen :embarassed: ).

 

Ik dacht een kabeltje in een zakje mee te krijgen, maar het blijkt een heel pakket te zijn in een (relatief) grote doos:

P1040514.JPGP1040515.JPGP1040511.JPG

 

In de doos zit:

- Gebruiksaanwijzing

- Montage handleiding

- Kabel aansluiting voor RNS3XX

- Kabel aansluiting voor RNS5XX

- iPod converter

- Ipod (eind)aansluitkabel

- Bindkabels + rubberen doorvoer'ding'

Compleet en goed verzorgd setje dus.

 

Mooie is dat er 2 type kabels in zitten, 1 voor de RNS3XX (NAvi met monochroom scherm) en de RNS5XX (Navi met kleurenscherm):

P1040510.JPGP1040507.JPG

Of betaal je dan toch teveel voor dingen die je toch niet nodig hebt... :roll:

Setje kost (zonder korting...) € 119,-

Dealer vraagt nog eens 100 euro voor montage. maar met deze how to kun je het goed zelf doen...

 

Demontage Radio

Op de eerste plaats moet je radio gedemonteerd worden.

Handige tip is om eerst het afdekkapje van (1 van) de bovenste laadjes te verwijderen.

Je kunt dan namelijk makkelijker bij de bovenste rand van het frame-pje. Boven zit'ie minder goed vast dan onder en daardoor makkelijker om boven te beginnen.

Ik gebruik een plastic 'wip-sleuteltje' om er makkelijk tussen te kunnen en beschadigingen te voorkomen.

Met de toppen van je vingers en/of nagels lukt het je ook wel om het frame-pje los te krijgen.

Als je boven los hebt, kun je makkelijk rondom gaan om het geheel los te krijgen:

P1040518.JPG

 

Leg het framepje om je versnellingspook heen en ontkoppel de draad voor het airbaglampje niet (!). Dit om te voorkomen dat je straks het airbag storingslampje op je dashboard hebt branden...:

P1040524.JPG

 

Na de 4 Torx schroeven (Torx 15) los te hebben geschroefd, is de radio er makkelijk uit te schuiven:

P1040525.JPG

 

Om wat meer bewegingsruimte te hebben, is het prettiger de kabels aan de achterzijde van de lost te koppelen van de radio:

P1040528.JPG

(de GPS-antenne kregen we niet makkelijk los, dus maar even laten zitten en de radio achterstevoren op het dashboard gelegd...)

 

Montage van de Ipod kabel op de radio

In principe komt de iPod aansluitkabel in plaats van de CD-Wisselaar aansluitkabel.

Dit lijkt jammer van de CD-Wisselaar (is niet meer te bedienen), maar met een 160Gig iPod heb je niet echt meer behoefte aan een CD-Wisselaar...

Er is wel een splitter van Dension te verkrijgen om ook de CD-Wisselaar te kunnen blijven bedienen, maar de dealer raadde het af vanwege onoplosbare storingen die het geeft...

Het blauwe blokje in het grote stekkerblok moet je dus vervangen door de blauwe connector van de iPod aansluitkabel.

P1040536.JPG

(hier is de blauwe connector er al uit...)

Dit is nog simpel en wijst zichzelf...

 

Lastiger is de aansluiting te maken voor je stroom (bruine kabel).

De kabel is mooi voorbereid; in principe maak je een aftakking van de bestaande bruine stroomdraad, maar is het met mooie en betrouwbare stekkeraansluiting voorbereid (zie eerdere foto's van de kabels).

 

Het lastige is de bestaande bruine draad los te krijgen (tenminste, dat had ik zo ervaren...).

Hier komt dus de eerste belangrijke tijdbesparende montage tip...:

Aan de bruine stroomkabel zit een metalen connector met 'weerhaakjes'. Die weerhaakjes kun je opzij duwen met een stevige naald:

 

P1040534.JPG

Hier is te zien wat ik bedoel.

 

Steek de naald in compartiment 12 (of 8 als je de RNS5XX hebt):

P1040538.JPG

 

Je kunt dan de bruine draad aan de achterzijde lostrekken:

P1040542.JPG

 

Maar dit kun je pas doen als je het volgende hebt gedaan (ja sorry, verkeerde volgorde...):

Haal eerst dat rose blokkeringsstaafje er aan de zijkant uit ! De bruine draad krijg je er anders niet uit !

 

P1040548.JPGP1040547.JPG

 

Dan kun je de stroomdraden aansluiten:

- Bestaand bruine draad in de zwarte bijgeleverde losse connector steken (zie eerdere foto's van de kabels).

- Steek de bruine draad + deze zwarte connector in de zwarte connector (male) van de kabel.

- Steek de nieuwe bruine draad van de iPod kabel in de grote zwarte bestaande connector (waar de bestaande bruine draad in zat).

Zo heb je dus een aftakking gemaakt van de bruine stroomdraad:

P1040555.JPG

 

Aanleggen Ipod interface en (eind)kabel

Het aansluiten van de overige kabels + Ipod interfaceblokje wijst eigenlijk zich zelf, kan niet misgaan.

Wat wel lastig was het geleiden van de kabel acherlangs naar het dashboardkastje toe.

Ik had de How To van Antonio nog niet ontdekt... :embarassed:

Dat is dus de 2e tijdbesparende montagetip: lees eerst even hoe je het dashboardkastje van een Passat 3C kunt demonteren: http://vwpassat.nl/viewtopic.php?f=137&t=27251

Ik had de 7 schroeven gevonden en los gemaakt, maar niet het gaatje waar je een schroevendraaier in moet steken om de laatste blokkering vrij te maken... :angry:

Heb dus een tijdje moeilijk zitten doen om de draad achterlangs te krijgen. Uiteindelijk is het me wel gelukt met een ijzerdraad en de kabel er door heen te trekken, maar beter is om het dashboardkastje te verwijderen...

 

Als alles is aangesloten even testen en spelen maar !!

 

P1040553.JPG

(hier is bij het testen het iPod interface blokje te zien, waar het eigenlijk om gaat (zit software in...) )

 

Ook is hier te zien dat je helaas geen titels van je nummers krijgt te zien.

Ze zijn wel af te lezen van je iPod.

Is wel jammer als je meer dan 10.000 nummers op je iPod hebt staan.

Het is daarom aan te bevelen om mapjes/afspeellijsten op je iPod te maken.

Deze mapjes zijn te benaderen vanaf je RNS-console alsof het losse CD's zijn (daarmee weer beperkt tot 5 mapjes (de 6e map wordt gebruikt voor alle nummers) )

 

Foto's van het eindresultaat

De iPod ligt nu veilig en uit het zicht in het dashboardkastje. De kabel is lang genoeg om 'm naar je toe te halen indien nodig:

Afb0072.jpgAfb0071.jpg

 

 

Veel succes en veel plezier met je iPod in je Passat 3C !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
das goeie info, cool dat je je ervaringen deelt met ons. :D 1 vraagje nog, zit er een ipod houder bij? hoe ziet het eruit als het weer opgebouwd is?

ik overweeg ook zo'n kitje, maar wil wel een houder erbij :P

 

Ach.. het is graag gedaan...

 

Nee, er zit (voor dat geld) geen iPod houder bij...

Ik heb de Ipod in het dashboardkastje gelegd. De kabel is lang genoeg om hem nog dichtbij te halen (of neer te leggen) als het nodig is.

 

Ik ben er ook niet zo'n voorstander van als je ook al telefoonhouder hebt, maar vooral omdat van buitenaf te zien is dat je mogelijk een iPod in de auto hebt zitten...

Ik had de iPod het liefst in 1 van de bovenste laadjes gehad, want dan kan je de iPod ook even rechtopzetten en onzichtbaar weer wegschuiven. Maar helaas is het laadje te ondiep en kreeg ik het laadje niet goed los (of heeft iemand hier tips over?) om aan de achterkant een gat te maken (anders had'ie wel gepast...).

Als het jou wel zou lukken, zou ik de iPod in dat laadje schuiven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
super info Luuk

 

voor het uitnemen van iso pinnetjes bestaat het VAS tool 1978 :wink:

 

HeeJee !

 

Ja, dat 'tooltje' wordt naar verwezen in de montage handleiding, maar voor deze ene keer heb ik het toch maar niet aangeschaft... Met het naaldje ging het ook goed.

 

Bovendien kreeg ik goede hulp van een vrouwelijke hand met lange stevige nagels en in bezit van naald en draad... :angel:

(kijk de foto's nog maar eens na...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hoe zit dat met zoeken op de Ipod. Kun je via je RNS snel bepaalde nummers vinden?

Ik heb bij mee Sony met snelzoek functie voor de Ipod. Dan gebruik je je volume knop om snel door de nummers te scrollen, zoals je ook met de Ipod zelf doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hoe zit dat met zoeken op de Ipod. Kun je via je RNS snel bepaalde nummers vinden?

Ik heb bij mee Sony met snelzoek functie voor de Ipod. Dan gebruik je je volume knop om snel door de nummers te scrollen, zoals je ook met de Ipod zelf doet.

 

Nee, echt heel snel gaat dat helaas niet.

Je kunt via de RNS niet zoeken, wel 'scrollen' door de nummers van je map/favorietenlijst/disk, en inderdaad door aan de volumeknop te draaien.

Daarom is het aan te bevelen mapjes/favorietenlijsten aan te maken op je Ipod. Op de RNS worden de mapjes gezien als 'Disk's'. Disk1 is Favorietenlijst 1 op je Ipod, etc...

Als je de mapjes wat slim hebt ingedeeld, gaat het scrollen door het mapje nog redelijk snel.

 

Overigens, de stuurbediening doet het ook met deze iPod aansluiting !

 

En ik heb nog wat foto's van het eindresultaat geplaatst (zie begin van de Topic).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goede gebruiksaanwijzing ;-) Je gebruikt de ipod nu enige tijd. Ben je tevreden? Ik wil namelijk er nog niet uit op welke wijze ik hem ga aansluiten. Met de orginele vw spullen of bijvoorbeeld met een icelink. Waar ik ook erg benieuwd naar ben is hoe de mappen/bestandsnamen naar voren komen op de RNS 300.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is al een oud topic, maar ik had er veel aan afgelopen week. :mrgreen:

 

Ik heb sinds vorige week ook een VW iPod interface zoals hierboven beschreven aan mijn RNS300 gekoppeld.

 

Ik heb mijn iPod classic (een oudere) eraan gekoppeld, maar de radio speelt niet alle nummers af. In het scherm van de RNS300 staat ie op CD 6, en ik kan op geen enkele mogelijkheid switchen tussen de mappen.

 

Nu lees ik hier in het forum dat je 6 mappen op de je iPod aan moet maken. Maar hoe doe je dat. Ik kom er niet uit.

 

Alvast bedankt.

Henkjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden