Ga naar inhoud

Waar op letten bij aankoop?


Benno

Aanbevolen berichten

Mijn excuses als dit al vaker is voorbij gekomen, maar ik kon niet zo snel een dergelijk topic vinden.

 

Ik heb nu nog geen Passat maar ben wel van plan er een te kopen. Eentje uit bouwjaar 1998-2002 met de 1.8 Turbo motor om precies te wezen. Zijn er dingen waar ik moet letten als ik deze wil aanschaffen? Hoe zit het met olieverbruik?

 

Mijn huidige auto, een Mazda 323F uit '95 met ook een 1.8 motor lust namelijk nogal een slokkie olie en ik wil graag een auto waar ik niet elke 2 weken de motorkap hoef open te doen om olie bij te vullen e.d.

 

Ik rij 70km per dag voor me werk, vandaar dat ik graag een betrouwbare auto wil die ook niet veel onderhoud behoeft. Is dit model dan aan te raden?

 

Veel dank voor de eventuele reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst :welcome:

De 1.8T moet eigenlijk geen olie verbruiken, zo ja dan is er iets mis. Waar je wel op moet letten is de kwaliteit van de olie, dus trek de olievuldop los als je gaat kijken. Zit er sludge in het blok, laat dan zeker de auto staan. Ook als er wat mis is met de onderhoudshistorie: niet kopen.

De 1.8T is een goed blok, maar door de relatief kleine hoeveelheid olie erg gevoelig voor oververhitting hiervan, met de nodige gevolgen.

Zoek anders even op sludge op dit forum, daar is al veel over gepost.

Voor de rest gelden de standaard passatpuntjes, zie ook daarvoor diverse andere topics.

Overigens: eind 2000 is het nieuwe model passat gekomen, de 3BG. Misschien handig om te weten :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik moet geen longlife olie erin gooien heb ik dus begrepen :S

wel VW502.00 specificatie meestal is dat 5w30, maar NIET de longlife intervallen, dus max 10dkm en dan oliewissel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu twee jaar in het bezit van een 1.8t uit 98. Prima auto. tot nu toe geen gekke dingen gehad.

Tja alleen de olie. Om de 8 a10 duizend km verversen. Ik heb het blok twee keer laten spoelen. De eerste keer kwam er veel drek uit de tweede keer bijn niks. Dat een kwestie van niet goed de olie af laten koelen. De motor een minuutje laten draaien als je bent uit gereden. Kijk goed onder de olievuldop of daar geen zwarte aanslag op zit. Dat is verbrande olie.

Het komt bij de meeste 1.8t wel voor. Als je overweegt om er een aan te schaffen. Vraag dan of het blok gespoeld kan worden

 

Verder de LMM vervangen en de DV. Af en toe problemen met sensoren. Maar die kosten bijna niks en zijn zo vervangen. Eigenlijk zijn dat standaard probleempjes. Ik hebnu een lekke oliekeerring maar weet niet of dat vaker voorkomt.

 

Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu twee jaar in het bezit van een 1.8t uit 98. Prima auto. tot nu toe geen gekke dingen gehad.

Tja alleen de olie. Om de 8 a10 duizend km verversen. Ik heb het blok twee keer laten spoelen. De eerste keer kwam er veel drek uit de tweede keer bijn niks. Dat een kwestie van niet goed de olie af laten koelen. De motor een minuutje laten draaien als je bent uit gereden. Kijk goed onder de olievuldop of daar geen zwarte aanslag op zit. Dat is verbrande olie.

Het komt bij de meeste 1.8t wel voor. Als je overweegt om er een aan te schaffen. Vraag dan of het blok gespoeld kan worden

 

Verder de LLM vervangen en de DV. Af en toe problemen met sensoren. Maar die kosten bijna niks en zijn zo vervangen. Eigenlijk zijn dat standaard probleempjes. Ik hebnu een lekke oliekeerring maar weet niet of dat vaker voorkomt.

 

Succes!!

 

Lekke olie keerring is volgens mij een standaard probleem van een 1.8T...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey,

 

nee hoor. ik heb de auto sinds vorig jaar augustus, nooit olie bij gevuld...afgelopen maand voor de vakantie heb ik zelf olie verversd en tijdens de vakantie bijna 3500 km gereden en verbruik is bijna 0.... alleen blijf ik steeds een drupje olie zien op de vloer en ziet mijn blok er aan de onderkant zweterig uit.....ik zou ook wel eens willen weten wat dat is???

 

eric

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het aardig nat. Net de DV vervangen en zag dat de bodemplaat ook aardig onder de olie zat. Na de vakantie maar eens laten vervangen.

 

Niet schrikken hoor Benno. Elke auto heeft zo zijn kwalen. ALs je een beetje handig bent kan je al een heleboel zelf. En anders zijn er vast wel mensen die willen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga in ieder geval dit keer wat voorzichtiger te werk met het uitzoeken van een auto. De auto goed doorlichten voordat ik hem koop, dat zal ook een hoop schelen.

 

Overigens had ik bij m'n mazda ook last van een zweterig blok, klepdekselpakking vervangen en 't was helemaal over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden