Ga naar inhoud
  • 0

eerste versnelling blokkeert


Devilkem001

Vraag

Ik heb een passat tdi 130pk (bj 2002). Maar heb al sinds een korte tijd een versnellingsprobleem. Telkens als de auto al 5 minuten rond heeft gereden (een beetje is opgewarmd), blokkeert men eerste versnelling. Ik probeer van neutraal naar het 1e te duwen, met kracht, maar er is alsof iets dat men koppeling blokkeert?? Het gebeurt alleen als ik volledig stop. Ik heb wel een tijdige oplossing gevonden en dat is dat ik men auto laat uitbollen, voor dat ik hem dan zonder problemen in de 1e kan zetten. voor de rest werkt men koppeling goed. Heeft iemand hier ervaring mee? en hoeveel het me zal kosten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast TheoStek
Ik probeer van neutraal naar het 1e te duwen, met kracht, maar er is alsof iets dat men koppeling blokkeert?? Het gebeurt alleen als ik volledig stop.

 

Probeer dan ééns het volgende te doen als de versnelling weigert.

 

In zijn achteruit zetten en dan terug naar 1ste.?

Waarschijnlijk synchromesring die blokkeert/versleten 1e versnelling of indien mogelijk koppeling stellen.

De synchronisatie werkt niet bij stilstand, de synchromesh ringen remmen tandwielen tot aan de juiste snelheid bij het schakelen. Vandaar dat wanneer je versnelling vanuit stilstand niet in zijn 1 wilt, kan je het tandwiel even laten draaien door je koppeling even (in zijn vrij) op te laten komen, zodat de de tandwielen gunstiger tegenover elkaar staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb begrepen dat bij de passats 3B en 3BG de eerste versnelling niet gesynchroniseerd is.

De mijne wil regelmatig ook niet naar z'n eerste versnelling toe totdat ik vrijwel stilsta (soms wel, maar dan staan dus kennelijk de tandwielen toevallig goed...), bij navraag bij mijn garage kreeg ik dit antwoord.

Wat me nog wel eens wil helpen is 'double-clutch' schakelen, dus koppeling in neutraal even loslaten en weer intrappen. Is gemier, maar kost alleen tijd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Controleer eerst of er geen lucht in het koppellingssysteem zit, en of de koppellingscilinders goed werken( die bij t pedaal en op de bak) Denk dat het probleem niet direct uit de bak komt, ik hen namelijk nog niet megemaakt dat bij deze versnellingsbakken de synchromesh van de eerste versnelling kapot gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@B5 5racer:

Wel gesynchroniseerd? Weet je dat zeker? De monteur in m'n garage was nogal zeker van z'n zaak en ik heb zelf weinig tot totaal geen verstand van (auto)techniek...

Als je gelijk hebt, zal ik dus meer dingen met 'n korrel of wat zout moeten nemen en dat idee staat me niet echt aan...

(En aangezien ik een vergelijkbaar probleem heb, zie ik de volgende kostenpost aan de horizon opdoemen... :-()

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat Eric het bij het juiste eind heeft, mag je wel aannemen. :D

(Hij haalt namelijk dagelijks dergelijke bakken uit elkaar)

 

Zou inderdaad ook eens beginnen met koppelingscilinders checken en checken op lucht in het systeem. Even ontluchten is niet gigantisch veel werk geloof ik, en bied wellicht uitkomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ter info met een 3B uit 2000 (5 bak hand) heb ik ook soms moeite om terug te schakelen naar de 1 , bv op een rotonde in bebouwde kom waar je dan vrij langzaam overheen rijdt, iemand voorrang moet geven en dan 10 km/u rijdt.

 

Als de motor koud is schakel ik dan liever even terug (deed ik in vorige auto ook altijd) zodat de motor niet in z'n 2 met 800 toeren moet optrekken terwijl ie net gestart is.

 

Dan krijg je em amper in z'n 1 , maar beetje tussengas geven werkt dan wel. Het is net of de synchronisatie heel 'langzaam' (vele seconden!) zich aanpast aanpast, onduidelijk waarom. De andere versnellingen hebben hier in principe geen last van. 'k Zal er eens op letten of 't alleen bij koud / lauw / warme motor/bak voorkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb net een lekkere rit door de omgeving achter de rug en de enige momenten dat je niet direct van de 2e versnelling naar de 1e kan terugschakelen is als het toerental stationair is maar je snelheid boven de 15-20 km/u ligt. Je krijgt em dan met geen mogelijkheid in de 1e versnelling omdat het synchroniseren niet (snel genoeg) gaat , geef een tikje gas bij en dan floept ie er zo in ; het toerental zit dan rond de 1500-2000 toeren.

 

Met andere (merken) autos heb je dit in principe ook alleen bij deze 5-bak is het wat meer aanwezig. Verder kan het met je manier van schakelen te maken hebben ; schakel eens in 2 stappen ; dus bij 2e versnelling koppeling in, en dan niet in een keer doorhalen van de 2e positie naar de 1e maar met een korte pauze in z'n vrij. Koppeling gewoon ingetrapt houden. Het toeren-val is groot bij de eerste twee versnellingen, ongeveer 750 toeren dus als je 1000 in z'n 2 rijdt en dan terug wilt schakelen naar z'n 1 dan moet ie synchroniseren naar 1750 toeren, misschien heeft deze 5-bak daar wat meer moeite mee dan andere merken.

 

De suggestie om vloeistof te verwisselen schijnt iets te helpen maar met alle andere versnellingen heb ik er geen enkel probleem mee ; alleen schakelt een koude bak wat 'hakerig' , dat schijnt typisch VW te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag auto gebruikt, 2 uur stil gestaan, wil wegrijden ; met geen mogelijkheid in z'n 1e of z'n 2 te krijgen. Koppeling op laten komen (in vrij), in andere versnellingen gezet (3 ging ook moeilijk, 5 wat makkelijker, 4 geen probleem) en uiteindelijk met toch een flinke dosis overtuiging de bak in de 1e versnelling gekregen (zonder gekraak of wat dan ook). Na stukje rijden niets meer aan de hand.

 

Vandaag ook bij de VW dealer geweest (Dago, bij Arnhem) en gevraagd , na de APK , wat 't kost om versnellingsbak-olie te laten verversen. Na veel gepruts in het systeem en navraag bij de keurmeester van m'n auto kwam het antwoord dat ze dat nog -nooit- hadden gedaan bij een handbak. Er waren ook geen kosten bekend, geen nummer in hun systeem die die handeling omschreef. Tussen neus en lippen zei o.a. de apk-keurmeester dat die olie een auto-leven meeging.

 

Wat is nu wijsheid ; de echte dealer die bergen VWs en Audis verkoopt en onderhoudt of dit forum ? ( Passat V5 met een 5-handbak en pas 139.000 km. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na een lange zoektocht met google op allerlei autofora zouden het de kabels kunnen zijn die van de pook naar de bak lopen ; die schijnen afgesteld te kunnen worden. Kabels zijn/werken netzoals de remkabels van een fiets, kortom met de nodige elasticiteit/speling, zeker na verloop van tijd. Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Laat even weten hoe dit afloopt en hoe je dit kunt nastellen.

Ik hoop voor je dat het probleem hiermee opgelost kan worden, want het zou wel redelijk snel zijn als de bak nu al stuk is....... Kosten waar je echt niet op zit te wachten.

 

Ik heb geen last, maar voor het geval dat....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden