Ga naar inhoud
  • 0

2 cm. omtrek verschil.


keek

Vraag

Voor mijn vacantie naar Tsjechie komende winter heb ik de beschikking over 195 65 15 velgen. (met dank aan Menno (groovejunk)).

Mijn reserve wiel is echter 205 55 16.

Ik heb gewoon ouderwets de omtrek van beiden velgen (incl. band) gemeten en kom voor de 15" op 199 cm.

Voor de 16 " is dat 201 cm.

Nou moet een 4motion altijd 4 banden van dezelfde omtrek hebben anders verneuk je het torsendifferentieel.

Is deze 2 cm van belang of is dit te gering.

Dit vraag ik met het oog op een eventuele lekke band onderweg, zodat ik mijn 16 " reservewiel moet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

1 wiel met een afwijking heeft geen invloed op het torsendiff. Dat verschil wordt opgevangen door het voor of achter diff. Zelfde effect als bij het rijden in een bocht, dan maken links en rechts ook niet het zelfde aantal omwentelingen. Daarnaast scheelt het je maar 4 omwentelingen op een kilometer, dus dat lijkt me, mits tijdelijk, niet zo'n probleem. (reserve wiel draait 4 omwentelingen minder dan de gewone band.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt helemaal. Het verschil is dan ongeveer 1% en daar zal je (gewone) diff. niet van wakker liggen, de tolerantie is 2% geloof ik. Wel is het verstandig die 205 dan sowieso achter te monteren, vanwege het stuurgedrag.

Belangrijker is dat de ET-waarden ongeveer overeenkomen, dus geen ET50 en ET30 op 1 as.

Probleem geldt in principe voor iedereen die 'dikke wielen' heeft gemonteerd, maar nog zijn gewone reservewiel heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

HHmm... zo had ik er niet eens over nagedacht? Als ik nou een lekke band krijg met mijn 4M en i.p.v. 17" gaat de 16" eronder (anywhere) dan kan ik daar ook prima mee rondkoetsen zonder schade te maken ? Ik neem aan van wel zo aan de antwoorden te zien, maar ik weet dat graag zeker.

 

Slimme vraag overigens Erik :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren... het ding heet een reservewiel.. die is er normaal gewoon voor om in het geval van een lekke band dat je met dit reservewiel naar de garage/bandencentrum kunt om hem te laten repareren, al helemaal ihgv een thuiskomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wel is het verstandig die 205 dan sowieso achter te monteren, vanwege het stuurgedrag.

Oke, daar had ik nog ff niet aan gedacht

 

Slimme vraag overigens Erik :thumb:

Ach, soms heb ik een helder moment :P

 

Heren... het ding heet een reservewiel.. die is er normaal gewoon voor om in het geval van een lekke band dat je met dit reservewiel naar de garage/bandencentrum kunt om hem te laten repareren, al helemaal ihgv een thuiskomer.

Ja oke maar ik had het over een rit van 2000 km. heen en weer. Tenzij ik een garage in het buitenland bezoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden