Ga naar inhoud
  • 0

Versleten wiellager(s) achter. Wat zijn redelijke reparatiekosten?


rvandenb

Vraag

De auto wordt er met de jaren niet beter op. De lagers achter zijn versleten en moeten worden vervangen. Ik weet niet helemaal zeker of het beide lagers zijn of maar 1. Ik merk het bij het scherp insturen naar links of rechts dat er een knarsend geluid van achteren komt. 

Ik wil m'n 3BG uit 2001 graag rijdend houden en heb begin maart een APK.

Wat zijn voor  het vervangen van de achterlagers redelijke reparatiekosten?

Weet iemand een goed en betrouwbaar adresje bij mij in de buurt (Amsterdam)?

Groetjes, Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

beste ron

dat is goed zelf te doen zoon  lager is niet zo duur  ik zou het compleet nemen zit rond de 75 euro en zijn 5 bouten de hoofdboud meen ik aandraaien 200nm en een slag van 180 grade zie foto lager compleet

wiellager.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
beste ron
dat is goed zelf te doen zoon  lager is niet zo duur  ik zou het compleet nemen zit rond de 75 euro en zijn 5 bouten de hoofdboud meen ik aandraaien 200nm en een slag van 180 grade zie foto lager compleet
wiellager.jpg.45fdf50eb7dfcce0fedda7066f980e10.jpg
En dan beide kanten

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de reacties. Ik heb er een filmpje van gezien op YouTube. Het lijkt niet al te moeilijk. Wiel demonteren. Handrem op service stand zetten. (Hoe???). De ABS aansluiting even schoon borstelen/schoon sprayen en dan ontkoppelen. De remklauw verwijderen met steek (#15) en ringsleutel (#13). Deze niet los aan de remleiding laten hangen. De remblokken uitnemen. De remklauw beugel verwijderen door de 2 inbusbouten aan de achterkant los te draaien (bit #8). Aan de achterkant (binnenzijde) een clip van de aansluiting loshalen. Aan de achterkant de aansluiting op de rem loshalen. De remschijf verwijderen. De bouten van de achterlager losdraaien (5 stuks met bit #8). De lager verwijderen. Het koppelvlak schoon borstelen met een staalborstel. 

Daarna de boel omgekeerd terugzetten. De nieuwe lager plaatsen en vastzetten met 5 bouten met bit #8. De remschijf plaatsen en borgen met een wielbout. De remklauwbeugel terugplaatsen en stevig vastzetten met de 2 inbusbouten (niet al te strak). De remblokken terug plaatsen. De remklauw terugplaatsen en vastzetten met steek (#15) en ringsleutel (#13). De koppeling terugplaatsen aan de achterkant. Indien nodig voorzichtig vast tikken met een stukje hout of kunststof. Wiel monteren. Klaar.

Graag wat feedback of ik nog iets vergeten ben 

aangepast door rvandenb
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Tiptronic, ik heb er 2 besteld en ga ze maandag aanstaande vervangen. Nog een paar vragen. Wat je schreef was voor mij niet heel duidelijk.

Welke bout is de hoofdbout? Is dat de grote bout in het midden van de lager set?

Is dat zo'n bout die wel eens heel erg vast zou kunnen zitten?

Bij het weer vastdraaien moet ik een moment van 200nm gebruiken?

En wat bedoel je met die slag van 180 graden? Is dat op diezelfde bout? Dus behalve de 200nm nog een extra slag vastzetten van 180 graden?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja de middelste grote bout (die getande bout)  200nm  en dan nog een slag van 180 grade na draaien.

ik hoop dat je ook de middelste grote bout heb besteld die zijn namelijk maar 1x te gebruiken.

suc6 met de klus

aangepast door rvbeek72
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De centrale bout heb je alleen bij aandrijving hé, jij hebt het over de achterste wiellager van de 3BG, neem aan dat het geen 4motion is.
Dan zit alles met die 5 inbus 8mm vast.

Op YouTube Google naar autodoc Passat b5.5 wiellager achter.
Dan zie je dat het weinig voorsteld, mits het een beetje gangbaar los wil.

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag bij de garage geweest. Het blijkt dat ik het helemaal mis had. Er was niets mis met de wiellagers achter. Wel met de homokineten links voor en ook rechts begint zich te laten horen. Aan beide kanten de beschermende rubber hoes doorgescheurd met als gevolg een droge homokineet die lawaai maakt. Grrr dat is andere koek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij Autodoc kost een complete aandrijfas vanaf €80,- dus als je een beetje handig bent kun je ze zelf allebei vervangen. Is gewoon oude eraf en nieuwe erop zonder te lopen stoeien met de homokineten en ashoezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nog nooit een achterwiellager moeten vervangen bij een 3B en 3BG, voorzijde wel terwijl je dacht dat het achter was.. de auto transporteert het geluid door de carrosserie van LV naar RA

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik kijk wat ik bij een 3BG tegenkom voor de APK keuring zijn dat vooral ashoezen.. soms wel elk jaar bij dezelfde auto's

Natuurlijk kunnen banden, remmen en doffe koplampen ook voorkomen maar ashoezen komen extreem vaak voor. De (gescheurde)hoes zelf is afkeur, een ratelende homokineet niet.

Overigens zie ik altijd wel dat als (nieuwe)klanten evt voor een 2nd opinion komen dat er garages bij zijn die of hun omzet nog moeten bijhalen of om werk verlegen zitten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden