Ga naar inhoud
  • 0

Probleem 2 , Heftige resonantie voorzijde 3B TDi AVG


Hellooder

Vraag

Dit is mijn andere hardnekkige probleem van mijn 380.000 km oude Passat , iets belangrijker want is er bijna niet meer mee te rijden.

 

Probleem is dit : heftige resonantie , waarschijnlijk rechtsvoor en in de frequentie van de wielen zowel in 4 als 5e versnelling hetzelfde.

 

Dit is 2,5 jaar geleden begonnen als een lichte trilling bij gas geven tussen 120 en 140km , en bij een lichte stuuruitslag naar links of een combinatie daarvan bij inhalen bijvoorbeeld of een heel flauwe bocht naar links. Onder de 120 en boven de 140 was er niks aan de hand en als je de trilling voelde bij het sturen en stuurde wat verder door was het ook weer weg. Maar het is steeds erger geworden de afgelopen jaren en nu begint het wel erg vervelend te worden. Het is nu zo'n verschrikkelijk dreunend geluid geworden en 't lijkt of er elk moment iets af kan breken zo gaat het tekeer , 't begint nu ook al bij 100 en gaat ook langer door. Ook bij de andere kant opsturen begint ie nu wat te resoneren.

 

Echt trillen in het stuur doet ie niet want je voelt het toch door heel de wagen heen , gek wordt ik ervan want ook deze krijgen we niet gevonden. De auto is intussen ook alweer 2 keer gekeurd en heb beide keren ook gevraagd eens kritisch naar die voorkant te kijken maar er is niks mis mee.

 

Ik heb wel van alles gevonden wat twijfelachtig was en vervangen , maar ook hier helpt niks.

 

- Een stuk of 4 draagarmen her en der

- buitenste homokineten zijn een kleine ton geleden al eens vervangen. Niet vanwege deze trilling , maar gewoon versleten.

- stabi handjes

- baksteunen achter

- motorsteunen gecheckt maar zijn ook goed

- wielen gewisseld voor en achter

- nogmaals gebalanceerd

- andere , stalen velgen erop gezet
 

- en als laatste het vet in binnenste homokineten vervangen want dat droogt wel eens en kan problemen geven las ik ergens , maar dat was ook niet het geval en er zat ook geen voelbare speling op.

 

Wie o wie heeft dit ook eens meegemaakt , en beter nog , opgelost ?

aangepast door Hellooder
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wiellager al vervangen?

Die kunnen rare geluiden maken als ze stuk zijn.

Geb destijds met mijn 3BG gehad, leek alsof er iets in de versnellingsbak stukwas.

 

Mwja...maar dan zou ie al 2 keer door de mand moeten zijn gevallen bij de APK lijkt me , bovendien is het ook geen wiellager geluid. Het is een laagfrequente dreun door heel de wagen heen , eentje waar je U tegen zegt en hoofdpijn van krijgt als het te lang duurt. Zolang je niet op de snelweg komt merk je d'r ook helemaal niks van , een wiellager hoor je altijd wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Binnenste homokineten? Als je ze opgekrikt voelt zitten ze op een ander punt dan staand op de wielen. Ik heb ze eerder bij een golf eens onderling verwisseld, duwen ze weer tegen een fris bewerkt vlak.

 

Nou , dat werd me inderdaad al eens eerder verteld en ik denk dat dat toch uiteindelijk de usual suspects zijn. Maar ik wilde eerst eens wat meer verificatie van een paar mensen voordat ik weer voor een paar honderd tegen aan smijt en weer geen steek verder ben want daar wordt ik een beetje flauw van. Elke keer vind ik wel weer iets dat niet deugt , maar geen vooruitgang !

 

Ik heb ze inderdaad wel op een 4 kolommer gecheckt vanwege de rijhoogte anders krijg je een vertekend beeld natuurlijk. Ik merkte er toen niks geks aan maar da's intussen ook alweer een half jaar geleden. Ik ga volgende week nog eens kijken op de brug , met een collega achter het stuur die dan een beetje moet wiebelen met t stuur. Kijken of ik er nu wel iets aan kan zien.

 

Wordt vervolgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je de wagen op de brug hebt en de wielen los hangen, kun je heel goed checken of het lager heel is.

 

Ja , dat snap ik.....maar de wiellagers is 100% niet "het probleem" .....

 

Dan zou het me zelf al meerdere malen opgevallen moeten zijn , en bovendien zou dan de APK keurmeester ook nog eens 2x(!) gefaald moeten hebben......

 

Da's nogal een afkeurpunt namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Enn? Heeft het geholpen?

Nou , heb ze d'r toevallig vanavond er onder gezet..... :neutral:

 

Resultaat ?  Niks...nada. . . noppes... Er is niets veranderd , om gestoord van te worden... :bash: :bash: :bash:

 

Hij doet nog exact hetzelfde , ik wist het al toen ik de oude zag van binnen. Dat zag er goed uit , heb ze nog even gespoeld en droog in elkaar gezet maar dat was niet veel slechter dan de nieuwe..

 

Ze waren gelukkig niet al te duur maar t is toch weer een € 100,- en een paar uur in 't putje..... :evil:

 

En nu ? Nog suggesties anyone ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Komt het niet uit de versnellingsbak zelf?

ooit met een Seat Inca gehad, had een beste tik van een VW Crafter op links voor gehad,

sinds dien voelde je een trilling in de auto tussen de 50 en 70 km/h, en zag je ook de pook

bewegen.

Assen compleet, wielnaaf compleet...niks hielp....dus maar een andere werkgever gezocht  :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De bak dat lijkt me niet , je voelt niks in de pook. Het komt uit de "vloer" zeg maar , het trilt niet eens in het stuur.

 

Dacht dat ik toch nog wat gevonden had , ik heb er eens een stalen carterplaat onder gemaakt en die zit vast aan het subframe en de voorbuis van de inter cooler. Deze raakt natuurlijk af en toe wat en was wat verbogen en zat vast tegen de stabi aan aan de linker zijde. Ik dacht nu heb ik het gevonden , even d'r af en even rechtgeperst maar ook dat is 'm weer niet......

 

Had ook nog even de wiellagers gecheckt maar dat voelt ook normaal al lijkt het wel dat het rechter wiel ietsjes zwaarder draait , ook als ik de remblokken even lostte. Maar dit kan ook door het dif komen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2 massa vliegwiel? Deze geeft bij het einde van zijn leven soms ook vreemde trillingen.

Als je Duits een beetje in orde is kun je deze 2 massa vliegwiel special van Die Autodoktoren eens bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=RL3kExvx8wk

 

Succes in elk geval en ik hoop dat je het kunt oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2 massa vliegwiel? Deze geeft bij het einde van zijn leven soms ook vreemde trillingen.

Als je Duits een beetje in orde is kun je deze 2 massa vliegwiel special van Die Autodoktoren eens bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=RL3kExvx8wk

 

Succes in elk geval en ik hoop dat je het kunt oplossen.

 

Met dat Duits komt het wel goed.....goed verhaal en goed uitgelegd! En , het zou zo maar kunnen dat er iets mis mee is maar ik heb toch m'n bedenkingen....

 

Om te beginnen , hij heeft dan wel 370.000 km gelopen en een half jaar geleden heb ik er een nieuwe koppeling in gezet maar geen nieuw vliegwiel. Waarom niet ? Omdat ik er pas achter kwam dat ie een DMV had toen de bak al op de werkbank lag en ik koppelingskit al besteld had. Reden 2 , het vliegwiel voelde nog gewoon goed stevig aan, ik heb ze veel en veel slechter gezien. Reden 3 , zo'n DMV is net zo duur dan de auto waard is...ik ga er geen godsvermogen meer aan uit geven als dat niet perse hoeft.

 

Maar dan nog , de AVG is bij lange na niet zo sofisticated als de moderne CR motoren met tig inspuitingen per arbeidsslag waar die 2 duutsers het over hebben. Het is in principe de generatie 1 TDi uit de late 80's , die heb je ook zonder.  Ik heb met 10 tallen DMV problemen te maken gehad op de zaak , vooral pompeduses heb ik wel eens zeer beroerd horen lopen vanwege een kapot DMV maar ik bij die ouwe tdi-tjes nooit.

 

Waarom alleen tussen 120 en 140 relaxed op cruisecontrol en je STUURT ALLEEN MAAR een fractie naar links ? Stuur je iets verder door dan is 't meteen weer weg , stuur weer rechtuit is t ook weer weg. Of een klein beetje gas erbij doet ie het ook  weer , wat meer gas d'r bij en t is weer weg..Het is zo bizar.

 

Bovendien zou je deze trilling dan als eerste in de pook (deze zit recht in de bak bij de lengtemotor) moeten voelen maar dat is superstil. Nog een reden waarom dit niet plausibel is , hij doet dit in z'n 5 , maar ook exact hetzelfde in 4 bij dezelfde snelheid en dus een ander motortoerental !!

 

Begrijp me niet verkeerd , als iemand me zou garanderen dat het met een nieuw DMV opgelost is zou ik het acuut doen maar ik ben bang dat het weer helemaal niks brengt net als alle andere adviezen die ik wel aangegrepen heb maar ook niks gebracht hebben. Ik had echt gedacht dat dit een heel bekend Passat /A4 probleem zo zijn waar iemand zo de oplossing uit de mouw zou schudden , maar blijkbaar niet.

aangepast door Hellooder
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden