Ga naar inhoud
  • 0

newbie vraag: TSI, T(F)SI, FSI


Momus

Vraag

Hallo,

 

Ik ben nieuw in passat- en bezine land en wil als het kan wat verduidelijking.

Onze auto heeft een 1.8 tsi motor (volgens de specs). Is dit nu wel of niet hetzelfde als een TFSI.

In wat artikelen op internet lees je dat de tsi motor een turbo en compressor heeft. In andere artikelen staat weer dat VW de compressor achterwege heeft gelaten.

Het is mij om het even, maar ik wil het toch weten :)

Wat is trouwens het verschil met de fsi?

 

Als het al ergens in het forum staat..sorry, maar ik kan het niet vinden.

 

gr. Remco

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ok, volgens WIKI:

 

Fuel Stratified Injection

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

 

Fuel Stratified Injection, afgekort met FSI, is de naam die de Volkswagen Group hanteert voor haar brandstofinspuitsysteem voor benzinemotoren.

 

 

Directe inspuiting

Bij het FSI-systeem wordt de brandstof direct ingespoten (directe injectie) in plaats van de gebruikelijke indirecte injectie in de aanzuigcollector. Het systeem wordt onder deze naam gebruikt door de Volkswagen Group.

 

 

Modes

Er zijn twee werkingsmodes

 

Normale "mode"

Werkt zoals een gewone motor met normale verbranding en normale brandstof/luchtverhouding in de cilinder. Deze mode is bij het optrekken, wanneer er veel vermogen nodig is.

 

Fuel stratified injection mode

De motor is ook in staat om onder sommige omstandigheden op een arm brandstofmengsel te draaien. De inspuiting van de benzine gebeurt dus rechtstreeks in de cilinder waardoor het dus mogelijk is om twee verschillende lagen brandstof/luchtmengsel te creëren (fuel stratified injection). Men spuit rechtstreeks in, en creëert een rijk mengsel rond de bougie. In de cilinderkop is er nu een rijke laag rond de bougie die gemakkelijk ontbrandt. Daaromheen is er een arme brandstoflaag met veel lucht en weinig brandstof. Het rijke mengsel steekt het arme mengsel aan. De twee verschillende lagen brandstof/lucht mengsel zorgen voor een isolatie en zorgen ervoor dat de motor minder verbruikt (+-30% minder) en dat de emissiewaarden van CO2 veel lager liggen.

 

Net als bij een direct ingespoten diesel motor ligt de inspuitdruk veel hoger dan bij het klassieke systeem, ongeveer 100 bar. De hoge inspuitdruk heeft tot gevolg dat er meer vermogen beschikbaar is.

 

Hoewel ook andere automerken zoals Mercedes-Benz en Mitsubishi een vergelijkbare technologie al enkele jaren in huis hebben, wordt het door door de Volkswagen groep als enige autofabrikant op alle nieuwe benzinemotoren toegepast, terwijl de techniek door andere fabrikanten nauwelijks gebruikt wordt. De techniek is zuiniger en levert betere prestaties dan indirecte inspuiting. Ook heeft de motor met FSI lagere emissies.

 

 

Varianten

Er bestaat ook een TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) variant, waarbij er een turbo is bijgeplaatst voor meer vermogen. De nieuwste variant is de TSI (Twincharged Stratified Injection), deze motor heeft zowel een turbo en een mechanische compressor. Voordeel hiervan is dat met een relatief kleine cilinderinhoud grote kracht gerealiseerd kan worden, hetgeen het brandstofverbruik positief beïnvloedt. Tegenwoordig noemt Volkswagen haar oude TFSI-motoren ook TSI waardoor een TSI-motor ook slechts een turbo kan hebben.

 

Bij mij staat er TSI achterop, maar zit hier een compressor op / in / bij de motor?

 

gr. Remco

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

T(F)SI zijn er in diverse varianten:

 

FSI: 1.6 of 2.0 of 3.2 of 4.2L ZONDER turbo of compressor

 

TSI 1.4 met 122pk (alleen turbo)

TSI 1.4 met >160pk (turbo en compressoer)

TSI 1.8 160pk (alleen turbo)

TFSI 2.0 200pk (alleen turbo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

pffff om het simpel te houden zeg maar :)

 

Nou ja, ik heb dus geen compressor! Jammer, leek me leuk om te zeggen :)

 

Misschien of Topic, maar verhouden de rode type aanduidingen zich als bij de TDI?

Er staat TSI met een rode SI. Ik neem aan dat bij de 200 pk alles rood is en bij de 122 pk alleen de I?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
pffff om het simpel te houden zeg maar :)

 

Nou ja, ik heb dus geen compressor! Jammer, leek me leuk om te zeggen :)

 

Misschien of Topic, maar verhouden de rode type aanduidingen zich als bij de TDI?

Er staat TSI met een rode SI. Ik neem aan dat bij de 200 pk alles rood is en bij de 122 pk alleen de I?

 

Remco,

 

Als er bij jou op de koffer bak TSI staat heb je wel degelijk een turbo met 160 pk. Het koppel is 210 Nm en dat is er vanaf 1500 rpm.

 

En geloof me, als je eenmaal met dit blok gereden hebt maakt het wel verschil hoor..... :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als er bij jou op de koffer bak TSI staat heb je wel degelijk een turbo met 160 pk. Het koppel is 210 Nm en dat is er vanaf 1500 rpm.

 

En geloof me, als je eenmaal met dit blok gereden hebt maakt het wel verschil hoor.....

 

Haha we gaan het zien...maar ik bedoelde de compressor. Toch leuk om te zeggen:) Turbo en compressor :D

 

In het verleden was het simpel bij de TDI uitvoeringen, hoe meer rood hoe meer power.

Ik kan me vergissen, maar ik dacht:

90 pk TDI

110 Pk TDI

140 pk TDI

180 pk??? TDI

 

Het lijkt me logisch als ze deze lijn ook bij benzinemoteroren doortrekken....

Als ze dat laten varen, wordt het niet duidelijker voor de consument zoals mij, "De onwetende".

 

gr. Remco

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
In het verleden was het simpel bij de TDI uitvoeringen, hoe meer rood hoe meer power.

Ik kan me vergissen, maar ik dacht:

90 pk TDI

110 Pk TDI

140 pk TDI

180 pk??? TDI

 

90pk TDI

100pk TDI

110pk TDI

115pk TDI

130pk TDI

130pk TDI

140pk TDI(2L 3c)

150pk TDI Golf 4

150pk TDI (v6)

150pk TDI v6 3BG

170pk TDI 2L 3C

 

Zoals je ziet weinig betrouwbaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is gebruikt om o.a. aan te geven of de motor PD of VP is en/of wat het vermogen is. Je hebt namelijk ook TDI in 't blauw (op vnl. de transporter busjes). 2001 3BG 100PK AVB bijv. is de codering TDI, om aan te geven dat 't een PD motor is. Dus om 't goed te beoordelen zal je naast kleurcode ook modeljaar, model en vermogen moeten weten. Wel een leuke wow factor als mensen m'n rode DI zien (weten zij veel dan dat 't 'maar' 100PK is...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
pffff om het simpel te houden zeg maar :)

 

Nou ja, ik heb dus geen compressor! Jammer, leek me leuk om te zeggen :)

 

Misschien of Topic, maar verhouden de rode type aanduidingen zich als bij de TDI?

Er staat TSI met een rode SI. Ik neem aan dat bij de 200 pk alles rood is en bij de 122 pk alleen de I?

 

Remco,

 

Als er bij jou op de koffer bak TSI staat heb je wel degelijk een turbo met 160 pk. Het koppel is 210 Nm en dat is er vanaf 1500 rpm.

 

En geloof me, als je eenmaal met dit blok gereden hebt maakt het wel verschil hoor..... :mrgreen:

 

Can I hear an AMEN?! heeulemaal mee eens dus :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden