Ga naar inhoud
  • 0

Ontvangstproblemen radio, wie helpt me?


strui901

Vraag

Beste mensen,

 

Vanaf dat ik mijn passat heb is de radio-ontvangst slecht geweest. Eerst door een combinatie van radio en slechte antenne.

Wat heb ik nu gedaan:

 

1. Nieuwe radio (blaupunkt brisbane SD48)

Dit gaf betere ontvangst, maar nog niet goed

2. Nieuwe spriet

Dit hielp niets

3. Antenneversterker

Deze maakte het alleen maar erger

4. Andere spanningsinjector speciaal voor VW

Dit hielp niets

5. Compleet nieuwe antenne met ingebouwde versterker. Tevens is de kabel compleet vervangen van achter naar voor (1 geheel)

 

Ik ben nog niet compleet tevreden.

 

Als ik het in een rapportcijfer mag uitdrukken was de ontvangst een 4, nu een magere 6.

Mijn hifi-zaak herkent het probleem met een passat en zegt dat het nooit helemaal goed te krijgen is bij een passat 3BG. Dit heeft volgens metingen van hem te maken met een carrosserie die niet volledig 'massa' is maar kleine stoorspanningen veroorzaakt. Hierdoor vindt er onvoldoende reflectie plaats.

 

Nu zie ik op dit forum oplossingen van Conrad (aan te sluiten op je achterruitverwarming) en een 'dopje' van Blaupunkt wat tegen de voorruit geplakt kan worden.

 

Wie kan mij helpen om het wél goed te krijgen? Ik baal echt als een stekker van al dat gestoor. :angry:

 

Alvast hartelijk dank voor jullie meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik herken het probleem met de radio ontvangst maar al te goed.

Had het met mijn 3B en nu ook met mijn 3BG.

 

Zou ook graag mijn antenne vervangen door iets anders, maar ik zie erg op tegen het los maken van de dakbekleding.

 

Als je (of iemand anders) een oplossing hebt dan hoor ik en de mede forum gebruikers dit graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb je de zelfde spriet gekocht wat er op zat

ik had een lange op zitten en stoorde hij ook

nu heb ik een korte op gedaan zo'n stompje die van ijzer is

en nu heb ik goed ontvangst

 

je kan ook een massa vanaf de accu of een massa punt van voren naar achteren trekken

en op je antenne vast maken dat is bij mij golfje ook goed gekomen daar was de ontvangst ook heel slecht

en toen niet meer goed ontvangst

als je de massa draad gaat trekken leg hem dan eerst gewoon los door je auto en dan proberen want als dat ook niet werkt is het zonde van je werk om alles los te halen

misschien heb je hier wat aan

gr dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had ik het begin ook een erg slechte ontvangst. Heb verschillende sprieten geprobeerd. Nu een korte spriet (11 cm ofzo).

 

Maar vermoed dat het bij mij ergens anders aan lag. De radio er uit gehad en de achterliggende bekabeling netjes gelegd. Let wel op de coaxkabel, deze mag nergens geknikt zijn.

 

Had al een raamantenne (plakspriet) aangeschaft en ligt nu klaar voor het geval dat de problemen weer terugkomen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog even en update:

 

Ik heb een extra massadraad getrokken, dit heeft geen resultaat gegeven.

Tevens andere sprieten gebprobeerd, kortere en langere, ook dit zonder resultaat.

 

Heeft er nog iemand een advies? Reed laatst in de Lupo van mijn schoonmoeder, echt kraakhelder. Ik snap gewoon niet dat ik het niet goed kan krijgen..... Baal hier als een stekker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als je nu eens JOUW radio ff in de Lupo van je schoonmoeder plaatst en dan kijken of het niet aan de radio ligt. Je moet toch alles kunnen uitsluiten.

Als ontvangst dan toch goed is, zou ik jouw radio weer in je eigen auto plaatsen. De antenne kabel van de Lupo verlengen en dan antenne kabel van Lupo aansluiten aan de radio in jouw auto.

 

hmmm, als de radio toch in de Lupo zit kun je het bovenste ook andersom proberen. ( jouw radio in Lupo en antenne vanuit Passat aansluiten op radio.

 

lijkt veel werk maar moet toch alles proberen.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De radio-ontvangst in een Passat zal volgens mij altijd kritisch blijven, ik weet niet hoe dat komt :-(

Ik ben er ook zo mee aan het knoeien geweest: spanningsinjector vervangen (maakte geen verschil), antenne vervangen en massacontact onder het dak verbeterd (werd al wat beter) en nieuwe merkradio gekocht (Pioneer). Ik ben nu redelijk tevreden. D'r zit hier helaas zo'n ^&*$%piraat in Twente, dus Sky kan ik nog steeds niet goed ontvangen, maar ik kan inmiddels FFN (Duitse zender) hier storingsvrij luisteren, wat voor die tijd niet kon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

3V,

 

Wat jij schrijft heb ik ook. De radio heb ik al getest, daar ligt het echt niet aan. Alles is wel uitgesloten.

Het gevolg is dat ik bijna nooit naar de radio luister omdat ik me kapot erger aan dat gehakkel van de ontvangst.

 

Als je dan weer eens bij iemand in de auto zit waar het wel goed is snap ik gewoon niet dat ik het niet beter kan krijgen.

 

Er zijn mensen op dit forum die er niet over klagen, maar hoe is het dan mogelijk dat niet alle passats er last van hebben?

 

Heeft iemand nog suggesties???? Zou echt heel blij zijn als ik de ontvangs wel goed zou krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn vorige radio (merk foekiejoekie) had ik ook getest in een andere auto en daarnaast bij mijn audiodealer in het demorack. Perfecte ontvangst, zelfs beter als de nieuwe radio's daarnaast. Maar toch bleek mijn radio wel een deel van het probleem te zijn. De 'goedkopere' merken hebben blijkbaar moeite met het signaal van de Passat-antenne, terwijl de Pioneer dat beter doet.

Daarnaast denk ik dat het regionaal wel verschilt. In de randstad heb ik een gewoonweg goede ontvangst, maar zo gauw je daarbuiten komt wordt het minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jongens, heb NU NET iemand bij mij in de winkel gehad die VW Dealer is geweest.

Het probleem zit hem vaak in het VOETJE van de antenne, die gaat oxideren en dan krijg je het probleem dat ie geen goeie massa meer krijgt.

 

dit is wat hij mij net vertelde en als je het schoon maakt of voetje vervangt ( ± 40 euro)

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dus toch. Ik heb 'damals' mijn antenne vervangen. Toen viel me ook al op dat de moer waarmee deze vastzit, ook gebruikt wordt voor het massacontact. Ik heb de vlakken toen goed schoongemaakt van aanslag en nadien was de ontvangst inderdaad (iets) beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus toch. Ik heb 'damals' mijn antenne vervangen. Toen viel me ook al op dat de moer waarmee deze vastzit, ook gebruikt wordt voor het massacontact. Ik heb de vlakken toen goed schoongemaakt van aanslag en nadien was de ontvangst inderdaad (iets) beter.

Dus als je idd het voetje vervangt kan het misschien wel verholpen zijn ( tot ie weer gaat oxideren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb een extra massakabel getrokken en aan de antennevoet bevestigd.

 

Geen resultaat............

 

wel het voetje / contactpunt schoongemaakt (schuurpapiertje?). Als het daar aan zou liggen wat hierboven wordt beweert, dan zou dat inderdaad niet werken, kabel op vuil contact zetten. Het blijft natuurlijk hoogfrequent, dus beetje gevoelig.

Heb trouwens nog niet de huidige voet + concstructie gezien, kan me voorstellen dat het wat lastig is om schoon te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het betreft bij de 3B een grote moer met daaronder een onderlegring met 3 scherpe punten eraan die tegen de onderkant van het dak vallen. Wat ik toen heb gedaan is eerst losjes de ring en moer vastdraaien, dan de ring wat heen en weer draaien zodat hij zichzelf 'schoonschuurt' en daarna definitief vastzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb precies hetzelfde probleem, gekeken naar de rubber voet op het dak en inderdaad, stukjes vallen er zo af dus zal wel goed geoxideerd zijn.

Laatst las ik ergens dat er ook een haaienvin te krijgen is, kon niet helemaal duidelijk krijgen in dat topic of de ontvangst beter is hiermee of dat het nog steeds waardeloos is...

In de KB staat hoe je de hemel kan verwijderen van een variant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij was het na vervangen van de radio geen verbetering. Bij Car Sound Center in Geldrop eens voorgelegd en die adviseerde mij een eigen apart massa te leggen naar de radio ipv de massa van de ISO stekker. Ik heb dit gedaan en mijn ontvangst is al een stuk beter. Tevens heb ik de connectors van de antennekabel een beetje verbogen zodat alles wat strakker zit. Ik had het vermoeden dat de mantel/massa niet echt denderend contact maakte.

Al met al is mijn ontvangst een stuk verbeterd, maar nog niet top.

 

Graag zou ik de dakantenne eens nader bekijken, maar ik heb nog niemand kunnen vinden die mij kan vertellen hoe ik bij een sedan de hemelbekleding goed kan losmaken. Enige wat ik te horen krijg is dat het een klote werkje is.

 

Van zn haaienvin heb ik begrepen dat die vaak al geen antennefunctie hebben, enkel gsm/gps. Hebben ze wel de antennefunctie dan is de ontvangst vaak nog iets slechter (ook van Car Sound Center gehoord). Optisch is het uiteraard mooier, maar om mijn ontvangst nog verder te verslechteren zie ik niet zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden