Ga naar inhoud
  • 0

InCarBite schermhouders en uitvallen DAB+ van de Discover Pro


Gerrit-GTi

Vraag

Zijn er meer forummers hier die InCarBite iPad schermhouders hebben in combinatie met een Discover Pro?

Ik heb namelijk in mijn Passat GTE 2x de InCarBite schermen en als ik hierin de ipads zet en ze gaan laden dan valt er op mijn Discover Pro het signaal van DAB+ weg. Om de situatie nog gekker te maken krijg ik weer DAB+ signaal door de achterdeuren (aan de kanten waar een ipad staan te laden) open te gooien. Dan springt gelijk de DAB+ weer aan en bij sluiten van de deuren valt het binnen enkele seconden weer weg. Als ik alleen 1 ipad laad dan hoeft alleen de deur open aan de kant waar de ipad staat open.

 

Ik ga hier zo wie zo voor terug naar het bedrijf waar dit spul is ingebouwd maar was benieuwd of er mensen hier zijn die ook gebruik maken van deze schermhouders en hier wel of geen last van hebben.

 

In eerste instantie gaven ze aan dat het aan de bluetooth van de ipads zou liggen die voor storing zou zorgen maar dit is het niet. Zelfs als ik de bluetooth uitzet en de ipads in vliegtuig modus zet valt de DAB+ uit. Daarnaast gebeurt dit ook alleen bij gebruik van de schermhouders. Als ik de ipads laad via de USB aansluiting in mijn arm steun of via de aansteker voor of die bij de achterbank dan blijft de DAB+ gewoon vrolijk doorspelen.

 

Iemand nog meer ervaringen hiermee of juist niet ondanks gelijke setup? Of misschien een techneut die weet in welke richting er gezocht moet worden? De inbouwer zelf snapt er helemaal niks van (via de telefoon) maar gaat er binnenkort naar kijken.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

In eerste instantie zou je aan voeding denken, maar die deuren maken het verhaal wel heel bizar. Ben benieuwd.

Vrijdag staat de afspraak bij de inbouwer en dan gaan we het meemaken. Ben zelf ook heel erg benieuwd. Zelf geeft ie aan dat het 100% geen voedings/massaprobleem kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oorzaak is gevonden en de boosdoener zijn de ipadcovers. Daar zit een 12v->5v omvormer in en deze is door de fabrikant niet goed genoeg afgeschermd waardoor hij storing veroorzaakt op de DAB+ ontvangst van mijn Discover Pro.

 

Het was bij de fabrikant een bekent probleem en andere merken waaronder Mercedes en Porsche hebben hier ook last van. Ze hebben helaas voor mij nog geen oplossing dus het enige wat de inbouwer voor mij kon doen is een schakelaar inbouwen waarmee ik de laadmogelijkheid van mijn schermen uit kan zetten als ik gebruik wil maken van de DAB+.

 

Op de vragen wat er gaat gebeuren op het moment dat ze er wel een oplossing voor hebben hadden ze nog geen antwoord natuurlijk. Dit zal dus komen te vallen onder de categorie "mee leren leven". In een vervolg model zal er ongetwijfeld hier beter op gelet worden maar daar ben ik niet mee geholpen.

 

Ik zal frequent contact houden met de inbouwer om te kijken of er al een oplossing is. Dit schermhoudersetje van 175,- per stuk is net iets te duur vind ik om dergelijke problemen te moeten hebben.

 

Mochten anderen een dergelijk setje van InCarBite overwegen let hier dus op dat je er eventueel ook last van kan hebben. Vooralsnog stoort het dus alleen mijn DAB+ ontvangt. GPS, FM, 4G en WIFI hebben nergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Juist voor dit soort situaties zijn EMC richtlijnen bedacht. Een apparaat dat hieraan voldoet, produceert niet meer storing dan in deze richtlijnen is beschreven en is ook bestand tegen storing van andere apparaten, even simpel gezegd.

 

Ontwerp je iets en wil je dat verkopen, dan moet je aan kunnen tonen dat je voldoet aan deze richtlijnen. Je laat het ding dan uitgebreid testen en ontvangt hiervan een certificaat. Komt het niet door de test, dan ga je je ontwerp aanpassen totdat het wel voldoet (ik heb dit in het verleden een aantal keer gedaan. Niet goedkoop, kost tijd, wel leuk om te doen).

Voor de automotive is er zelfs nog een strengere richtlijn, als ik me goed herinner...

 

Weet niet of je zover wilt gaan, maar ik zou de fabrikant contacten, je probleem beschrijven en vragen aan welke EMC eisen hun product voldoet. Een zichzelf respecterend bedrijf zal dit (moeten) oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch is het bovenstaande niet geheel waar. Dat het een EMC issue is; absoluut. Dat het product niet aan de EMC richtlijn voldoet? Dat is niet zeker. Als een product tegen de limitiet aanzit betreft spurious emissions dan valt deze waarde aan 'de goede kant' maar genereerd dit toch een S9+40dB ruis op VHF @3m. Maar of nu de EMC limieten in de richtlijn te 'laf' zijn of dat de immuniteit van de diverse ontvangers nu pet zijn; daar zijn de geleerden het nog niet over eens ;-)

 

Afschermen en ontkoppelen van de voeding zal helpen. Dit zijn een paar extra componentjes dus die zal de fabrikant met liefde en plezier weglaten in zijn ontwerp; scheelt geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden