Ga naar inhoud
  • 0

Inrijden VW Passat 3C 1.9TDI Bluemotion


rubeneduardo

Vraag

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hier denkt iedereen wel iets anders over...maar hier mijn tactiek;

 

De cylinderwand en zuigerveren zijn nog niet op elkaar ingelopen.

Hoe goed deze op elkaar zijn ingelopen en aansluiten bepaalt de

compressie. Een goede compressie is belangrijk voor een goed vermogen,

en het toekomstig olieverbruik.

 

Wat belangrijk is het rustig warm laten worden van de motor. Ga niet

alleen uit van de koelvloeistoftemperatuur, maar hou zeker nog

eens die tijd dat de koelvloeistof op 90 graden komt te staan aan om

de olie op temperatuur te krijgen. Kom daarvoor niet boven de 2000tpm

 

Daarna met wisselende toerentallen rijden, je mag best wat vermogen

vragen van de motor. Maar nooit te ver doortrekken. Hou bij een

erg jonge TDI bv maximaal 2100-2300 toeren aan (doe ik bij die van mij

nogsteeds trouwens...tenminste, bijna altijd).

 

Voor het inlopen van de zuigerveren in de cylinderwanden is best

wat kracht nodig...dus je moet ook niet TE voorzichtig doen.

 

Belangrijk is iig het goed warmrijden...en wisselende toerentallen.

 

Soms wordt de olie wel eens ververst na bv 500KM...maar misschien is

dat tegenwoordig niet meer nodig (anyone?). Dit vanwege het aandeel

metaaldeeltjes wat vrijkomt omdat alles wat op elkaar inloopt.

 

Ik kan je kennis natuurlijk niet goed inschatten vanaf hier dus mss

vertel ik wel niets nieuws.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

neem aan dat het een leasebak is?

Dan zal je 1e beurt pas bij 30.000km zijn of op aanraden van je boordcomputertje ergens in die buurt bij normaal gebruik.

soms geeft een dealer een inspectiebeurtje bij 10.000km, maar de leasemaatschappij zal dit niet willen betalen.

 

De 1e 1000km rustig, en afwisselend rijden maar maak er geen al te groot punt van. Vroeger maakte het wel een groot verschil, tegenwoordig veel minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vorig jaar met mijn passat toen ik hem kreeg, heel dikwijls ' ringen' of ringwegen gedaan, dat zijn hier in belgie stukken van een km of tien, met regelmatig wat lichten, en de dealer zei tegen mij dat dit ook goed is voor de wagen, kun je rond altijd rond de 100km per uur rijden, maar je moet toch ook regelmatig stoppen voor de lichten, en dit is naar het schijnt ook heel goed voor de motor en versnellingsbak in het begin, stoppen en optrekken...

 

Mijn wagen moet normaal ook om de 30000 binnen, maar heb er dit af laten halen, ik heb nu 21000km gereden en ben op 18000km binnengedaan, en ga nu dus op 30 ook nog eens binnen.

Ik ben persoonlijk niet zo voor die longlife, ik ververs mijn wagen altijd tussendoor de zogezegde longlifebeurten ook nog eens.

Dit deed ik met mijn golf4 ook al, die was normaal ook longlife..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er nu een aantal passat's zogenaamd ingereden en met veel succes zijn alle passat's die ik nu toe gehad heb geen oliezuipers geworden.

Het recept, ik kijk nooit nergens na en zit binnen 3 minuten op de autosnelweg, het eerste stuk wat ik altijd rijd staan ze gelukkig nooit te

flitsen, das maar goed ook :lol::lol:

 

Volgens de garage waar ik altijd mijn auto's van krijg zeggen ze dat bij de eerste 1000 km een soort inloop programma loopt, en na de 1000 km

zou hij dan op een normaal programma lopen, ik heb dit echter nooit

gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik hoorde onlangs zelfs het fabeltje dat wanneer men het 30.000km (longlife) programma volgt, de electronica zo geprogrammeerd is, dat, hoe korter men bij het onderhoud komt, hoe minder vermogen er is. Dit om de motor te sparen. (olie heeft van zijn kwaliteiten verloren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lees dit eens: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

Persoonlijk geloof ik het, maar je gaat met een lease wagen niet zover gaan dat je zonder nog maar 1km te rijden de olie vervangt door niet-synthetische, 30km gaat racen (1ste, 2de, 3de, 4de en dan 4de, 3de, 2de, 1ste, ....) om dan de olie + filter terug te vervangen :-|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous
Ik krijg volgende week mijn nieuwe 1.9 tdi 105 pk geleverd. Hoeveel km moet je gereden hebben voordat je een caravan erachter kan hangen?

 

Groeten Hennie

 

GEEN. In principe is direct de caravan erachter geen probleem. Tegenwoordig hoef je de motor niet meer in te rijden. Ach en ik hoef je niet te vertellen dat indien je de caravan er snel achterhangt je geen hoge touren moet gaan draaien alles lekker rustig moet doen. Ik heb ooit 2x een nieuwe auto met de caravan opgehaald. Verstand erbij en rijden met die hap. O ja het zijn beid geen olie zoepers geworden.

 

Kortom kop d'r bie en met verstand rijden, No Problem.

Han(s)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous

hey waar staat bluemotion voor?

wat is er anders aan die uitvoering?

 

gewoon de eerste 1000km normaal rijden, lijkt mij het simpelste en het beste wat je kan doen.... en idd dat warmrijden, ik denk dat dat het belangrijkste rol speelt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous
Weet iemand hoe je het beste een 1.9TDI kunt inrijden, ik heb namelijk geen idee of ik nu de eerste 1000km een beetje moet inhouden of juist niet.

 

weet je hoe ze in de fabriek met je auto zijn omgegaan? :wink:

 

Nee leg uit, wat heb ik gemist???

Han(s)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous
Precies, goed warmrijden en gas geven.

Lekker gevarieerd inrijden.

 

Heb ik vandaag ook gedaan. Varierend rijden, top (nu nog) 208 dan weer terug naar 120 door trappen naar 190 terug naar 130 > 150 > pieken 200 > dan weer naar 140 > 180 > 100 enz enz. Geen kilometers lange top maar ff pieken en geen enorme hoge toeren draaien.

 

Morgen een rustig dagje NL.

Han(s) 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Weet iemand hoe je het beste een 1.9TDI kunt inrijden, ik heb namelijk geen idee of ik nu de eerste 1000km een beetje moet inhouden of juist niet.

 

weet je hoe ze in de fabriek met je auto zijn omgegaan? :wink:

 

Nee leg uit, wat heb ik gemist???

Han(s)

 

Als een auto van de "band" komt wordt hij de eerste keer gestart en direct op een rollenbank gereden. Daar wordt direct door de versnellingen heengegaan bij (bijna) maximaal toerental, vol remmen en weer een keer. Alles moet dan goed gaan. :D

 

Wel een apart gezicht trouwens zo'n eerste keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden