Ga naar inhoud
  • 0

Voor alle V5 2.3 bezitters


VWV5

Vraag

Info:

 

De motor van mijn V5 2.3 heeft nooit optimaal gepresteerd!

(Zie: viewtopic.php?f=109&t=17408&p=56729&hilit=vermogen)

Ik kreeg bij uitlezen ook altijd steevast de volgende melding:

Address 08: Auto HVAC Labels: 3Bx-907-044.lbl

Part No: 3B1 907 044 J

Component: CLIMATRONIC B5GP 0005

Coding: 17000

Shop #: WSC 00028

 

2 Faults Found:

00603 - Footwell/defroster Flap Positioning Motor (V85)

37-00 - Faulty

01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)

37-10 - Faulty - Intermittent

 

Nu kwam hier kortgeleden deze melding bij:

Address 01: Engine Labels: None

Part No: 066 906 032 AT

Component: MOTRONIC ME7.1 G 0002

Coding: 00031

Shop #: WSC 00222

WVWZZZ3BZ3P039116 VWZ7Z0B5363869

 

1 Fault Found:

16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal

P0116 - 35-00 - -

Readiness: 0000 0000

 

Tijdens het vervangen van de koelvloeistofsensor kwam ik er achter dat de mantel van de bedrading van de sensor was gesmolten omdat deze tegen de warme delen van de motor was aangekomen.

De draadjes waren op het eerste gezicht niet beschadigd, ik heb de mantel vervangen en de bedrading omgelegd.

 

Nu loopt de motor als nooit te voren, ik beschik nu sinds de aanschaf van de wagen (nu +/-2 jaar :angry: ) over voldoende (normaal voor deze wagen) vermogen!

Het lijkt er sterk op dat de bedrading al die tijd voor een verkeerd signaal heeft gezorgd.

Dit kan door 2 mannieren zijn gebeurd:

De eerste mannier komt door warmte overdracht. Dit omdat de draad vlak bij de sensor was aangekoekt tegen het motor compartiment. Hierdoor zou de sensor zijn beïnvloed, en als gevolg hiervan een verkeerd signaal kunnen afgeven.

 

Tweede mogelijkheid : door de warmte komen de draden op dermate hoge temperaturen die een verkeerd signaal (vertraagd, vervormd of oid) wordt afgegeven.

 

Ook is een combinatie van deze twee punten mogelijk.

 

Hoe het ook zij, dit heeft er voor gezorgd dat mijn V5 nooit optimaal heeft gepresteerd.

Normaal zou je hier eerder achter komen doordat de temperatuur meter oploopt of vreemde waardes afgeeft. Niets van dit is helaas gebeurd doordat deze wordt aangestuurd door twee van de vier draadjes die van de sensor af komen. Deze zaten duidelijk aan de buiten zijde. Wel was de motor zichtbaar zeer snel op temperatuur. Maar hier denk je niet meteen aan een gesmolten buitenmantel die tegen de motor zit aangeplakt.

 

De foutcodes van de CLIMATRONIC zijn nu wonderwel ook verdwenen. :wink:

 

Tip voor V5 bezitters is dus je koelvloeistof draad te controleren, want je zult het maar hebben, zo’n lulligheidje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

yep,

 

Is inderdaad nr 5, alleen deze tekening klopt niet helemaal. :wink:

Het thermostaathuis bestaat maar uit 2 openingen, 1 van de voeler koelvloeistoftemperatuur -G62, en de andere is een afdichtstop. (bij 2,3 V5)

De borging kun je er gemakkelijk uitwippen als je weet hoe het in elkaar steekt.

Alleen het terug monteren zonder je halve motor uit te bouwen is een ramp. Bij de garage doen ze het volgens de magazijnmedewerker langs de onderkant “op de brug wel te verstaan”

Alleen ik heb het in de avond buiten bij kunstlicht uitgevoerd. Er was een enorme wilskracht en geduld voor nodig om dit klusje zelf uit te voeren. Ik bedenk mij wel twee keer voor ik hier nog eens aan begin. :angry:

Er zit een steun in de weg die het terugplaatsen haast onmogelijk maakt. Ik ben hier minimaal 2 uur mee aan het vechten geweest om dat verrekte borgringetje terug te plaatsen. Heren gij zijd gewaarschuwd!!!! :mrgreen:

Oh ja, voor die slangklemmen is het ook wel handig als je daar het goede gereedschap voor hebt. :P

(7043 Slangklemtang Voor CLIC slangklemmen. Capaciteit 0-17 mm. Lengte 185 mm)

 

 

De fouten:

 

2 Faults Found:

00603 - Footwell/defroster Flap Positioning Motor (V85)

37-00 - Faulty

01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)

37-10 - Faulty – Intermittent

 

Zijn nog niet teruggekeerd sinds ik de sensor heb vervangen, is dit vreemd of niet!? :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn V5 motor komt (zo lang ik 'm heb - 3 weken) in mijn beleving zeer snel op temperatuur. Is dit een indicatie dat ook mijn V5 motor last heeft van een defecte temperatuursensor. Kan ik makkelijk (zonder VAG-COM) zelf een check doen?

En (indien ja): valt dit defect onder de BOVAG-garantie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren zijn - met de hulp van StyleX, waarvoor hulde - met VAG-COM de foutcodes van mijn Passat uitgelezen met inderdaad de hierboven genoemde foutcode. Gelukkig zit ik nog in de garantieperiode...

 

VAG-COM Version: Release 311.2-N

 

 

Chassis Type: 3B - VW Passat B5

Scan: 01,02,03,08,15,16,17,19,35,36,37,46,55,56,58

 

Address 01 -------------------------------------------------------

Controller: 066 906 032 AT

Component: MOTRONIC ME7.1 G 0002

Coding: 00031

Shop #: WSC 05311

WVWZZZ3BZ3E424273 VWZ7Z0C7478060

1 Fault Found:

16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal

P0116 - 35-10 - - - Intermittent

Readiness: 0000 0000

 

Verder ook de

 

01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)

37-00 - Faulty

 

en die was ook in dit topic genoemd. Vraag me af of klimaatsystemen ook onder de BOVAG-garantie vallen. Zoiets wordt wellicht als accesoire gezien...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

even een bump""

 

@ antonio.. heb die pijp wat je afbeeld ook kapot, rubberen slang bedoel je ?.

ben vandaag bij de dealer geweest maar die snapt er niks van.

heb jij toevallig een etka foto of onderdeelnummer.?

 

betreft een AZX. met rubberen stuk slang, vanuit de spruitstuk.(ter hoogte van het VW logo)

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden