Ga naar inhoud

Topic kick πŸ˜‰ | Mijn auto gepoetst


VW Marco

Aanbevolen berichten

Er wordt weinig geplaatst in "show and shine" zag ik. Tijd voor een topic kick πŸ˜‰

Vandaag de GTE een paar uur flink onder genomen met mijn DAP500, Meguiars en Lake Country pads, en het resultaat mag er weer zijn 😎

Hij blinkt nog meer dan toen hij in de showroom stond.

20230725_112935.jpg

20230725_134011.jpg

20230725_141526.jpg

20230725_141536.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netjes 😎, vroeger ook de Meg tech 2.0 wax gehad maar deze is echt moeilijk op een donkere wagen om geen vlekken patroon te krijgen. Standtijd was ook niet echt zo lang. Vind de potjes vaste waxen net wat lekkerder uitwerken en de standtijd is ook langer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 25-7-2023 at 16:35, BARRY_TDI said:

Staat er weer mooi bij!!

Β 

Β 

Is de DAP500 niet te licht voor de VAG lakken? Advies was toendertijd DAP900.

Geen idee, heb deze DAP500 al sinds 2010 volgens mij. Toen kocht iedereen deze en tot op heden heb ik altijd de lak nog mooi gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 25-7-2023 at 16:52, wulfke said:

Netjes 😎, vroeger ook de Meg tech 2.0 wax gehad maar deze is echt moeilijk op een donkere wagen om geen vlekken patroon te krijgen. Standtijd was ook niet echt zo lang. Vind de potjes vaste waxen net wat lekkerder uitwerken en de standtijd is ook langer. 

Als deze fles leeg is ga ik dat ook eens proberen. Welke vaste wax raad je dan aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, BARRY_TDI said:

Mij werd toendertijd een DAP900 geadviseerd omdat de VAG lakken harder zijn en dat een DAP500 te licht zou zijn. Maar als het jouw klus klaart is het prima toch.

Precies, zolang deze het volhoudt ga ik door met de DAP500. Tot nu toe zijn geld dik waard geweest, het kan maar zo zijn dat ik hem al 15-16 jaar heb, destijds aangeschaft nadat ik net lid van dit forum geworden was in 2007 zie ik nu. Time flies...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, VW Marco zei:

Als deze fles leeg is ga ik dat ook eens proberen. Welke vaste wax raad je dan aan?

Ik gebruik al even de 476s van Collinite. Ik gebruikte bij mijn zwarte passat dan ook nog de Poorboy black hole glaze. Maar hierdoor is de standtijd van de wax minder lang.Β 

maar denk dat @BlackPassatΒ je beter advies kan geven hierover. Die zal wel meerdere waxen hebben uitgeprobeerd.Β 

Maar gelijk welke wax je gebruikt is de standtijd afhankelijk van hoe nauwkeurig je de voorgaande stappen en voorbereiding doet. Wassen, drogen, kleien, polishen, netjes ontvetten enz.Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Een mooi zwarte Passat, daar heb ik wel wat mee. Vooraf complimenten voor je werk en het resultaat.

Even in het algemeen over de machine.

Met een DAP500 zijn zeker goede resultaten te behalen, dat vooropgesteld, maar aan ieder machine, en de mogelijkheden daarvan, zitten grenzen. Het is een lichte machine met een -voor huidige begrippen- kleine uitslag van 8mm. Dat is een gegeven en daar zul je het mee moeten doen. Binnen deze gegevens kun je door te variΓ«ren met het toerental, de pads, en het polijstmiddel heel veel goede, maar ook slechte keuzes maken.

Dan over de wax/sealant:

Even vooropgesteld dat er qua functie -het beschermen van de lak tegen (weers)invloeden en het brengen van glans- weinig verschil zit tussen een wax en een sealant. Een wax is in de regel een product op basis van natuurlijke stoffen, vaak wordt Carnauba gebruikt. Een sealant wordt in een laboratorium ontwikkeld op basis van chemische (polymeer) verbindingen. Daarom is in de regel de standtijd van een sealant iets beter; je kunt namelijk heel goed tweaken waar je de eigenschappen wil hebben. Let op dit is natuurlijk niet altijd zo, een high-end wax kan zeker een goed standtijd hebben en heel veel warme glans brengen. Een sealant geeft vaak een "machinelook-glans" die het bijvoorbeeld op Daytonagrijs prachtig doet. Voor een zwarte auto zou ik een goede wax nemen, de kortere standtijd neem ik voor lief, want waxen is een klusje van niks en ik doe het graag.

Verder is het goed om het verschil in paste waxen en spraywaxen te onderscheiden, ik geloof niet dat er erg veel verschil zal zitten in de werking/functie, maar sommigen sprayen nu eenmaal liever dan anderen.

Dit zijn natuurlijk algemeenheden, er zullen best situaties en lakken zijn waarop het net iets genuanceerder ligt, maar als basis is het een nuttige start.

Β 

Β 

Β 

Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1-8-2023 at 03:59, VW Marco said:

Als deze fles leeg is ga ik dat ook eens proberen. Welke vaste wax raad je dan aan?

IK ken je budget natuurlijk niet maar de volgende vaste waxen zijn wat mij betreft toppers: de Vonixx Native Carnauba Black Paste Wax, Angelwax Dark Angel, en de Autoglym Ultra High Definition Wax.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 months later...
Γ—
Γ—
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden