Ga naar inhoud
  • 0

Oliegeur(?)


Turbo-Variant

Vraag

Jaja, ik heb weer iets gevonden...

 

Al enige tijd hebben wij last van een vieze geur na een stukje sporten met de wagen. Zodra wij dan stilstaan voor een stoplicht, bij een tankstation of gewoon op bestemming, komt er een vieze lucht binnen waar het je slecht van wordt... Ruikt naar mijn mening naar verbrande olie en is (tot nog toe?) alleen waar te nemen na sportief rijden.

 

Heb al gecheckt of ik ergens olielekkage zag, maar dat was niet het geval. Aan de uitlaat was ook niks vreemds te ruiken... Onder de motorkap rook ik wel het e.e.a. en (volgens mij) ook bij de luchtinlaat in de grille. Kan het zijn dat er door de carterventilatie een dergelijke lucht uit het luchtfilter komt, of moet ik het echt gaan zoeken rondom de turbo?

 

Wellicht zijn er nog alternatieven? Iets anders dat stinkt...?

 

Verder zag ik afgelopen week dat het oliepeil rond het minimum staat. Volgens de onderhoudsmonteur waar de wagen in onderhoud was zit er nu dunloop 0w30 olie in. Ik heb hier nog een flesje VW-olie staan die aan de specificaties voldoet voor onze motor. Heeft echter een viscositeitsindex van 10w40. Mijn vraag; kan ik dit zonder problemen mengen, of kan ik vanwege de complexiteit van het e.e.a. (20 klepjes en bijbehorende stoters, uitlaatgasturbo) beter 0w30 erbij gooien?

 

Verbruik is overigens nihil. In ons bezit is nog nooit bijgevuld, en dat is zo'n 12000km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nope... nooit verschillende olieen mengen.

Een olie heeft zn eigen mineralen en eigenschappen voor smering.

 

Over die lucht:

Lijkt mij carterdamp, heb je een lek in je kleppendeksel(pakking) of een andere pakking?

Of een verstopte carterventilatie misschien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, wij hoeven ook niet te stampen om de geur te krijgen. Beetje rapper als normaal en we worden al getrakteerd op de stank.... :(

 

Bij jou is het overigens nog wat moeilijker zoeken, Silverbullet, met jouw complexe aandrijving. (mocht dit de veroorzaker zijn) Waar had jij de olie overigens gevonden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gevonden! (bij toeval)

 

Vandaag even het luchtfilterhuis op een kier gezet en even getest. Daarna even een stukje gevlamd uiteraard, en bij terugkomst wilde ik het luchtfilter weer dichtmaken. Toen ik daarmee bezig was, met de motor draaiend, was de olielucht er uiteraard weer. Niks bijzonders dus, ware het niet, dat ik een hele lichte rookontwikkeling onder het inlaatspruitstuk zag.

 

Awel, er was een slang losgeschoten van een nippel. Volgens mij carterontluchting, maar kan ook zijn dat dit op het vacuümsysteem aangesloten is.

 

Ik verheug mij weer op de stankvrije ritjes. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden