Voorbije zondag gaf de boordcomputer van m'n 3BG de volgende boodschap: "ALTERNAT. ATELIER" (de Franse equivalent van "Generator Werkstatt" neem ik aan, de boordcomputer staat ingesteld op Franse taal.
Op dat moment was het erg warm (airco hard aan het blazen), was m'n GPS-toestel aan het opladen in de sigarenaansteker voorin, en stond er in de koffer een koelboxje ook aangesloten op het stopcontactje daar. De melding verdween vrijwel direct, maar kwam nadien nog enkele malen terug (telkens wanneer de koelbox aangesloten was), en zeker bij hard accelereren. Toen begon ook het lampje van de batterij even te branden, het doofde weer (net als de boodschap) die dan weer een paar maal verscheen en verdween. Sindsdien geen melding meer gehad. In de garage had men niet meteen veel tijd, en zegt men dat uitlezen niet zo heel veel zin heeft omdat zo'n melding niet in het geheugen blijft opgeslagen.
Zou het nu kunnen dat de riem van de alternator even is beginnen slippen omdat de batterij bijna versleten is? Voor zover ik weet is de batterij 5 jaar oud, dus er zit wel een nieuwe accu aan te komen. Kan ik zelf uitmeten of ze bijna stuk is (ik beschik over een standaard multi-meter)? En kan het kwaad dat die riem dan enkele malen is gaan slippen? Andere dingen die ik in overweging moet nemen?
Vraag
gerrit_BE
Hoi
Voorbije zondag gaf de boordcomputer van m'n 3BG de volgende boodschap: "ALTERNAT. ATELIER" (de Franse equivalent van "Generator Werkstatt" neem ik aan, de boordcomputer staat ingesteld op Franse taal.
Op dat moment was het erg warm (airco hard aan het blazen), was m'n GPS-toestel aan het opladen in de sigarenaansteker voorin, en stond er in de koffer een koelboxje ook aangesloten op het stopcontactje daar. De melding verdween vrijwel direct, maar kwam nadien nog enkele malen terug (telkens wanneer de koelbox aangesloten was), en zeker bij hard accelereren. Toen begon ook het lampje van de batterij even te branden, het doofde weer (net als de boodschap) die dan weer een paar maal verscheen en verdween. Sindsdien geen melding meer gehad. In de garage had men niet meteen veel tijd, en zegt men dat uitlezen niet zo heel veel zin heeft omdat zo'n melding niet in het geheugen blijft opgeslagen.
Zou het nu kunnen dat de riem van de alternator even is beginnen slippen omdat de batterij bijna versleten is? Voor zover ik weet is de batterij 5 jaar oud, dus er zit wel een nieuwe accu aan te komen. Kan ik zelf uitmeten of ze bijna stuk is (ik beschik over een standaard multi-meter)? En kan het kwaad dat die riem dan enkele malen is gaan slippen? Andere dingen die ik in overweging moet nemen?
Alvast bedankt!
gerrit
Link naar reactie
Delen op andere sites
11 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten