Ga naar inhoud
  • 0

Start/stop


Hendrik38

Vraag

Ik rijd een 2.0 tdi met automaat en auto hold. Als ik start stop aan heb en stop voor een stoplicht bijv. Dan laat ik normaliter direct mijn rem weer los omdat de autohold hem tegen houdt. Soms slaat dan net ervoor de motor af (start stop). Als de motor binnen een seconde dus weer moet starten (omdat ik mijn rem loslaat) duurt het vaak iets langer voordat de motor weer loopt/ lijkt wat langer door te moeten starten. Als er paar sec. Meer tussen zit tussen het weer moeten starten nadat de motor is afgeslagen loopt hij direct. Denk dat het normaal is...maar ben wel nieuwsgierig waarom. Voor de rest is het altijd direct starten en lopen. Warm/koud etc geen ptobleem.

aangepast door Hendrik38
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoelt, maar ik heb start-stop altijd uit staan. Ten eerste om geen vertraging te hebben bij wegrijden wanneer je net 1 sec stilstaat en ten tweede is het gewoon beter voor de motor, helemaal bij snelwegritten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat komt omdat de motor dan nog niet helemaal stilstaat. En de startmotor mag niet ingrijpen als de motor nog draait, of nog erger als hij vlak voordat hij stilstaat nog even een klein stukje achteruit draait door de compressie. Om de tandkrans van het vliegwiel en de startmotor vertanding heel te houden.

Dus bovenop de normale starttijd, komt de wachttijd tot de motor helemaal stil staat.

 

BTW als de motor net aan het stoppen is (brandstofinjectie uit), maar nog genoeg toerental heeft om weer aan te slaan (bv 300 toeren), dan wordt de injectie vaak weer gewoon aangezet. Dat merk je ook als je er op let.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dezelfde motor en dsg en heb dit ook. Moet je eens heel snel reageren met je voet. Als je die te snel van de rem haalt en autohold houd de auto stil dan slaat de motor ook af. maar omdat je te snel bent, en niet de rem niet indrukt slaat hij niet meer aan. Dus moet je de motor weer opnieuw starten. Dus voet op de rem en de pook uit de D zetten en dan weer starten. Heb dit al 2x op een kruising gehad. Dit werkt mooier met de schakel auto maar niet in samenwerking met een automaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja die hebben we niet. :mad: Maar dan zou je het ook zo weer aan kunnen zetten dus. (vraag niet waarom)

 

Maar is het ook te inverteren dan? dat het gewoon standaard uit staan en je het dan eventueel aan kan zetten?

Of wordt het dan gewoon een nutteloos schakelaartje...

 

gr. Andre.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden