Tijdens het zoeken naar het probleem dat ik vorig weekend had rond de electronica in mijn wagen heb ik veel bijgeleerd rond de zekeringen in de wagen. Ik speelde al een tijdje met het idee een dashcam te kopen, maar omdat ik er te weinig van af wist hield iets me toch tegen. Na uren pluizen in de info rond de zekeringen ben ik dan toch ook eens de details rond de dashcam gaan opzoeken (oa op dit forum, waarvoor dank). Zondagavond laat besteld, dinsdag al toegekomen...
Deze tutorial is voor diegene die minimale aanpassingen willen doen.
Spudgers (Plastic tools om kunststof panelen te manipuleren)
Alternatief, maar volgens dezelfde principes:
Dashcam
Extra 12v plug
Piggyback fuse holder
Spudgers (Plastic tools om kunststof panelen te manipuleren)
Wat ik er ook bij heb gebruikt: Crimping Ferrules (in het nederlands: Adereindhulzen).
Wat nog beter zou zijn: Ring of Spade terminal (6mm). Maar die had ik niet liggen.
Stap 1
(Geschakelde) plus vinden
Ik heb in het instructieboekje van de wagen gekeken: in het hoofdstuk 'zekeringen' te vinden in de index.
Volgens het schema is in de Passat B8 zekering F40 aangesloten op de 12v-sigarettenaansteker. Je kan in B8 zelf kiezen of je die zekering geschakeld of altijd gevoed wenst. De F40 plaats bevat namelijk 3 pinnen. De bovenste is 'altijd aan' de middenste is 'massa' de onderste is de geschakelde plus.
Je kan de (geschakelde) plus ook vinden door de gewenste zekering te verwijderen, uw multimeter (rode pin) aan te sluiten op 1 van de 2 polen, de zwarte pin hou je aan de massa (een bout in de buurt van de zekeringendoos. Stel de multimeter in op 20V gelijkspanning en je zal indien het contact ingeschakeld is rond de 12 volt meten op de (geschakelde) plus. Je mag met je multimeter meter zonder verbruiker, omdat de polen parallel staan met andere verbruikers, je zal dus niet kortsluiten!
Stap 2
Piggyback
De 'Piggyback fuse holder' is essentieel als je een veilige inbouw wilt. Indien hij goed is aangesloten behoudt u de originele kring van de aftakplaats (met originele zekering) & is uw toestel op zijn beurt ook gezekerd.
De 'aftak-zekering' hoort onderaan in de piggyback te zitten.
Zorg er voor dat de platte kant aangesloten is op de plus, anders ben je afhankelijk van de onderste zekering om stroom te krijgen op de bovenste zekering. Bekijk dit schema en ga er van uit dat de onderste rode zekering doorgebrand is. Indien de platte kant van de piggyback aan de plus hangt is er nog altijd een kring van plus naar min. Indien de platte kant aan de min hangt, dan is er enkel een verbinding van min naar min...
Indien de zekering niet doorgebrand is zal alles werken, alleen niet zoals voorgeschreven.
De rode draad dient aan de piggyback gehangen worden. Bijna alle piggybacks dien je uw kabel in de daarvoor voorzien plaats te duwen, en dan met een speciale of gewone tang krachtig dichtduwen. Zo is de plus van uw toestel verbonden aan de plus van uw wagen. Ikzelf heb als tussenstuk een ferrule gebruikt.
Zwart (op mijn Chinese voeding was de zwarte kabel gewoon wit )
De zwarte draad moet niet aan de aftakzekering maar aan de massa van de wagen. Deze is meestal te vinden in de vorm van een bout, bij de B8 is deze 6mm bout perfect geschikt. Even losdraaien met een torx30 en de zwarte kabel in een ferrule, Ring-terminal of Spade-terminal bevestigen aan de bout, en de bout terug vast draaien.
Stap 4
Wegwerken kabel
De voedingsblok kon ik met een plastic snelbinder (tiewrap) monteren op de zijkant.
De kabel loopt vanaf de zekeringkast, via het zwarte paneel, via het beige paneel (A-stijl) naar de bovenkant van het raam. Zorg er voor dat de kabel niet voor uw airbag komt, mijn kabel loopt eigenlijk achter de zwarte rubber en ligt tegen het beige paneel. Aan de bovenkant van de A-stijl is de draad zichtbaar, uit voorzorg voor de airbag wou ik er niet voor lopen. Daarna via de dakbekleding en over de spiegel naar de rechterkant van de spiegel zodat de dashcam niet om mijn gezichtsveld is tijdens het rijden. De kabels zijn weggeduwd met de Spudger, om een minimum aan demontage te hebben.
Foto's:
Indien iets niet duidelijk is: Vraag maar alle onderdelen kon ik gewoon op een dashcam site bestellen, Snelbinders, knijptang, kniptang, Torx30, plastic tools, en ferrules had ik liggen.
Vraag
stijnv
Tijdens het zoeken naar het probleem dat ik vorig weekend had rond de electronica in mijn wagen heb ik veel bijgeleerd rond de zekeringen in de wagen. Ik speelde al een tijdje met het idee een dashcam te kopen, maar omdat ik er te weinig van af wist hield iets me toch tegen. Na uren pluizen in de info rond de zekeringen ben ik dan toch ook eens de details rond de dashcam gaan opzoeken (oa op dit forum, waarvoor dank). Zondagavond laat besteld, dinsdag al toegekomen...
Deze tutorial is voor diegene die minimale aanpassingen willen doen.
Wil je een betere inbouw, dan kan je een extra circuit inbouwen: https://www.my-gti.com/601/addition-of-extra-circuits-to-the-volkswagen-golf-jetta-passat-eos-scirocco-rabbit-fuse-box (tip van Roy_01)
Shoppinglist:
Alternatief, maar volgens dezelfde principes:
Wat ik er ook bij heb gebruikt: Crimping Ferrules (in het nederlands: Adereindhulzen).
Wat nog beter zou zijn: Ring of Spade terminal (6mm). Maar die had ik niet liggen.
Stap 1
(Geschakelde) plus vinden
Ik heb in het instructieboekje van de wagen gekeken: in het hoofdstuk 'zekeringen' te vinden in de index.
Volgens het schema is in de Passat B8 zekering F40 aangesloten op de 12v-sigarettenaansteker. Je kan in B8 zelf kiezen of je die zekering geschakeld of altijd gevoed wenst. De F40 plaats bevat namelijk 3 pinnen. De bovenste is 'altijd aan' de middenste is 'massa' de onderste is de geschakelde plus.
Je kan de (geschakelde) plus ook vinden door de gewenste zekering te verwijderen, uw multimeter (rode pin) aan te sluiten op 1 van de 2 polen, de zwarte pin hou je aan de massa (een bout in de buurt van de zekeringendoos. Stel de multimeter in op 20V gelijkspanning en je zal indien het contact ingeschakeld is rond de 12 volt meten op de (geschakelde) plus. Je mag met je multimeter meter zonder verbruiker, omdat de polen parallel staan met andere verbruikers, je zal dus niet kortsluiten!
Stap 2
Piggyback
De 'Piggyback fuse holder' is essentieel als je een veilige inbouw wilt. Indien hij goed is aangesloten behoudt u de originele kring van de aftakplaats (met originele zekering) & is uw toestel op zijn beurt ook gezekerd.
De 'aftak-zekering' hoort onderaan in de piggyback te zitten.
Zorg er voor dat de platte kant aangesloten is op de plus, anders ben je afhankelijk van de onderste zekering om stroom te krijgen op de bovenste zekering. Bekijk dit schema en ga er van uit dat de onderste rode zekering doorgebrand is. Indien de platte kant van de piggyback aan de plus hangt is er nog altijd een kring van plus naar min. Indien de platte kant aan de min hangt, dan is er enkel een verbinding van min naar min...
Indien de zekering niet doorgebrand is zal alles werken, alleen niet zoals voorgeschreven.
Interessante video: How to add a fused circuit to your vehicle – how to fuse tap - by VegOilGuy (gevonden via dit forum btw)
Stap 3
Constante voeding of 12v plug aansluiten
Rood
De rode draad dient aan de piggyback gehangen worden. Bijna alle piggybacks dien je uw kabel in de daarvoor voorzien plaats te duwen, en dan met een speciale of gewone tang krachtig dichtduwen. Zo is de plus van uw toestel verbonden aan de plus van uw wagen. Ikzelf heb als tussenstuk een ferrule gebruikt.
Zwart (op mijn Chinese voeding was de zwarte kabel gewoon wit
)
De zwarte draad moet niet aan de aftakzekering maar aan de massa van de wagen. Deze is meestal te vinden in de vorm van een bout, bij de B8 is deze 6mm bout perfect geschikt. Even losdraaien met een torx30 en de zwarte kabel in een ferrule, Ring-terminal of Spade-terminal bevestigen aan de bout, en de bout terug vast draaien.
Stap 4
Wegwerken kabel
De voedingsblok kon ik met een plastic snelbinder (tiewrap) monteren op de zijkant.
De kabel loopt vanaf de zekeringkast, via het zwarte paneel, via het beige paneel (A-stijl) naar de bovenkant van het raam. Zorg er voor dat de kabel niet voor uw airbag komt, mijn kabel loopt eigenlijk achter de zwarte rubber en ligt tegen het beige paneel. Aan de bovenkant van de A-stijl is de draad zichtbaar, uit voorzorg voor de airbag wou ik er niet voor lopen. Daarna via de dakbekleding en over de spiegel naar de rechterkant van de spiegel zodat de dashcam niet om mijn gezichtsveld is tijdens het rijden. De kabels zijn weggeduwd met de Spudger, om een minimum aan demontage te hebben.
Foto's:
Indien iets niet duidelijk is: Vraag maar
alle onderdelen kon ik gewoon op een dashcam site bestellen, Snelbinders, knijptang, kniptang, Torx30, plastic tools, en ferrules had ik liggen.

aangepast door stijnvLink naar reactie
Delen op andere sites
9 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten