Ga naar inhoud

Zelfreparerende band onder nieuwe Passat


Jochem

Aanbevolen berichten

RTL Nieuws vanmorgen:

 

De Duitse banden-specialist Continental heeft een autoband ontwikkeld die in staat is zichzelf te repareren. Heb je een spijker in je band? Geen probleem. En ook niet als je de spijker eruit trekt, van de ContiSeal vult automatisch gaten op tot een diameter van 5mm...

 

Lees verder...

 

"Volkswagen gaat als eerste de banden voeren. Deze komen op de Passat, en VW zegt zo verzekerd te zijn van succes dat de wagens zelfs niet eens meer geleverd worden met reservewiel."

 

Zal mij benieuwen of dit echt zal gaan werken in de praktijk en hoeveel thuiskomertjes de ANWB nog gaat uitdelen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's lekker voor diegene die een ander setje lichtmetaal eronder willen hebben, dan ben je of verplicht te kiezen voor een soortgelijke band in een andere maat of een band naar eigen keuze met als gevolg een los reservewiel in de achterbak, want wat doen ze met de ruimte waar normaal het reservewiel geplaatst is??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze technologie heeft Conti van Goodyear gepikt! Goodyear heeft dit principe al jaren in truckbanden verwerkt! Er zit een soort gellaag tussen het karkas en het loopvlak dat eventuele gaatjes afdicht! Ik vind dit een beter idee dan die onwijze stugge runflatbanden die tegenwoordig zo goed als standaard onder een Bmw zitten! Ik blijf echter ook een voorstander van een volwaardig reservewiel! Wat als je per ongeluk de wang van je band kapot rijdt op een stoeprand,dan helpt zo'n band ook niet meer hoor! In heel veel leaseauto's (ook Vw) vinden we tegenwoordig zo'n compressortje met een of ander vulmiddel! Als je dat gebruikt kan je 9 v/d 10 keer je band alsnog weggooien! Kostenbesparing noemen ze dat.

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's lekker voor diegene die een ander setje lichtmetaal eronder willen hebben, dan ben je of verplicht te kiezen voor een soortgelijke band in een andere maat of een band naar eigen keuze met als gevolg een los reservewiel in de achterbak...

 

Gewoon je lichtmetaal in het vervolg bij de dealer kopen. Is over nagedacht :-)

 

...want wat doen ze met de ruimte waar normaal het reservewiel geplaatst is??

 

Grotere brandstoftank, kofferruimte? Reken maar dat je echt geen reservewiel meer mee kunt nemen...

Ongetwijfeld zal de aftermarket daar wel weer iets op verzinnen: c12_0606_04z+your_classics+1957_ford_fairlane_500_sunliner.jpg .

Zie je het al zitten op je passat? :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

It's amazing Mike!

 

Verhoging van uw veiligheid.

Meer grip = kortere remweg.

Nooit meer een lekke band.

Minder spanningsverlies.

Temperatuur verlagend.

Brandstofbesparend.

Verlenging van de levensduur.

Milieuvriendelijk.

Geluidsreducerend.

 

En that all in one band! Kan iemand dit bevestigen? Ik geloof het niet zo heel erg om eerlijk te zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze technologie heeft Conti van Goodyear gepikt
Michelin had dit soort techniek al in jaren 80 op jaguar en bmw. Was door afwijkende maatvoering en lage aantallen zeer aan de prijs en is daarom nooit wat geworden. Net als het pax-systeem van Michelin. Runflat slaat ook nog niet echt aan buiten BMW (mini) en Corvette om. Ben benieuwd of dit idee slaagt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol: :lol: ze hebben een oplossing voor een probleem

 

Maar is er ook echt een probleem? Ok, een ongeluk zit in een klein hoekje maar ik heb nog nog echt problemen gehad.

 

Enfin, daarom heb ik ook altijd nog een volwaardig reservewiel bij me :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze technologie heeft Conti van Goodyear gepikt
Michelin had dit soort techniek al in jaren 80 op jaguar en bmw. Was door afwijkende maatvoering en lage aantallen zeer aan de prijs en is daarom nooit wat geworden. Net als het pax-systeem van Michelin. Runflat slaat ook nog niet echt aan buiten BMW (mini) en Corvette om. Ben benieuwd of dit idee slaagt.

 

Waarschijnlijk doel je op het TDX-systeem van Michelin? Dit is toch wel een wezenlijk andere techniek. TDX was een veiligheidssysteem waarbij je (met beperkte snelheid) kon doorrijden op een lege band. Volgens mij is het run-flatsysteem qua resultaat vergelijkbaar.

Dit systeem van Conti pakt het probleem veel eerder aan, al voor de band kans ziet leeg te lopen.

Correct me if I'm wrong, deze techniek is veel geavanceerder en heeft met de rubbersamenstelling te maken. Stel je voor dat in de band allemaal microscopisch kleine holtes zitten, die zijn gevuld met een vloeistof. Die vloeistof hardt bliksemsnel uit wanneer zij in contact komt met lucht. Wanneer dus een gaatje in de band ontstaat, zal die vloeistof dat opvullen en hardworden. Daarmee is dat gaatje dus weer afgesloten.

Dit is voor zover ik weet de techniek die hierachter zit. Hoe het inde praktijk werkt moet de toekomst uitwijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las net ook iets over het pax systeem. Dit bestaat nog steeds! Wij moesten vorige week de banden van een hele dikke gepanserde mercedes lospersen met dit pax systeem! Wij schijnen de enige in de regio te zijn die dit kunnen volgens michelin. Waar dat op gebaseerd is weet ik niet want niemand van mijn collega's had dit ooit van dichtbij gezien! Het is met heeeel veeeel pijn en moeite toch gelukt. Ze moesten alleen losgeperst worden zodat de wielen gespoten konden worden. Het wordt volgens mij echt een crime om de banden er helemaal af te halen,alhoewel we al voor hetere vuren hebben gestaan!

Later die week kwam die Mercedes om bij ons uitgelijnd te worden. Het betrof een diplomatenauto uit Zuid-afrika(!) die ieder jaar naar nederland komt voor onderhoud!!! Er zaten ruiten in de deuren van 25 a30 cm dik...echt een imposante bak!

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden