Ga naar inhoud
  • 0

Schokkend vermogensverlies LMM


pdx111

Vraag

Hallo,

 

Ten eerste verbaas ik mij over de deskundigheid en de kennis op dit forum en heb me dan ook ingeschreven.

 

Ten tweede wil ik een vraag stellen.

Ik heb een aantal topics gelezen die verwezen naar mijn onderwerp.

 

Maandag ben ik naar de garage geweest om een roetfilter te laten monteren op mijn TDI 115 pk uit 2000. 253000 km.

 

De auto (net zoals iedere VW die ik hiervoor gehad heb) heeft nog nooit een storing gehad.

 

Nadat ik na het plaatsen van de filter wegreed begon de auto met tussenpozen fors in te houden. Om het filter te plaatsen hebben we geen stekkers losgemaakt, maar wel de luchtfilterbak losgemaakt.

De deksel met stekkers en LMM zijn niet uitelkaar geweest.

 

De garage gaf aan wel een foutmelding te hebben, maar een incidentele die niet gespecificeerd was. Toch heeft de monteur na een preofrit de LMM vervangen. De storing was weg. Natuurlijk kreeg ik een rekening van 150E.

 

Mijn vraag is of deze LMM's inderdaad zo gevoelig zijn dat ze door een simpele reparatie 'spontaan' stuk kunnen gaan en of ze inderdaad zo duur zijn.

 

Bedankt voor iedere reactie.

 

Groet Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Paul,

 

Naar mijn ervaring gaat een LMM meter niet plots stuk, hij begint normaal gezien eerst een beetje te 'flashen', hiermee bedoel ik dat hij dan eens af en toe een verkeerde waarde geeft waardoor je wagen dan af en toe ook minder zal presteren, een soort stotteren zeg maar. Nu is het te laat maar anders moet je maar eens vragen wat de waardes zijn dat de LMM doorgaf. Als je LMM dan toch fataal stuk is gaat hij een vervangingswaarde aangeven voor de opgenomen lucht, een soort 'noodloop' zeg maar. De prijs van de LMM ligt rond de 100€, explusief btw dacht ik dus de prijs zal wel ongeveer kloppen!

 

Hoop dat ik je hier een beetje mee heb kunnen helpen en moesten er fouten in mijn verklaring staan mag daar altijd op gewezen worden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de prijs opgevraagd. Voor mijn type 93,- ex btw.

Ik heb de garage aangeboden om 50% te betalen.

Aangezien ik toch het gevoel had goed en correct te zijn behandeld, zijn we toch uitgekomen op 75,-E zonder bon.

 

Ik heb overigens weinig vertrouwen in garages en probeer de meeste dingen zelf te doen met hulp van een bijklussende monteur.

 

Als er een reparatie gedaan wordt door een garage, dan sta ik er bij. mag dat niet, dan gaat de auto niet naar die garage.

 

Mijn conclusie door de jaren heen is dat een goede 'beunhaas', die beschikt over voldoende kennis en de juiste gereedschappen, veel beter werkt en stukken goedkoper is dan de gemiddelde garage.

 

Overigens heb ik nog een vraag over de aandrijfassen van de passat, maar die zal ik in een nieuw topic plaatsen.

 

Nogmaals bedankt voor je reactie.

 

Groet Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik werk zelf ook bij een VW/Audi dealer, en ik kan je zeggen, bij ons mag je er bij staan. Eerlijk gezegd heb ik ook liever van niet omdat de stress om een of andere reden nog groter is. Als je niet direct de oplossing weet of je moet eens ten rade bij je collega dan wordt je direct naar je hoofd geslingerd dat je onbekwaam bent en proberen die desbetreffende klanten enige te grote kosten of dergelijke van zich af te schuiven omdat de mecanieker zogezegd onbekwaamdheid vertoont. Maar wat die mensen vergeten is dat iedereen het moet leren...

Dit gezegd zijnde, ik zou ook bij mijn wagen blijven :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Andy,

 

Begrijp mij niet verkeerd. Ik denk dat er heel goede monteurs bij vakgarage's werken.

Punt is echter vaak dat de werkdruk merkbaar hoog is en dat ik dan gewoon zie dat er gehaast en slordig of onnauwkeurig gewerkt wordt.

De beste monteur werkt dan slecht.

Ik moet wel ruim 60 E ex btw afrekenen bij een vakgarage en de garantie is ook vaak ver te zoeken. De kwaliteit van sommige klussen komt pas naar voren als hetzelfde onderdeel na enige tijd weer vervangen moet worden en je de resultaten ziet van slecht passen gereedschap, afgebroken onderdelen of je merkt dat gewoon schroeven en bouten ontbreken of los zitten.

 

Soms weet ik gewoon zeker dat diezelfde monteur in eigen tijd als ie er wat langer over kan doen, wel perfect werk levert.

 

Zelf sleutel ik al ruim 15 jaar aan motorfietsen. Heb ik met een beduimeld handboek moeten leren en ik doe over iedere klus lang ;), maar het werk is dan ook af in alle opzichten. Auto's zijn voor mij echter groot, lomp en ik kan nergens bij ;) en sjezus wat een hoop onderdelen. LOL

 

Nogmaals bedankt voor je reactie, wellicht weet jij ook een antwoord op mijn homokineet vraag. ;)

 

Groet Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oei een ro(e)tfilter, heel dom om zon ding te monteren. Kost je alleen maar geld, zometeen zit ie vol/verstopt en moet er een ander onder of die arme automonteur moet een leegbranden.. Als je auto getuned is zou ik em maar helemaal achterwege laten.. voor je het weet is je turbo aan gort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maak me gek.

 

Ik heb dat ding voor niks met die overheidssubsidie.

 

Mijn auto is overigens niet getuned. Ik rij helemaal standaard.

Maar zeg niet dat mijn auto daardoor stuk kan gaan. Er is me verzkerd dat het geen invloed heeft.

 

En ik heb wel gehoord dat ie na 60 tot 80 dkm vervangen moet worden maar dan zullen ze wel iets goedkoper zijn denk ik. (hoop ik)

 

Ik zal in ieder geval letten op eigenaardigheden in het rijgedrag.

 

Groet Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dan zullen ze wel iets goedkoper zijn denk ik

reken maar dat je in de buidel moet tasten.. nu kosten ze door subside niks en krijg je een aantekening op je kenteken, straks kun je de volle mep betalen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja ik ben bang dat je gelijk hebt.

De overheid is een onbetrouwbare partner.

Ik heb begrepen dat ze auto's zonder roetfilter straks zwaarder gaan belasten. Vandaar de aantekening op kenteken. Je kunt er zelfs steekproef op krijgen begrijp ik. Er zit een appart plaatje op gelast met een nummer en dat is weer bij RDW gemeld.

 

Anderzijds denk ik dus voordeel te halen uit het niet zwaarder belast worden en uit een hogere inruilwaarde omdat het kreng erop zit. Tja en liever nu gratis en straks betalen.

 

Maar hopen dat ie niet over 40000 km in puin draait, want dan ben je dus ver van huis.

 

Ik ben namelijk uiterst tevreden over de auto. En eigenlijk over iedere volkswagen die ik gekocht heb tot nog toe.

 

Groet Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

no way dat ik dat ding ga instaleren, ook al geven ze extra boven op de subsidie. Ik heb een type goedkeuring dus ze moeten niet zeuren bij de overheid. Heeft de overheid er ooit over na gedacht waar we die roetfilters gaan laten als ze afgedankt zijn? Een roetfilter is gewoon een probleem verschuiver, zo niet een manier van verkapte belasting, die ingevoerd wordt met subsidie om later dubbel en dwars er aan te betalen... (zo iets toch?)

 

owja..ik moet me Kat er nog uit slaan :mrgreen::thanks:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik wordt ook gestalked door mijn werkgever, én de lease- maatschappij om een filter te laten monteren, HELL NO ze moeten me naar de garage slepen voordat ie eronder komt, wat een bull-shit, het schijnt dat er een onderzoek gedaan wordt naar of ze nou kankerverwekkend zijn of niet die retrofilter meuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden