Al enige tijd hebben wij last van een vieze geur na een stukje sporten met de wagen. Zodra wij dan stilstaan voor een stoplicht, bij een tankstation of gewoon op bestemming, komt er een vieze lucht binnen waar het je slecht van wordt... Ruikt naar mijn mening naar verbrande olie en is (tot nog toe?) alleen waar te nemen na sportief rijden.
Heb al gecheckt of ik ergens olielekkage zag, maar dat was niet het geval. Aan de uitlaat was ook niks vreemds te ruiken... Onder de motorkap rook ik wel het e.e.a. en (volgens mij) ook bij de luchtinlaat in de grille. Kan het zijn dat er door de carterventilatie een dergelijke lucht uit het luchtfilter komt, of moet ik het echt gaan zoeken rondom de turbo?
Wellicht zijn er nog alternatieven? Iets anders dat stinkt...?
Verder zag ik afgelopen week dat het oliepeil rond het minimum staat. Volgens de onderhoudsmonteur waar de wagen in onderhoud was zit er nu dunloop 0w30 olie in. Ik heb hier nog een flesje VW-olie staan die aan de specificaties voldoet voor onze motor. Heeft echter een viscositeitsindex van 10w40. Mijn vraag; kan ik dit zonder problemen mengen, of kan ik vanwege de complexiteit van het e.e.a. (20 klepjes en bijbehorende stoters, uitlaatgasturbo) beter 0w30 erbij gooien?
Verbruik is overigens nihil. In ons bezit is nog nooit bijgevuld, en dat is zo'n 12000km.
Vraag
Turbo-Variant
Jaja, ik heb weer iets gevonden...
Al enige tijd hebben wij last van een vieze geur na een stukje sporten met de wagen. Zodra wij dan stilstaan voor een stoplicht, bij een tankstation of gewoon op bestemming, komt er een vieze lucht binnen waar het je slecht van wordt... Ruikt naar mijn mening naar verbrande olie en is (tot nog toe?) alleen waar te nemen na sportief rijden.
Heb al gecheckt of ik ergens olielekkage zag, maar dat was niet het geval. Aan de uitlaat was ook niks vreemds te ruiken... Onder de motorkap rook ik wel het e.e.a. en (volgens mij) ook bij de luchtinlaat in de grille. Kan het zijn dat er door de carterventilatie een dergelijke lucht uit het luchtfilter komt, of moet ik het echt gaan zoeken rondom de turbo?
Wellicht zijn er nog alternatieven? Iets anders dat stinkt...?
Verder zag ik afgelopen week dat het oliepeil rond het minimum staat. Volgens de onderhoudsmonteur waar de wagen in onderhoud was zit er nu dunloop 0w30 olie in. Ik heb hier nog een flesje VW-olie staan die aan de specificaties voldoet voor onze motor. Heeft echter een viscositeitsindex van 10w40. Mijn vraag; kan ik dit zonder problemen mengen, of kan ik vanwege de complexiteit van het e.e.a. (20 klepjes en bijbehorende stoters, uitlaatgasturbo) beter 0w30 erbij gooien?
Verbruik is overigens nihil. In ons bezit is nog nooit bijgevuld, en dat is zo'n 12000km.
Link naar reactie
Delen op andere sites
9 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten