Ga naar inhoud

  • 0

Wat is dit precies ??update! Stuurspanning-Injector Antenne


Jee13

Vraag

Dit dingetje zit achter de radio bij mij

 

mijn vraag is: wat is dit (ontstoorder ofzo)

 

heb het volgende, wanneer ik deze achter op Becker cascade 7944 aansluit heb ik bijna geen radio ontvangst. echter als ik antennekabel rechtstreeks aansluit heb ik wel ontvangst.

 

gr Jee

post-1511-1423822437,3613_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou als ik mijn lampen aan heb (lees: dimlicht) dan wordt mijn ontvangst ook minder, en nee, ik heb een hele goede massa voor mijn xenon.

[oftopic]

Misschien kan het wel aan het hoogvermogen liggen, en dat die stoord, zodoende mijn vraag.[/oftopic]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nou als ik mijn lampen aan heb (lees: dimlicht) dan wordt mijn ontvangst ook minder, en nee, ik heb een hele goede massa voor mijn xenon.

[oftopic]

Misschien kan het wel aan het hoogvermogen liggen, en dat die stoord, zodoende mijn vraag.[/oftopic]

 

Heb je ale eens met een relais je xenon geprobeerd te schakelen ?

 

Dus voeding van de accu direct af en dan de licht schakelaar een relais laten schakelen ?

Meestal lost dat alle storinkjes die terug te leiden zijn naar Xenon wel op.

 

maar ff terug on topic....

Een FM antenne versterker bestaat bij mijn weten altijd minimaal uit 2 spoelen (meestal zelfs 3) 1(of2) met een stuk of 4 a 5 windingen en de ander uit +/- 15 windingen dacht ik...

Dan nog een aantal condensatortjes en een aantal weerstanden...

Dus dat kreng achter de radio kan nooit de versterker zijn...

Dit heb ik ook al eens een paar keer verteld... maar het maakt wel deel uit van het versterkings circuit.

Maar ik vond het wat lastig uit te leggen wat het nou precies deed...

(Gelukkig heeft Midiman dit wel goed gedaan :) )

 

De rede dat dat ding daar is ingebouwd is dat ze nog wel eens willen kapot gaan en daar zijn ze makkelijker te vervangen als boven je bekleding bij de antenne voet :)

De echte versterker zit idd in de voet zo kort mogelijk bij de antenne.

En heeft spanning nodig die ze via dat ding bij de antenne krijgen :)

 

Veel radio's tegenwoordig hebben een filter ingebouwd en hebben dus vaak geen versterking nodig.

En je kunt niet zomaar zeggen dat hoe sterker het signaal hoe beter...

Want een te sterk signaal geeft ook vervormingen en storingen.

Vandaar dat dit ding er vaak bij aftermarket radio's uitgehaald wordt.

 

Maar het beste is gewoon proberen of het je radio signal verbeterd of niet... als niet dan eruitlaten...

Hoe minder overgangen in de antenne kabel hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Maar, heb je de hemelbekleding wel eens los gehad?

Wellicht dat ook jou antenne voorzien is van een aparte (extra) 12 volt draadje (en niet aangesloten is) :?:

Ik heb zo'n triple van VW, zag daar geen aansluiting voor 12v opzitten, misschien iets verder in de hemel, ik ga misschien van 't weekend wel die hemel verwijderen, voor een mod.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb je ale eens met een relais je xenon geprobeerd te schakelen ?

 

Dus voeding van de accu direct af en dan de licht schakelaar een relais laten schakelen ?

Meestal lost dat alle storinkjes die terug te leiden zijn naar Xenon wel op.

Deze is al relais geschakeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@midiman

In de voet zullen idd wel wat transistortjes zitten... maar die zijn voor fijn filtering...

De kern van de versterker heeft maar 1 transistor echt nodig

Soms zitten er wel 2 op ofzo...

 

Als het goed is moet zo'n versterker printje ongeveer zo uitzien:

 

25h3beb.jpg

 

 

En het schema ongeveer zo :

 

n4fxci.gif

 

Maar nu niet iedereen zijn antenne voet gaan zitten slopen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb sinds kort in mijn passat ook waardeloze ontvangst. Dit is heel spontaan gekomen :|

Ik heb ook ff de spanning uit de injector gemeten, en bij mij komt er ook iets richting 11.5V uit. Wat me trouwens opviel was dat zodra ik de meter erin steek, ik ineens allemaal ontvangst heb, en zodra ik de spanningsinjector terug in de antenne steek, is de ontvangst (vanzelfsprekend) weer brak.

Volgens een niet nader te noemen autozaak hier in de buurt moet de zooi wellicht tot het dak toe opnieuw worden bekabeld. Dit lijkt me eigenlijk heel onwaarschijnlijk, want wat kan er nu onderweg van radio naar dak stuk gaan zou je denken :|

 

Enniewee, hoe waarschijnlijk is het dat dat spanningsinjector geval stuk is, als er wel gewoon stroom uit komt? Is er een andere manier om te achterhalen of ie stuk is zonder em uit elkaar te slopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sinds 2 weken geleden (na die strenge vorst / sneeuw) had ik geen radio ontvangst meer.

Vandaag maar eens het dashboard open gemaakt. kabels zaten achterin de radio allemaal goed vast.

 

Ook kwam ik de genoemde stuurspanningsinjector tegen met een gemeten uitgang van 12,0 Volt. Dus dat ding werkt nog.

 

Echter als ik de antenne kabel los neem van die injector en rechtstreeks in de radio plug is mijn ontvangst nog steeds "0" .

 

Even de weerstand gemeten tussen kern en buitenmantel van de kabel die naar de antenne loopt en kom >20 Megaohm uit dus kortsluiting is het niet.

 

Maar wat is het dan wel? De electronica in de voet die op het dak zit?

Als een schroevendraaier of pen van de multimeter in de stuurspanningsinjector steek heb ik direct ontvangst.

 

Dus moet het wel in de antennevoet zitten, Of..... ik zag bij de knowledge base van Arjen (3V) http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=140&t=24735 een plug zitten achter bij de voet van de antenne.

Kan iemand me vertellen of dit bij een 3BG ook altijd zo zit of is dit alleen bij een 3B?

 

Dat zou me helpen, en dan kan ik rustig de hemel gaan los peuteren om te kijken wat ik bij de conector tegen kom.

 

alvast dank. gr. iwan.

post-4417-1423823133,0713_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Arjen: Kun je hem zien zitten als je de kofferbakverlichting in de hemel eruit haalt? ik heb proberen te kijken maar ik zie zo niet de connector zitten, de soort tire wraps, die heb ik wel gezien.

 

Zal toch knutselen worden verwacht is..... :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@midiman: Ik zie alleen de dunne coax kabel in het gat onderin de antenne voet verdwijnen als ik via het gat van het lampje in de hemel daarnaar toe kijk.

 

Het bewuste stekkertje op jouw plaatje zit dan nog in de voet neem ik aan net buiten het "zicht" ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ja, er zit (ca.) 10 ~ 12 cm coax (vrij dun) aan de antenne-voet en dan pas de connector.

Vaak zit de connector-combinatie (mannetje-vrouwtje, in elkaar geschoven) met een stuk tape aan de onderzijde van het dak geplakt

 

Bij de 3BG Sedan loopt de kabel (met de connectors in elkaar geschoven, natuurlijk) naar de linker-achterportaal, waar ook de "verkoude eend" (alarm-toeter) zit. Vrijwel diagonaal naar de "D" stijl (?) omdat er geen extra "slag" in de kabel zit, het is allemaal vrij kort en strak getrokken...

 

Pas wel op met je hemelbekleding, naast het feit dat er een soort glaswol in zit (gemene krassen in de huid) is de hemelbekleding ook nogal matig van kwaliteit (in de Sedan), althanks moeilijk weer netjes terug te plaatsen.

 

 

Ok thanks!, het is een variant dus dat scheelt misschien met die hemel bekleding, 3V heeft hiervan mooie foto's op de knowledge base staan, dus dat gaat goed komen. Is gewoon even rustig knutselen, misschien dat ik het a.s. weekend kan doen als toch de distributie wordt vervangen, dan staat ie in iedergeval droog (en misschien warm).

 

Ik probeer wat extra foto's te maken voor evt. aanvulling in de knowledge base.

 

Gr.iwan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de variant is de hemelbekleding ook bagger, dus voorzichtig met het weer in elkaar zetten van het geheel. Soms helpt het een smal strookje plakband in de lengte om de rand heen te plakken, dan krijg je de rubbers/profielen er makkelijker overheen en het plakband verdwijnt toch uit het zicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden