Ga naar inhoud
  • 0

Extreem Olieverbruik 2.0 20V


Twanzel

Vraag

Hallo allemaal,

 

over olieverbruik is al wel het een en ander geschreven her op het forum, maar ik zit nog steeds met een raadsel. Passat 2.0 20v ALT motor uit Januari 2003. Olieverbruik van 1liter op 500 (vijhonderd) kilometer.

Je zou zeggen dat dat ergens moet lekken, of dat er anders een rookwolk van jewelste te zien zou moeten zijn in je spiegel.

Echter geen van beide, wel roet langs de uitlaat en af en toe spetters olie achter de uitlaat op de grond.

Mee naar een lokale vakgarage geweest en daar een compressie en lektest laten doen. Niets verdachts gevonden, hele normale waarden volgens de monteur (moet nog wel even navragen welke waarden precies). Engine flush en 10W-40 olie erin,maar geen verbetering.

Nu ben ik er wel achter gekomen dat de bout van de spanrol (distibutie) er eerder eens uitgelopen is. Wellicht heeft de motor daar schade van opgelopen? Alle suggesties van jullie zijde zijn welkom, voordat ik de auto voorzie van een nieuwe motor of er weer uit knikker?

Iemand trouwens enig idee wat een nieuwe ALT 2.0 20V kost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
en wat is het resultaat tis hier zo stil geworden :)

 

Hoi Appi,

 

tis inderdaad stil nog steeds. Helaas heeft het spul van jou voor mij tot op heden nog geen enkel resultaat geboekt.

Hij blijft olie slurpen, 1l op 450 a 500 km. Olie is git-zwart bij het peilen.

Motor nog laten lopen zonder peilstok om te kijken of er onderdruk is. Vrijdag 22 augustus nog eens een het blok afpersen met perslucht, kijken of we dan nog iets kunnen vinden, maar ben er bang voor. Zodra er echt nieuws is laat ik van me horen.

 

gr. Toine

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij blijft olie slurpen, 1l op 450 a 500 km.

gr. Toine

Dat zou in mijn geval betekenen dat ik elke 3 dagen een liter olie moet bijvullen.

Absoluut onaanvaadbaar. Ik zou de auto ervoor weg doen als het niet verholpen kan worden.

Succes met het verdere verloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
eeum dan denk ik dat je de boel beter laat opengooien heb zo een vermoeden dat cilinderkop gebarsten is :blink:

 

Zou je dat dan niet moeten merken bij een compressietest en in het brandstofverbruik terug moeten zien?

vrijdag aanstaande in ieder geval nog eens perslucht op het blok zetten, kijken of we nu wel ergens een lek o.i.d.kunnen vinden. Ik neem in ieder geval je suggestie nog eens mee, bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Perslucht zegt alleen iets over de cylinders. Wanneer het blok ergens anders gescheurd is, merk je dan niet met perslucht, en dus ook niet met een compressietest. Volgens mij moet je dan echt de kop demonteren. Hoe ziet je koelvloeistof eruit trouwens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, een bekend probleem. Maar kan dat dan ook in deze mate veroorzaakt worden? Dat een 2.0 olie gebruikt is bekend, maar zoveel?

Is daar trouwens een modificatie voor te krijgen in de vorm van andere olieschraapveren?

 

Het probleem is trouwens de olieschraapveer, de andere zuigerveren doen hun werk wel goed. Vandaar dat je wel normale compressiewaarden haalt bij een test.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ allen.

 

Gisteren naar Groenlo gereden, bij de firma Klein Gunnewiek aldaar een ALT motor opgehaald uit 2007 met 3000 km op de teller. Deze wordt morgen en overmorgen verwisseld met mij olieslurpende monster. Allemaal heel erg bedankt met meedenken, suggesties en tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eventjes een update, oude motor is nu volledig uitgebouwd, nu nog wel de carterpan van de oude motor omzetten naar de nieuwe, is nl net een tikkie anders bij een ALT uit een A4 (ook inderdaad net iets andere onderdeelnrs in ETKA). Ook maar meteen de koppelingsplaat en drukgroep vervangen, zat niet zo heel veel meer op en ik rij tegenwoordig niet zo heel veel autobahn km's meer. En nu ligt alles toch lekker mooi open. :shock: Prognose is nog steeds dat hij morgen weer terug komt naar het brabantse. :)

Nog even de vingers gekruisd houden of we niets anders meer tegenkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@3V. complete motor kostte me 2670,00

koppeling + drukgroep ongeveer 300,00

arbeid was begroot op 500,00 euri, maar zal met carterpan wisselen en koppeling op ongeveer 700,00 uitkomen. Ik had het allemaal wel zelf willen doen die motorruil, maar door tijdgebrek besloten het maar uit te besteden bij garage in de buurt van mijn schoonouders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad, redelijk forse bedragen, gelukkig net de Punto van mijn vrouw verkocht....... :roll:

Laten we er maar vanuit gaan dat straks de passat weer in prima conditie is. Vanmiddag iig net de komfort blinker module gehaald, dus heb dit weekend nog wel wat te klussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De eerste 250 km met de nieuwe motor gereden. Terwijl ik daar voorheen weer een halve liter olie erbij kon gooien, nu geen merkbare daling in het oliepeil, en de olie is mooi helder, in plaats van die zwarte smurrie. Nog een kleinigheidje met de buitentemperatuursensor (stekkertje waarschijnlijk niet aangesloten) en dan is de auto weer helemaal klaar. Nou ja klaar, er blijven natuurlijk altijd nog wensen........

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden