Ga naar inhoud
  • 0

1.4TSi ACT ratelt bij overschakelen van 2 naar 4 cilinders

Vraag

Geplaatst

Sinds een tijdje merken we dat de motor ratelt als we versnellen vanuit de 2-cilinder modus, net voordat hij overschakelt op 4 cilinders. Bij constante snelheid loopt hij vrij netjes. Het geluid lijkt op een slecht gespannen distributieketting, maar dat kan het niet zijn bij deze motor. Een DSG-probleem ook niet, hij is handgeschakeld...

Komende week de monteur even laten luisteren, maar misschien zijn er meer mensen die dit merken?

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Heeft u ook het ratelend geluid als u de airco uitschakelt ?

• 0
Geplaatst
33 minutes ago, Vdub said:

misschien het stangetje van de wastegate van de turbo.

Ik zie dat ook vaker terugkomen, wel bij oudere modellen en de nieuwere 1.0Tsi's. Ik geef het in ieder geval aan bij de garage, thanks!

• 0
Geplaatst

wat overigens ook wel verschil kan maken is dat de nieuwste motorsoftware erop staat.

• 0
Geplaatst
14 minuten geleden, Vdub zei:

wat overigens ook wel verschil kan maken is dat de nieuwste motorsoftware erop

Wat is de release datum van deze nieuwe software (vw software ?) .

Als je deze motorsoftware laat updaten (bij een VW dealer dan ?) is de motortuning er dan ook af vermoed ik ?

• 0
Geplaatst

ongeacht wie de softwareupdate doorvoert, aanpassingen aan de huidige software gaan verloren, een goede tuner kan wel een geüpdate versie flashen tegen vrijwel geen kosten doorgaans, of, zoals ik ook wel vaker doe, even overleggen met de tuner, ivm diagnose origineel maken en dan weer tuning (onder garantie vaak) weer terug zetten op de nieuwere versie

Ik update overigens erg vaak auto's alvorens ik ga repareren aan een vreemde motorstoring.

• 0
Geplaatst (aangepast)

Enig idee wat de verbeterpunten of aanpassingen zijn achter deze update ? Dat is specifiek voor de EA211 1.4TSI ACT motoren ?

aangepast door wulfke
  • 0
Geplaatst

ik kan dat niet zeggen, ik meldde alleen dat er ook even gekeken moet worden of er een nieuwe update is, als een auto weinig/niet bij een dealer komt(met klachten) dan hebben ze vaak nog oude software, of als ze geluk hebben een goede tuner die op dat moment de recentste versie erop zet.. maar dan nog.. de auto's zijn van 2014/2015 dus de kans dat er niks is is er, maar net zo goed de kans dat er wel 4 nieuwere versies zijn.

Tevens heeft niet elke 1.4TSI dezelfde ECU/Versie..

• 0
Geplaatst

Gisteren met de VW monteur hier naar gekeken (en geluisterd...). Ik had aangegeven dat het misschien het stangetje van de wastegate zou kunnen zijn, deze lijkt inderdaad veel speling te hebben. Meteen even gevraagd wat de kosten van de reparatie zijn:image.thumb.png.6e5d933fc8880c29565456f0bc719966.png

Incl. BTW; ruim €450,- Kan ook niet echt ontdekken wat de "V04E198701B Reparatieset voor koppelstang" zou moeten zijn.
Ik zie bij oudere types dat het probleem daar met een simpel veerclipje (origineel VW onderdeel) op te lossen is, ik ga er van uit dat dat bij deze motoren (nog) geen optie is. De monteur zei dat hij onlangs deze reparatie ook bij een T-Roc had uitgevoerd.

• 0
Geplaatst

het reparatiesetje omvat 2 onderlegringetjes van een heel specifieke diktemaat en 2 of 3 borgclips.. het zorgt ervoor dat het stangetje nog net genoeg beweging heeft voor de verstelling maar vrijwel niet meer rammelt. Het is dus niet de clip die jij (en veel meer mensen) denkt te zijn die ook op de 1.8TSI gemonteerd word.

• 0
Geplaatst

Zouden die nauwkeurige ringen dan zoveel slijten? Als ik voel beweegt het stangetje flink op en neer. Het klinkt ook als de ratel die te horen is bij het rijden.

Toch maar laten vervangen bij de volgende beurt dan...

• 0
Geplaatst

Die ringen zitten er standaard niet op, alleen de 2 borgclips. De ringen zijn ervoor als de klacht van de ratel er is.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden