Ga naar inhoud
  • 0

alternator - probleem(pje)


gerrit_BE

Vraag

Hoi

 

 

Voorbije zondag gaf de boordcomputer van m'n 3BG de volgende boodschap: "ALTERNAT. ATELIER" (de Franse equivalent van "Generator Werkstatt" neem ik aan, de boordcomputer staat ingesteld op Franse taal.

 

Op dat moment was het erg warm (airco hard aan het blazen), was m'n GPS-toestel aan het opladen in de sigarenaansteker voorin, en stond er in de koffer een koelboxje ook aangesloten op het stopcontactje daar. De melding verdween vrijwel direct, maar kwam nadien nog enkele malen terug (telkens wanneer de koelbox aangesloten was), en zeker bij hard accelereren. Toen begon ook het lampje van de batterij even te branden, het doofde weer (net als de boodschap) die dan weer een paar maal verscheen en verdween. Sindsdien geen melding meer gehad. In de garage had men niet meteen veel tijd, en zegt men dat uitlezen niet zo heel veel zin heeft omdat zo'n melding niet in het geheugen blijft opgeslagen.

 

Zou het nu kunnen dat de riem van de alternator even is beginnen slippen omdat de batterij bijna versleten is? Voor zover ik weet is de batterij 5 jaar oud, dus er zit wel een nieuwe accu aan te komen. Kan ik zelf uitmeten of ze bijna stuk is (ik beschik over een standaard multi-meter)? En kan het kwaad dat die riem dan enkele malen is gaan slippen? Andere dingen die ik in overweging moet nemen?

 

Alvast bedankt!

gerrit

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als de motor stationair draait moet je 14V+ meten op de polen van de accu, meet je een verschil op de polen en de klemmen moet je de boel schoonmaken. Dat laatste is sowieso wel een goed idee.

 

Een riem kan niet zoveel slippen dat de dynamo niet goed draait lijkt me. Als dat zo zou zijn heb je ook wel andere problemen.

 

5 jaar oud is wel een punt dat een accu moet worden vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben toch vlug even langs m'n dealer gegaan, en er blijkt wel degelijk een alternator-probleem te zijn! Iets "wat ze nog al wel meegemaakt hadden": (ik ken er niks van) iets met statische elektriciteit en piekstromen. Resultaat: alternator moet vervangen worden!

 

Gelukkig valt dit nog binnen de garantie die ik van de verkoper heb ontvangen, alles wordt mooi geregeld.

 

Nog iemand een probleem gehad met statische elektriciteit enz.? :wink:

 

Ha ja, de batterij was toch nog mooi in orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nog iemand een probleem gehad met statische elektriciteit enz.? :wink:

 

Ha ja, de batterij was toch nog mooi in orde.

 

Bijna elke keer als ik uit de Passat stap en het portier beetpak

 

Haha ik dacht dat ik de enige was. Ik durf de portieren niet meer aan te raken! Meestal duw ik hem dicht via de de ruiten uit angst voor de schokjes :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als een altenator versleten is zijn dat de borstels en rollagers .normaal moet hij 120 ampere geven maar met versleten borstels gaat ie minder geven bv maar 40 ampere en verbruik van motor gaat omhoog omdat de alternator constant moet geven omdat ie de batterrij niet geladen krijgt ; wat de dealer wil zeggen met statische electriciteit en piekstromen ??? kan ik niet goe volgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden