Ga naar inhoud
  • 0

Climate control aan -> relatieve vochtigheid in de auto?


Triple

Vraag

Kreeg altijd al een droge mond en koppijn in de auto als de climate control aanstond. Heb daarom een paar weken geleden een thermometer en hygrometer (vochtmeter) gekocht om te kijken wat de binnen temperatuur en vochtigheid in de auto is. Het blijkt, dat als ik de climate control instel op 21 graden de binnen temperatuur op ca. 24 à 26 graden wordt gehouden (oke, iets hoger, maar dit is voor mij geen probleem, zet gewoon de climate control wat lager). Wat mij wel opvalt (en waar ik dus ook last van heb) is dat de vochtigheid in de auto van 40 à 60% helemaal naar onderen gaat (ca. 5 à 10%) :shock: .

 

Ik begrijp dat bij een warme buiten temperatuur de climate control de binnen temperatuur moet verlagen, duhh :roll: . De warme buitenlucht wordt gekoeld en als gevolg wordt ook de vocht uit de buitenlucht gehaald. Er wordt dus droge lucht in de auto geblazen. Nu verbaas ik mij erover hoe laag de vochtigheid is als de climate control aanstaat.

 

Is dit normaal? Dat de climate control de relatieve vochtigheid in de auto bijna op nul zet? Of zijn er meer die hier last van hebben of dit ooit hebben gecontroleerd?

 

PS: bovenstaande is als ik de climate control op AUTO heb staan, heb nu de climate control op eco te staan, zodat de airco wordt omzeilt en de vochtigheid niet wordt verlaagd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Jip is normaal, climaatcontrol met RV (vocht) regeling, die hebben ze nog niet in de auto, of misschien alleen in extreem dure auto's maar nog nooit iets van gelezen.

Wat ik zelf altijd doe is zodra het klimaat naar de gewenste stand is, zeker in de herfst/winter periode, dan op econ zetten, meestal blijft het dan wel gewoon lekker in de auto en vocht gehalte blijft redelijk normaal.

Zelf zet ik ook altijd handmatig de stand op luchtstroming via de raam en via de voeten , en niet via de middelste luchtroosters(auto stand), aangezien die altijd vervelend in je gezicht blazen of op je schouder enz.

Overigens zijn er ook weer veel meningen of je de airco wel uit moet zetten (econ) ivm levensduur airco, maar goed das dan ook weer een ander verhaal.

 

 

Succes ermee, gr. iwan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ALs ik je verhaal zo lees is er met de werking van jou Airco niets aan de hand en werkt hij gewoon normaal.

 

Dat de luchtvochtigheid erg naar beneden gaat is bij een Airco ook normaal.

Zelf draag ik lenzen en als ik dan lang in de auto zit met de clima op auto krijg je na een tijdje erg droge ogen.

Maar dat probleem heb in elke ruimte waar lange tijd een airco aanstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Over een paar jaaar hebben we gewoon een echte climacontrole in de auto, en kunnen we het ook gewoon laten regenen.

 

Je weet maar nooit wat ze in de toekomst nog gaan uit vinden.

 

 

En voor iedereen die dit graag al eens live wil meemaken terwijl VW het nog niet op de markt heeft gebracht; kom maar bij mij langsrijden voor een gezellig regenbuitje in je auto, ik heb de volle emmers al klaarstaan! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb van een airco installateur voor in huis ooit begrepen dat het ook niet goed is om te gaan slapen met gesloten ramen en airco aan. Het adviseerde in de slaapkamer 1 raam op een kiertje open te zetten. Ik heb hem toen gevraagd of dat voor de auto ook zo was en dat kon hij bevestigend beantwoorden. Je zou eens kunnen proberen met een achterraam op een klein kiertje te rijden. Ik kantel meestal mijn schuifdak een klein stukje als ik de airco aan heb staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb van een airco installateur voor in huis ooit begrepen dat het ook niet goed is om te gaan slapen met gesloten ramen en airco aan. Het adviseerde in de slaapkamer 1 raam op een kiertje open te zetten. Ik heb hem toen gevraagd of dat voor de auto ook zo was en dat kon hij bevestigend beantwoorden. Je zou eens kunnen proberen met een achterraam op een klein kiertje te rijden. Ik kantel meestal mijn schuifdak een klein stukje als ik de airco aan heb staan.

 

Met deze stelling ben ik het niet ééns.

 

Of het nu handmatige of ecc airco systemen zijn, alles draait om temperatuur.

Op deze manier blijven de systemen volop draaien, en is er ook geen ecc (meer) nodig.

Als we nu de medaille ééns omdraaien, ipv te koelen gaan we verwarmen....

Dan ga ik echt niet mijn deur of het raam op een kier zetten, dan stook je voor niets.

Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warmere en zodra het kouder wordt zal er waterdamp uit de lucht verdwijnen.

In een kamer die goed afgesloten is, daalt de relatieve luchtvochtigheid als er gestookt wordt, omdat de absolute hoeveelheid vocht in de lucht hetzelfde blijft en de warmere lucht veel meer vocht zou kunnen bevatten. Gaat de verwarming weer uit, dan stijgt de relatieve luchtvochtigheid weer.

Ventileren helpt niet tegen een lage luchtvochtigheid, want wanneer de koude lucht van buiten de binnen temperatuur heeft bereikt is hij veel droger geworden, de relatieve luchtvochtigheid daalt immers door verwarmen/koelen.

 

Wat de installateur je vermeld heeft is een fabeltje, dweilen met de kraan open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En ik ben het niet met jou eens :)

 

Misschien moet je het volgende boek eens bestellen: http://library.wur.nl/WebQuery/gkn/lang/765249

 

Een quote van de website van homeclimate:

 

Kan het raam open met airconditioning?

 

Het is gewoon een misvatting dat alle ramen dicht zouden moeten als de airconditioning draait. Er mag gerust een raam open als u daar behoefte aan heeft. Vaak is het zelfs aan te bevelen. Immers een beetje frisse buitenlucht is wel zo prettig! Wel moet u rekening houden dat het energie verbruik zal toenemen.

 

Er wordt al jarenlang het advies gegeven doelmatig te ventileren bij verwarming om lagere stookkosten te bereiken.

Tussen een raam op een kiertje zetten of de deur open zetten zit overigens wel een groot verschil.

Meningen verschillen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het boekje heb ik niet nodig, :)

 

We hebben het toch over de relatieve luchtvochtigheid.

Als deze daalt door in gebruik te hebben van airco helpt ventileren of luchten niet.

Ventileren helpt niet tegen een lage luchtvochtigheid, want wanneer de koude lucht van buiten de binnen temperatuur heeft bereikt is hij veel droger geworden, de relatieve luchtvochtigheid daalt immers

Ventileren is niet hetzelfde als luchten, ventileren wordt in een huis 24 uur per dag toegepast mechanisch of op natuurlijke wijze.

Luchten is een deur of raam open zetten, het effect van luchten is van korte duur, ongeveer een half uur.

 

Als de lucht vochtigheid te hoog is moet het teveel aan waterdamp wat de lucht bevat afgevoerd worden, dmv voldoende te ventileren.

Is de luchtvochtigheid te laag dan moet waterdamp toegevoegd worden aan de lucht, dmv lucht bevochtiger.

 

Airco zuivert, koelt en droogt de lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij heeft rijden met een raampje open alleen maar nadelige gevolgen.

 

1. Geluid

2. Brandstof gebruik (climate controle vreet al genoeg)

3. Luchtdruk op je oren

 

Wat ik wel altijd doe is als het erg warm geweest is gewoon even weg rijden met alle ramen open.

Dan is het tropische Sahara temeratuurtje er iig alvast uit.

Daarna climate aan en als het ff kan gewoon op "eco".

Als de "eco" stand het niet haalt dan over op "auto" en dan koelen tot de temperatuur een aangename temperatuur bereikt heeft en dan kan iet weer op "eco"

 

Om even terug te komen op de discussie.... standaard thuis units zijn bij mijn weten de zo geheten splitunits deze halen geen lucht van buiten af maar behandelen gewoon de lucht die in de ruimte is.

Als je de lucht in de ruimte steeds doet vernieuwen door een raam open te zetten dan blijft dat kreng toch gewoon steeds maar weer nieuwe lucht behandelen en dus zou ik met mijn zeer begrensde kennis van airco's zeggen dat het heel logisch is wat Theo zegt.

 

Of het beter voor jezelf is om een raam open te zetten zodat je frisse lucht binnen krijgt is volgens mij een hele andere discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd ReneR klopt als een bus.

 

Een goed werkend airco systeem is zuiniger in verbruik met brandstof tov een auto die met de ramen open rijdt.

Zoals je uitlegt hanteert in het gebruik/bediening van de airco is goed.

De split units klopt ook.

 

Of het beter voor jezelf is om een raam open te zetten zodat je frisse lucht binnen krijgt is volgens mij een hele andere discussie.

 

Precies

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden