Ga naar inhoud

Nerveuze voorkant?


Bartman

Aanbevolen berichten

  • Reacties 62
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Joh, dacht ik dat ik het al wist... Nja! Dan wordt het eens tijd om dat ook te laten uitvoeren... Begin steeds meer trillingen te krijgen na de 110km/h...

Bij 160-170 is het iig niet meer leuk sturen..

 

En ter informatie (ik rij 80% in duitsland)

 

 

Hoe komt dat zo? Af en toe een stoeprand die wordt geraakt?? Eenmaal recht betekent dus ook niet voor altijd recht he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Menno,

Die trillingen worden veroorzaakt door een bepaald slijtagepatroon van je bandjes! Het is dus niet zo dat als je nieuwe banden monteerd je er nooit meer iets aan hoeft te doen!

Als ik jouw was zal ik naar een (goede) bandenzaak gaan om alle 4 de wielen te laten balanceren! Op de lange termijn kunnen zelfs oa de wiellagers de geest geven als je er niets aan doet!!!

Gr Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik wilde hem toch verlagen en heb dus een schroefset gemonteerd. Nu is de auto super strak met sturen en heeft ook bijna geen last van spoorvorming. Ik weet niet of jij hem wilt verlagen ? Anders zouden het ook de schokbrekers kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hallo,

 

vandaag dus alles wat maar ook met ophanging of besturing te maken heeft ,laten controleren op speling cq ruimte op alle onderdelen,

heeft dus helemaal NIETS opgeleverd! ben nu echt ten einde raad

met mijn passat! ik kan mij dus ook niet voorstellen dat wanneer mijn

auto afgesteld gaat worden op stuurconstante cq s-punt er nog het nodige gaat of kan veranderen aan het nerveuze rijgedrag van mijn passat!

is er hier nou helemaal niemand die nog bruikbare tips voor mij heeft?

anders staat hij binnenkort echt te koop!!

 

gr,

possie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Possie

Je moet niet wanhopen. Passat's blinken niet uit door een geweldige wegligging maar anderzijds ben ik er van overtuigd dat als hij goed wordt uitgelijnd, inclusief een goede afstelling van het S punt op de juist wijze dat je wegligging (sterk) verbetert. Mogelijk moet je er een eind voor rijden. In gouda zit een bandenzaak die dit kan, lees dit topic nog eens door. O ja en bij mijn vorige passat hielp verlaging geen enkele zier maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat altijd zo is.

Schokbrekers zijn nog goed? Staat je achteras goed?

 

Wicher

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh, dacht ik dat ik het al wist... Nja! Dan wordt het eens tijd om dat ook te laten uitvoeren... Begin steeds meer trillingen te krijgen na de 110km/h...

Bij 160-170 is het iig niet meer leuk sturen..

 

En ter informatie (ik rij 80% in duitsland)

 

 

Hoe komt dat zo? Af en toe een stoeprand die wordt geraakt?? Eenmaal recht betekent dus ook niet voor altijd recht he?

In dit geval gaat het over trillingen, wat duidt op onbalans. Wanneer banden veel lawaai gaan maken maar niet echt gaan trillen is er vaak een ander slijtageprobleem, maar niet direct onbalans.

Deze onbalans wordt soms na verloop van tijd erger doordat het vulcanisatieproces van de band (zeg maar het koken van het rubber) niet helemaal gelijkmatig verloopt, waardoor één deel van de band wat harder wordt dan het andere. Het zachtere deel slijt dan wat sneller, waardoor je band niet meer perfect rond is. Onbalans kan ook ontstaan door heel agressief weggedrag bij te lage bandenspanning, waardoor je band steeds een paar micon verschuift op je velg. Tenslotte, maar dat komt tegenwoordig door ABS veel minder voor, kan een remplek (een schuurplek op je banden door blokkerende wielen bij een noodstop) voor onbalans zorgen.

De controle op een homogeen vulcanisatieproces maakt kwaliteitsbanden een stuk duurder, maar het komt daarbij dus wel minder vaak voor dat je na verloop van tijd onbalans krijgt.

Onbalans is wel iets wat je zo snel mogelijk moet verhelpen. Als je er mee door blijft rijden, krijg je inderdaad onregelmatige slijtage (de zwaarste kant van het wiel gaat harder slijten) en dan is er niets meer aan te doen, kost je dus nieuwe banden...

Wat wijzer geworden ? :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Mijn passat is de laatste tijd ook vreselijk gevoelig voor spoorvorming.

Hij is toen de verlaging er onder kwam uitgelijnd. Op vlakke wegen is de wagen goed stabiel, maar zodra er spoorvorming is, is het een dwijl.

 

Bij mijn escort had ik dit probleem ook met brede banden. Er moesten toen nieuwe rubbers in de stabilisatorstang en het probleem was verholpen.

Zou dit ook het geval kunnen zijn bij een passat?

 

Banden

Voor Michelin 225/45/17. Druk 2.6

Achter Michelin 235/45/17. Druk 2.6

 

Verlaging met KW set 35/35

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dieseltje>>Heb dezelfde banden(Michelin)/velgengrootte en had vooral het probleem van "zoekerigheid" in de middenstand van het stuurwiel, maar het zal ook wel bij spoorvorming geweest zijn. Uitlijnen ed gaf nauwelijks verbetering, maar na afstelling van het stuurhuis was het probleem "verholpen". Raar, want ik had geen stuurspeling kunnen constateren; noch bij het rijden noch in stilstand.

 

Misschien ook voor jouw de oplossing?

 

NB/ Het sturen is en blijft altijd wat gevoelig door die brede banden, maar het is voor mij, na de stuurhuisafstelling, absoluut niet storend meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op vlakke weg is de rechtuit stabiliteit juist perfect, maar zodra er wat sporen in de weg zijn is het dwijlen... Dus begon ik aan versleten rubbers van stabilisator te denken. Kan dat ook t geval zijn bij een passat????

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden