Ga naar inhoud
  • 0

Radio storing na inbouwen Pilot xenon


jstruijk

Vraag

31 Dec maar even mn pilot xenon set ingebouwd in mn nieuwe Sonar koplamen en in mn Passat 3B geplaatst. Bijna alles is ok. Het afstellen moet nog gebeuren, maar het grootste probleem is dat hij stoort op mn radio. Dit gebeurd pas als ik de lampen inschakel en ik had dit niet voordat ik de pilot set had ingebouwd.

 

Ik dacht dat pilot van een aardige kwaliteit was? En zelfs hiermee storing!

 

Is hier iets tegen te ondernemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Vraag me niet waarom, maar hetzelfde Xenon setje wat op de ene auto prima werkt, kan zo maar op een andere auto van hetzelfde model ineens vreemd gedrag veroorzaken als er matige ballasten bij geleverd zijn.

 

Ik heb zelf Xenon verlichting laten installeren bij Tunex, en had bij het opstarten van de verlichting alleen maar problemen. Het dashboard leek wel een kerstboom van knipperende lampjes, de dagteller en klok werden regelmatig zomaar ineens ge-reset en ga zo maar door. Na montage van fatsoenlijke ballasten (die helaas toch wel een stuk duurder waren) was alles opgelost.

 

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn, hoor... probeer alleen maar te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Meestal verkopen ze plug and play xenon hid kits. Maar wat ze er niet bij vertellen is dat wanneer je zo'n kit installeerd, je de orginele 10A zekering moet vervangen voor een 15A zekering. Daar begint het meestal mee.

 

Ook nieuwere auto's geven nogal eens problemen met die kits. En maakt niet veel uit welk merk. Natuurlijk zijn duurdere merken van betere kwalitieit maar we hebben het hier over Pilot's toch niet de mindere xenon dacht ik.

Wat je het beste kan doen als je xenon gaat installeren en tja dat is ff wat meer werk. Maar zoveel meer plezier wanneer je de xenon aanzet is:

 

De connector van één koplamp doorlussen naar een relais toe. Die sluit je aan op de spoel van het relais.

Dan trek je een plus van de accu met een zekering van 30A naar het contact van het relais en de andere kant van dat "maak" contact sluit je aan op je + van de balast. De min van de ballast sluit je aan op het chassis.

Ow ja zorg dat massa goed schoon is!!!

Garantie dat de ruis op de radio weg is geef ik niet!! Maar ik denk het wel.

 

De knipperlicht installatie die HOEBAAH beschrijft is daar wel "meestal" mee weg.

Zo worden ze ook bij autoshops geïnstalleerd. (info van autoshop brabant).

 

Zo zitten ze bij mijn passat ook geïnstalleerd.

Ow ja, de ander aansluiting van de koplamp......

berg die zo stofvrij en spatwaterdicht op, als je een beetje handig bent met

elektro lukt je dat wel.

 

Succes.!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ga met de ballasten terug naar de leverancier, normaal moeten ze deze omruilen voor een ander type. De ballasten met twee kleine stekkers aan een kabel en één op het ballast zijn van het oude type (deze geeft wel vaker storing), de ballast met twee kabels er aan zijn de betere versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ga met de ballasten terug naar de leverancier, normaal moeten ze deze omruilen voor een ander type. De ballasten met twee kleine stekkers aan een kabel en één op het ballast zijn van het oude type (deze geeft wel vaker storing), de ballast met twee kabels er aan zijn de betere versie.

 

Volgens mij heb ik dit type al. Bij mij lopen er uit de ballast 2 kabels.

En ik denk dat ik de volgende heb: ballas%20nieuw.jpg

 

Ik mag ze inderdaad gewoon omruilen bij mn verkoper. Maar als ik al dit type heb hoop ik maar dat omruilen enig nut heeft :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ook een Pilot set erin zitten maar geen problemen met ruis op de radio.

Misschien dat je toch eens andere ballasten moet proberen misschien dat daar een probleem me is.

En zoals je zelf al aangeeft de verkoper heeft er geen probleem mee als je ze omruilt zou ik dat eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij hadden hier op het werk ook in een aantal auto's Pilot Xenon ingebouwd... en die stoorden ook allemaal op de radio en ook op de mobilofoon.

 

Nadat ik dit overlegd heb met de verkoper bleek dat het een bekend probleem was van Pilot. Bij de nieuwere sets zitten nu ook nieuwe ballasten die ontstoort zijn. Iedereen met oude ballasten die er last van heeft mag ze gewoon omruilen. Was bij ons ook geen probleem. Nu werkt het allemaal prima :) Alleen valt er ooit wel eens een lamp uit. Als je hem dan uit en aan zet is het weer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb net even tel. contact gehad met Pilot en het blijkt dat ik toch waarschijnlijk een oud type heb.

Ook ik heb 2 kabels aan mijn ballast zitten, maar bij het nieuwe type zitten de kabels vast aan de ballast en zijn deze niet los te halen. Bij mijn ballast kun je een van de kabels los klikken.

 

Mijn setje was ook het laatste wat ze hadden en deze lag in de vitrine, vandaar dat deze waarschijnlijk nog het oude type is.

 

Misschien handig om te weten.

Omruilen dus.

 

Thx voor de info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na montage van mijn Pilot xenon (laatste type ballast , 2 draads) ruist mijn radio ook een beetje, service van Pilot zegt dat het ook aan een slechte massa kan liggen, ook bij de massa vd radio.

Ik ga nu kijken om de behuizing vd radio aan de massa aan te sluiten en kijken of dat helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je een slechte balast hebt die rotzooi op de massa gooit moet je inderdaad zorgen dat je hierbij de massa zo direct mogelijk van de stroombron (accu) haalt. Tevens zijn er misschien nog LC filternetwerken te krijgen hiervoor.

 

Hoe de massa precies loopt tussen de radio en de dimlichten weet ik niet maar het meest gevoelig zullen audio installaties zijn met een apparte versterker ingebouwd. Autoradio's zullen minder gevoelig zijn.

 

Het beste kun je gewoon kwalitatief goede balasten hebben in combinatie met de methode die Jee poste.

 

Op het moment ga ik ook de signaalkabels naar mijn versterkers differencieel naar achter sturen. Hiervoor zijn een aantal 1:1 signaaltrafo's nodig. Op deze manier wordt storing onderweg opgeheven en heb je een signaal dat geheel onafhankelijk is van de massa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu nieuwe serie Ballasten geplaatst (omgeruild voor een opvolger/ verdere verbeterde versie ), het scheelt wel iets maar nog steeds een beetje ruis. Het is niet altijd en met dezelfde hoeveelheid aanwezig, dat is het vreemde.Bij sommige radiozenders ruist hij wel en bij andere niet. (radio ontvangst is ook niet helemaal 100% soms een beetje te zwak naar mijn mening, radio is ca 8 jaar oud)

Bij de ballasten buiten de auto geplaatst werd het probleem stukken minder.

 

Service Pilot in Belgie nog gesproken en het verbaasde hem een beetje dat met dit setje hij dat nog deed. Een relaisbox ertussen had geen zin volgens hem, want dit stoor/ruissignaal gaat niet over de draden maar door de lucht meldde hij, Hij vermoed bij mij een niet lekkere antenne aansluiting/stekker of chassisaansluiting vd radio.

Een andere optie gaf hij aan :Een ferrietkern om de voedingskabel heen leggen vd ballasten, ga ik misschien wel proberen. Kijken hoe het dan gaat.

 

En natuurlijk bij een bezoek aan Eindhoven kun je niet om de koffie heen van Antonio. Bedankt voor de Cappucino, hij was heerlijk :thumb:

post-2087-1423822519,5597_thumb.jpg

post-2087-1423822519,6535_thumb.jpg

post-2087-1423822519,7316_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Plaats dan ook gelijk een ferrietkern om de voeding van je radio. Die ferrietkernen is ook beetje natte vinger werk. Je moet maar net de juiste hebben die bij de goede frequentie knijpt. Misschien dat je bij de fabrikant kunt achterhalen op welke frequentie de hoogspanning wordt gegenereerd. Maar dan heb je de harmonischen nog....

 

Miscchien is het makkelijker om een LC netwerk in je voeding van je radio te zetten. Wat voor type radio is het exact?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Plaats dan ook gelijk een ferrietkern om de voeding van je radio. Die ferrietkernen is ook beetje natte vinger werk. Je moet maar net de juiste hebben die bij de goede frequentie knijpt. Misschien dat je bij de fabrikant kunt achterhalen op welke frequentie de hoogspanning wordt gegenereerd. Maar dan heb je de harmonischen nog....

 

Miscchien is het makkelijker om een LC netwerk in je voeding van je radio te zetten. Wat voor type radio is het exact?

 

Bedankt voor je reaktie Joost.

Het blijft moeilijk dus.

Mijn Radio is een Pioneer KEH-P6020RB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan eens experimenteren door de aanvoer naar je balast (dus de oude aanvoer naar de originele lamp) los te halen en met een 2polige kabel gewoon eens 1 lamp te laten branden door het direct vanaf de accu te voeden. Is het dan weg, dan helpt de relais optie.

 

Als de ballast dit door de lucht zou overbrengen (wat mij sterk lijkt) is het product dus EMC technisch een drama! Staat er een CE keurmerk op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden