Ga naar inhoud

Folie op de ruiten


The Master

Aanbevolen berichten

Ik heb na aanleiding van de vorige opmerkingen nog het een en ander uitgezocht.

 

Folie is niet toegestaan aan gezien dit onder voorwerpen vallen welke het uitzicht op enige wijze kan belemmeren.

 

Coating word een iets ander verhaal:

Het RDW is bezig om alle keurstations uit te gaan rusten met een zogenaamde LUX meter. Deze meet de lichtsterkte.

Men gaat dan buiten de auto en in de auto meten en het verschil mag dan niet meer zijn als 30%. Echter is het probleem dat de meeste ruiten in de auto's van tegenwoordig al voorzien zijn van een zonwerende coating of andere soortgelijke behandeling. Het komt er op neer dat een standaard ruit meestal al een lichtverlies heeft van ongeveer 20 a 25 %. Wanneer je de ruit dan ook nog wil gaan coaten zul je dus al erg snel over die 30% heen komen.

Wanneer iemand dus met gecoate ramen word staande gehouden tijdens een controle en de agnet vermoed dat de ramen te donker zijn kan hij het kenteken bewijs deel 1 innemen en de auto over laten brengen naar een plaats voor technisch onderzoek. Men zal dan mbv een LUX meter de lichtsterkte gaan meten en wanneer deze de 30% grens overschrijd kan het keneteken worden opgestuurd naar het RDW en zal de eigenaar de auto opnieuw moeten laten keuren door het RDW.

Dit betekend dus een boel kosten, een boete en veel ongemak.

 

Mijn advies is dan ook dat je gerust de ruiten kunt laten coaten of laten beplakken met folie als je de voorruit en de voorste zijruiten maar onbehandeld laat. Ga je toch met deze ruiten aan de gang dan loop je de kans dat je van de weg geplukt word en dan het heel eerder genoemde circus gaat plaats vinden. Het word door het OM als een HOT-ITEM gezien en er zal dus de komende tijd veel aandacht aan besteed gaan worden.

 

Doe er je voordeel mee!!!! :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 94
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

ziet er zeer strak uit,ik wil dit ook gaan doen bij de b4 passat 8)

 

Psssttt...op mijn Passat zit het ook. (Heb nl. dezelfde kleur als jij; Indianrot) Maar wat een takkeklus was dat zeg! De achterruit was het meest moeilijke. De rest viel mee.

 

 

hehe grappig,al weer 1 die indianrot als kleur heeft ;)

maar heb je ook een foto van de geplakte ramen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb na aanleiding van de vorige opmerkingen nog het een en ander uitgezocht.

 

Folie is niet toegestaan aan gezien dit onder voorwerpen vallen welke het uitzicht op enige wijze kan belemmeren.

 

Coating word een iets ander verhaal:

Het RDW is bezig om alle keurstations uit te gaan rusten met een zogenaamde LUX meter. Deze meet de lichtsterkte.

Men gaat dan buiten de auto en in de auto meten en het verschil mag dan niet meer zijn als 30%. Echter is het probleem dat de meeste ruiten in de auto's van tegenwoordig al voorzien zijn van een zonwerende coating of andere soortgelijke behandeling. Het komt er op neer dat een standaard ruit meestal al een lichtverlies heeft van ongeveer 20 a 25 %. Wanneer je de ruit dan ook nog wil gaan coaten zul je dus al erg snel over die 30% heen komen.

Wanneer iemand dus met gecoate ramen word staande gehouden tijdens een controle en de agnet vermoed dat de ramen te donker zijn kan hij het kenteken bewijs deel 1 innemen en de auto over laten brengen naar een plaats voor technisch onderzoek. Men zal dan mbv een LUX meter de lichtsterkte gaan meten en wanneer deze de 30% grens overschrijd kan het keneteken worden opgestuurd naar het RDW en zal de eigenaar de auto opnieuw moeten laten keuren door het RDW.

Dit betekend dus een boel kosten, een boete en veel ongemak.

 

Mijn advies is dan ook dat je gerust de ruiten kunt laten coaten of laten beplakken met folie als je de voorruit en de voorste zijruiten maar onbehandeld laat. Ga je toch met deze ruiten aan de gang dan loop je de kans dat je van de weg geplukt word en dan het heel eerder genoemde circus gaat plaats vinden. Het word door het OM als een HOT-ITEM gezien en er zal dus de komende tijd veel aandacht aan besteed gaan worden.

 

Doe er je voordeel mee!!!! :wink:

 

Maar... wat als je nou je achterste ruiten heel donker getint hebt (Of in jouw geval spiegel achtig dus er waarschijnlijk veel minder licht binnen komt).... het licht wat naar binnen straalt en het licht wat naar buiten straalt is dan al een heel stuk minder.. dus zou je in principe dan ook al in de problemen kunnen komen? Want als een standaard ruit al 20% a 25% gecoat is ben je in deze situatie ook al snel aan/over de 30%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wat je bedoeld, echter meet men het met de LUX meter tegen de voorruit aan naar buiten gericht dus..... die vlieger gaat niet op.

Snap wel dat je zoiets bedenkt, ik denk dat hier al meer mensen mee zijn gekomen. Maar het maakt dus in dit geval niets uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...

Ik kwam net dit tegen :

 

'Tintman' test autoruiten met coating

Gepost door Rob (R@B) - Bron: De Telegraaf (restricted)

Gepubliceerd: vrijdag 9 juni 2006 @ 08:10

De politie krijgt de beschikking over een 'Tintman'; een apparaatje dat de lichtdoorlaatbaarheid van autoruiten kan meten. Het is bedoeld om na te gaan of autobezitters die folie (coating) op het raam hebben geplakt, in overtreding zijn. Nu wordt er vaak heftig gediscussiëerd als agenten een auto met zwart gemaakte ramen aan de kant zetten; de Tintman moet daar een einde aan maken.

 

Het tinten van autoruiten mag, maar is aan strenge voorwaarden verbonden. De lichtdoorlaatbaarheid van de voorruit moet minimaal 75% zijn, die van de voorste portierruiten en achterruit 70%. Als het voertuig een rechter buitenspiegel heeft, mag de achterruit donkerder zijn, zo heeft het gerechtshof in Leeuwarden onlangs bevestigd. Voor de achterste portierruiten gelden minder strenge regels. Een boete voor te donkere ramen bedraagt 75 euro. De Tintman zal binnenkort worden gebruikt door verschillende korpsen. Overigens blijft het voor de politie ook mogelijk om zonder de Tintman boetes uit te schrijven voor te donker getinte ramen.

 

060609_272_autogetintglas.jpg

 

Te controleren met de 'Tintman'

 

Bron: Fok.nl

Directe link : http://frontpage.fok.nl/nieuws/65428

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook na gezocht.

 

(Zelf heb ik ook folie op mijn voor portierruiten) :P

 

Ik kan nergens vinden of dit apparaat ook geeikt is door het eikwezen.

Eerdere types meters konden niet geeikt worden, deze wel??

 

Er zijn al langer apparaten om lichtdoorlatendheid te meten, maar deze functioneren alleen maar op volledig vlakke ruiten.

Dat is ook de reden dat ze nooit voorautoruiten gebruikt konden worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee Talbot... ik zag het berichtje op FOK staan en dacht dat het wel nuttige info voor dit forum was :)

Verder weet ik er ook niet echt iets vanaf.

Maar mocht dit apparaatje ook niet geeikt zijn dan kunnen ze het waarschijnlijk wel als indicatie apparaatje gebruiken ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet hij zeker :wink: De tintman zal inderdaad gebruikt gaan worden door de politie en het RDW. Hij zal eerst de procedure van aanbesteding en ijking moeten doorlopen maar de verwachting is dat voor het einde van het jaar het apparaat in gebruik is en ook als zodanig als wettig bewijsmiddel word aangenomen door de rechtbank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet dat et mag idd,maar is wel vreemd,op onze glas bussen moeten wij spiegels omgekeerd op de bus zetten.

is voor ons wettelijk verplicht,ik vindt dat dat etzelfde effect geeft en verblindend en vertekenend kan zijn voor bestuurders.

 

niet dat ik tegen chroom folie ben hoor,gaat mij puur even over de vergelijking met spiegels op een glasbus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden