Ga naar inhoud
  • 0

Wielbouten voor LM velgen


T_D_I

Vraag

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Even bij de dealer langs (Het zijn toch originele VW-velgen, begrijp ik?). Grote kans dat je sowieso langere bouten moet hebben en inderdaad heb je ook 2 verschillende kopvormen. Doe je dat verkeerd dan draai je je velgen aan gort. Schrik trouwens niet van de prijs van 20 schroefjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij hebben ook nieuwe banden en LM velgen besteld, met bouten. Vandaag naar de garage om ze te laten monteren.

 

Achter ging goed. Ook voor gemonteerd, blijken de voorwielen geblokkeerd. Bouten zijn net een paar milimeter te lang. De draad van de bout is 27 mm lang.

 

Garage is op zoek geweest naar kleinere, maar kon niets vinden. Bouten inkorten werd afgeraden omdat de draad van de wielnaven in de auto beschadigd kunnen raken. Ben al aan het googelen geweest naar maten van bouten, zonder resultaat. Iemand een idee? Toch maar inkorten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, zeker niet inkorten. Op wielbouten zit altijd een aanloopdraad om te zorgen dat het schroefdraad op de bout goed in het schroefdraad van de naaf valt. Ga je zagen dan is de kans groot dat je vroeg of laat je naaf aan gort draait bij (de-)montage van je wielen.

De maat van de lengte van het draad zegt niets, je zult moeten meten van het begin van het conische of bolconische vlak tot aan het uiteinde.

Maar hoe dan ook zal de leverancier moeten zorgen voor passende bouten, jouw garage kan het best contact opnemen met hun leverancier. Die weet alle specificaties van de boutzittingen in de velg en ook de materiaalspecs van de bouten zelf.

 

EDIT: je zou hier eens kunnen kijken als je leverancier er niet uitkomt. Je moet M14x1,5 hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

TNX. de bouten die er bij zitten zij 14x1,5x28.

 

Ze zijn achter dus goed en voor net iets te lang. Volgens mij zijn er maar 2 maten van 14x 1,5. namelijk 28 mm en 35 mm. Het lijkt erop dat de "zitting-gaten" in de velg iets te diep zijn geboord. Het zijn imitatievelgen en waarschijnlijk is de maatvoering iets minder nauwkeurig dan originele velgen.

 

Ik ben bang dat alleen inkorten overblijft. Dit zal dan op de draaibank moeten gebeuren om de aanloopdraad te krijgen zoals je schrijft.

 

Intussen ook maar even de leverancier contacten.

 

groeten M2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

normaal moet je de bouten die bij de velgen ziiten daar bij laten zitten en geen gebruikte bouten voor andere velgen gebruiken.

 

mijn 16inch winterbanden hebben eigen bouten , zo ook mijn 19'ers hebben eigen bouten, en worden telkens mee gewisseld.

 

Is zo mij ook aangeraden in de bandencentrale

 

 

mvg

 

Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
TNX. de bouten die er bij zitten zij 14x1,5x28.

 

Ze zijn achter dus goed en voor net iets te lang. Volgens mij zijn er maar 2 maten van 14x 1,5. namelijk 28 mm en 35 mm. Het lijkt erop dat de "zitting-gaten" in de velg iets te diep zijn geboord. Het zijn imitatievelgen en waarschijnlijk is de maatvoering iets minder nauwkeurig dan originele velgen.

 

Ik ben bang dat alleen inkorten overblijft. Dit zal dan op de draaibank moeten gebeuren om de aanloopdraad te krijgen zoals je schrijft.

 

Intussen ook maar even de leverancier contacten.

 

groeten M2

 

Het kan heel goed kloppen dat je alleen 28 en 35mm kunt krijgen, die maten komen mij bekend voor. Maar dan is het wel heel vreemd dat 28mm al te lang is. Kijk even heel goed na of er niet iets anders aan de hand is, dat de velg ergens aanloopt of zo. Want als 28mm inderdaad te lang is betekent dat dat de velgen gewoon te weinig 'vlees' hebben en daar zou ik zelf niet prettig mee sturen.

 

Mocht je er echt helemaal niet uitkomen, dan zou je 4mm spacers kunnen monteren, dan zou het probleem ook opgelost moeten zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inkorten van bouten is geen enkel probleem, als ik de discussie hier lees zou ik bijna een ander idee krijgen (we hebben het hier over bouten en niet over bakstenen :mrgreen: ).

Kwestie van afzagen en vervolgens de zaagkant mooi glad vijlen en enigszins taps/rond. Èn natuurlijk zorgen dat het begin van het draad mooi open, schoon en glad is.

Het mooiste werkt het zelfs als je eerst een moer op de bout draait, de bout afzaagt en afvijlt en vervolgens de moer er afdraaien. Dan weet je zeker dat het laatste braampje ook weg is. Voor de Pietjes (erg)Precies kan je dan nog eens een fijn schuurpapiertje er overheen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb een aantal weken terug hetzelfde probleem gehad bij het monteren van nieuwe RS6 velgen.

Er zijn inderdaad 2 maten zoals hierboven al beschreven.

Voor zou het normaal met 28mm. moeten lukken. Zorg er wel voor dat de bouten er minimaal 5 hele slagen in kunt draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Doe je dat verkeerd dan draai je je velgen aan gort.

 

Dat is niet het enige, je moet er niet gek van opkijken als er opeens een wiel jou inhaald!!!

 

Had ook verkeerde bouten op me stale velgen. hij klemde maar op 1mm. Had tus conische gebruikt ipv bolle of anders om. Levensgevaarlijk. kwam er gelukkig achter toen ik een lekker band had. 2 dagen voor vertrek wintersport!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden