Ga naar inhoud
  • 0

Nodig hulpveren (of rubbers) met caravan???


vwdimipassat

Vraag

Hallo

 

Ik ga deze zomer met de caravan op vakantie, Nu heb ik hem al even achter de auto gehad om hem naar de stalling te brengen.

Nu vondt ik de auto redelijk laag hangen met de caravan erachter, En dan is de caravan zelfs nog leeg.

Is het verstandig om hulpveren te plaatsen?

Heeft dit invloed op de hoogte van de auto bij niet geladen?

Het gaat om een passat variant 1.8T 2002.

 

Alvast bedankt

 

Gr Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Wij rijden al jaren met caravan zonder hulpveren, zonder problemen. Goed beladen is het toverwoord :wink:

 

Nu er echter ook een fietsenrek op de dissel is gemonteerd vind ik de auto te ver doorzakken en wil ik ook hulpveren er onder zetten. De achterkant schijnt wel iets omhoog te komen in onbeladen toestand met hulpveren.

 

Je kan ze er natuurlijk ook weer af halen als het caravanseizoen voorbij is en er weer op zetten als je weer met de caravan op pad gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hangt denk ik ook af van wat voor caravan je erachter knoopt en wat voor onderstel je onder de Passat hebt. Die van mij moet ik echt tot aan de maximale kogeldruk beladen om de combinatie stabiel te houden (in dit geval 85 kg) maar desondanks heb ik niet het idee dat hij achterover hangt. Maar waarschijnlijk komt dat ook doordat ik een sportline onderstel heb. Wat me wel opvalt is dat de vering snel doorslaat bij hobbels (caravan weegt 1600 kg) en dat zou wel een goede reden zijn om hulpveren te monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb vanmiddag een prijsopgave ontvangen van mobilityparts.nl voor hulpveren voor onze Passat. Een set kost 101,00 euro incl. BTW excl. 7,50 verzenden.

 

Dit gaat om veren van carsupport.nl, de ST versie.

 

Montage is volgens hun 15 minuten werk, zelf te doen zonder speciaal gereedschap. Als het inderdaad zo simpel is als ze zeggen haal ik ze na het vakantieseizoen er weer af en volgend jaar zet ik ze er wel weer op.

 

Ik denk dat ik maar zo'n set laat versturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb het zelfde probleem (doorzakken bij 75 kg kogeldruk). Ik ben van plan om MAD hulpveren te bestellen.

Ik heb een 4-motion Highline dus geen verlaagt onderstel, misschien is een sportline onderslel plus hulpveren wel een goede oplossing.

Zou niet willen dat de achterkant onbeladen te veel omhoog komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zeg, eronder zetten, heb je een hoop plezier van. Ik heb zelf even zonder de veren met een hobby caravan (niet de lichtste caravans) gereden en na het plaatsen van hulpveren reed het stukken beter. De achterkant staat nu idd een cm of 2 a 3 hoger in onbelaste toestand maar ik vind dit wel kloppen, de ruimte tussen wiel en wielkast zou voor mijn gevoel achter altijd groter moeten zijn dan voor, dit was standaard niet zo. Dat bedrijf dat ze er trouwens in 15 minuten onder zit wil ik wel even feliciteren, ik zou gaan kijken of ze iets in de formule 1 pits kunnen doen want daar zit geld in! 15 minuten is een beetje erg positief, ik zou er een half uurtje voor uit trekken op z'n minst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zeg, eronder zetten, heb je een hoop plezier van. Ik heb zelf even zonder de veren met een hobby caravan (niet de lichtste caravans) gereden en na het plaatsen van hulpveren reed het stukken beter. De achterkant staat nu idd een cm of 2 a 3 hoger in onbelaste toestand maar ik vind dit wel kloppen, de ruimte tussen wiel en wielkast zou voor mijn gevoel achter altijd groter moeten zijn dan voor, dit was standaard niet zo. Dat bedrijf dat ze er trouwens in 15 minuten onder zit wil ik wel even feliciteren, ik zou gaan kijken of ze iets in de formule 1 pits kunnen doen want daar zit geld in! 15 minuten is een beetje erg positief, ik zou er een half uurtje voor uit trekken op z'n minst.

 

Hier ben ik het helemaal mee eens, je wegligging word een stuk beter als je de caravan er achter hebt zitten

Dat de auto bij onbelast iets hoger staat, vind ik wel mee vallen het staat "hem"goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb ook een setje hulpveren onder mijn variant tdi 2002, en deze staat achter 3 cm hoger als normaal, maar als de caravan erachter komt vindt ik dit wel fijn blijft de auto mooi recht en kun je de laadruimte achter ook nog goed beladen, maar in 15 min eronder iplaatsen s kul ik was er bij mijn vorige passat een dik uur mee bezig,bij dezepassat zaten ze er alonder (merk weet ik niet wel een blauwe kleur)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb het zelfde probleem (doorzakken bij 75 kg kogeldruk). Ik ben van plan om MAD hulpveren te bestellen.

Ik heb een 4-motion Highline dus geen verlaagt onderstel, misschien is een sportline onderslel plus hulpveren wel een goede oplossing.

Zou niet willen dat de achterkant onbeladen te veel omhoog komt.

Let even op dat de constructie bij de 4Motion totaal anders is als bij een FWD, dus je zult n.m.w. speciale hulpveren nodig hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de hulpveren thuisbezorgd gekregen, gelijk er maar even onder gezet. OK, een kwartier is erg optimistisch, maar als je er handigheid in hebt zou dat best kunnen (per kant dan). Al met al een uur bezig geweest, toen zaten ze er onder. Niet slecht voor een amateur :-)

 

Achterkant is ongeveer 1,5 cm omhoog gekomen, nu heb ik een (fabrieks)verlaagd onderstel, dus erg hoog lijkt het nog steeds niet.

 

Komend weekend de vuurdoop met sleurhut en volle vakantie bepakking. Mijn ervaringen volgen dus....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan ik me wel iets bij voorstellen. Hulpveren hebben volgens mij een oversturend effect, maar aangezien een Passat van nature onderstuurd is zal het effect niet noemenswaardig slechter zijn. En ik kan me inderdaad ook voorstellen dat het per merk veren nog wel wil verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He allemaal, ben nieuw hier op dit forum, maar wil graag gelijk even inspringen deze topic. Mijn rallymaatje en ik hebben allebei een passat 3b station tdi. Hij heeft inmiddels ook een set hulpveren onder zijn passat gemonteerd, ivm het meenemen van zijn rallyauto op zijn auto-ambulance (totaal combi =/- 1450) Hij merkt wel het verschil, omdat we onze onderdelen en gereedschap meenemen in de kofferbak en de auto dus sowieso gaat doorhangen. Mijn advies is dus, als je een station versie hebt, in het bezit van de nodige koters die meemoeten op vakantie en de daarbij behorende caravan moet trekken, altijd de hulpveren te monteren. Vergeet niet dat je ook in het buitenland in de meeste rare plekken terecht kan komen met je totale combinatie ( lang leve de tom tom, NOT!!) Ik heb het iig al eens een keer in duitsland meegemaakt. Geen fijn gezicht als de auto als een skippybal begint te stuiteren.

 

Noja, morgen eerst mijn zaterdag aangekocht Passat maar eens ophalen. Ondertussen maar ff op zoek naar hulpveertjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ooit eens onder een van mijn vorige auto's van die rubbers gehad (niet die vierkante maar die opgerolde langwerpige Snap je :roll: ).

En dat ging ook goed en makkelijk aan te brengen en weer te verwijderen en dat kost ongeveer 50 euro.

De auto gaat daad werkelijk iets omhoog met hulpveren en dat vindt ik niet echt mooi.

Wat vinden jullie van die speciale rubbers iemand ervaring ermee onder zijn passat?

 

Gr Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er nu MAD hulpveren onder gemonteerd. Nog niet met de caravan erachter gereden maar hij voelt achter wel een stuk steviger. Nog wel een hele klus om de veerpoot te demonteren bij een 4-motion.

En helaas staat hij onbeladen nu wel een cm hoger. Maar al met al is het er wel beter op geworden.

Verlagen kan ook altijd nog. :)

post-4927-1423823544,9694_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden