Ga naar inhoud
  • 0

Foutmelding Lambda-sonde?


Whyman

Vraag

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

www.gerritspeek.nl

 

 

foutcode: 16524 P0140

nl Verwarmde lambdasonde bank 1 cilinderrij 2 geen activiteit

du Bank 1, Sonde 2 keine Aktivität

en Oxygen(Lambda)Sensor Bank1 Sonde2 No Activity

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

 

 

Mogelijke verschijnselen:

motor loopt in vrijloop onrustig (niet altijd)

verhoogd brandstof verbruik

bougies roeten

 

Mogelijke oorzaken:

Kurzschluß der Referenzmasseleitung nach Masse

Lambda-Sonde defekt (verschmutzt)

Lambdasondenheizung ohne Funktion

 

Mogelijke oplossing:

Lambdaregelung prüfen

Lambdasondenheizung

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb inderdaad gemerkt dat mijn brandstofverbruik hoog is (1:10) bij normaal rijden en dat de motor stationair nog wel eens onregelmatig loopt (bougies zijn bij de laatste beurt 6 mnd geleden vervangen).

 

Kan ik dan de conclusie trekken dat als ik de 2de lambdasonde laat vervangen het benzineverbruik beter wordt en de auto beter gaat lopen?

Enig idee hoe duur die sonde is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het feit dat je 2 lambda's hebt lijkt het erop dat je een 3bg 1.8T hebt? Het is aan te bevelen indien je motorisch vragen hebt om het eea erbij te vermelden danwel je profiel te updaten met wageninfo.

 

Bij mijn weten is de 2de lambda er alleen maar om te checken of de voorste z'n werk wel goed doet. Die voorste regelt uiteindelijk de ECU bij in de vorm van fuel trims. Deze is met vag-com uit te lezen. Als deze waarden boven de +/- 5% staan is er iets niet goed en kan dus ook met de voorste lambda te maken hebben.

 

De achterste lambda kan ook slecht contact maken in de stekker/contrastekker (zit onder koelwaterreservoir tegen het schot)

 

Hoeveel km's staat er op de teller?

 

Die sonde's zijn zo duur dat het uitsluiten van andere zaken wel eerst aan te bevelen. Stationair onrustig kan ook duiden op een vervuilde gasklep en/of een vacuumlekje ergens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn Passat is van mei 2000, wel een duitse import. Dus 3B?

Ondertussen ongeveer 143 dKm op de teller.

 

Ik zal jouw tip om mijn profiel aan te passen ter harte nemen. :wink:

 

Misschien moet ik dan eens kijken of er in de buurt iemand de waardes

kan uitlezen en daar conclusies aan kan verbinden. Help?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nog even de code nagekeken op het US forum en de (mogelijke) oplossing ook met in het achterhoofd de dip in je grafiek en het klopt idd dat de achterste lambda geen invloed uitoefent op bijsturing naar de ECU toe om de lambda bij normaal rijden op 1 te houden, dat doet dus alleen de voorste.

 

De eerste stap is om die fuel trims (vag-com block 032) uit te lezen en de maximale LMM waarde bij volgas (vag-com block 003). Ik heb toevallig een paar dagen geleden een MKIV GTI uitgelezen (vergelijkbaar blok, ook ongechipt) en daar klopte alles precies volgens de vuistregel vermogen = lmm waarde / 0,8. Kwam bijna perfect op 150 pk uit na het meten van de LMM.

 

Dus een afwijkende fuel trim icm een logje van de lmm geeft veel meer inzicht in hoe het met de motor staat. Die code wijst in de verkeerde richting en kan ook een hele oude code zijn die nu niet meer van toepassing is.

 

Ik denk dat het zo is: als de lmm versleten is meet die minder luchtmassa dan dat er daadwerkelijk doorgaat ergo de motor dreigt arm te gaan rijden wat de voorste lambda ziet en de ECU met bv -10% bijregelt in de fuel trims. Vervolgens ga je volgas rijden (zie rollenbank resultaat). Bij volgas wordt NIET meer de lambda opgenomen dooe de ECU maar rijd de motor op een vaste fuel map MET aftrek van die fuel trim. Gevolg is dat je in het hogere toerengebied arm gaat rijden wat gecompenseerd wordt door de timing (ideale ontstekingspunt / klopsensoren) terug te schroeven wat resulteert in die dip.

 

Bij het loggen van de lmm kun je ook de klopsensoren meenemen, dit is block 020, boven de 10 graden is niet goed.

 

Wat voor type bougies zitten erin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vlak na de aanschaf van mijn auto in juli 2006 (binnen de garantie) de LLM laten vervangen. Die zit er dan ook nog geen anderhalf jaar in. Ik zou inderdaad die waarden die jij aangeeft een keer moeten uitlezen, zodat ik dan kan kijken hoe e.e.a. afhankelijk van elkaar is. Nu nog iemand in de buurt vinden die de sw en tijd heeft voor uitlezen en analyseren.

De bougies zijn bij de vorige grote beurt vervangen door bougies met een langere levensduur (merk weet ik ff niet) ± 60000km. Kan dat? :?:

 

Vorig jaar heb ik enkele vacuumslangetjes die van en naar het blok liepen vervangen, maar misschien heb ik nog enkele gemist, daar kan ik zeker eens naar kijken. Bedankt voor het :idea:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden