Ga naar inhoud
  • 0

AFS inoperative Passat 3c


PassatRB

Vraag

Hallo,

 

zal mij even voorstellen, mijn naam is Robin 24jaar en woon in limburg en rij sinds een jaar zoiets een Passat 3c 2.0 tfsi van 2007.

 

verder een prima auto, echter sinds kort het volgende probleem, nadat mijn xenon ballast defect is geraakt (wat al gemaakt is) heb ik gelijk het volgende probleem nadat ik wat verwisseld heb van de koplampen om erachter te komen wat het probleem was is het lampje in het dashboard gaan knipperen en geeft de auto nu aan "AFS inoperative"

heb al verschillende topics hierover gelezen maar komen niet overeen met mijn probleem, beide lampen doen het gewoon en ook als ik de auto start zie je de lampen zichzelf stellen,rechts gaat wel als eerste, eerst naar buitenkant en als die terug komt gaat links meebewegen, alleen is de rechter kant wat trager dan links, (linker koplamp was de ballast defect) de rechterkant stelt zich uiteindelijk ook iets anders dan de linker, de vertraging tussen links en rechts is opmerkelijk en dat de lampen niet meedraaien in de bochten.

 

iemand hier ervaring mee of mij kan vertellen wat er nog vervangen dient te worden?

 

Mvg

Robin

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Denk dat je best de koplamp die traag beweegt eens demonteerd. Als je deze open maakt kan je het torx schroefje van de lens verstelling links/rechts losmaken. Dan kan je kijken of de lens los van het regelsysteem ook stroef loopt. Zoniet zal er iets mis zijn met de AFS stelmotor. Denk dat door de traagheid van de lens calibratie het systeem denkt dat het niet goed functioneert.

 

Misschien dat eens naar basis zetten met de PC ook als beterschap kan brengen.

 

Helaas is zo een stelmotor voor de links rechts beweging niet apart verkrijgbaar. Indien deze defect zou je een andere koplamp moeten plaatsen of een 2de hands koplamp op de kop kunnen tikken waarvan je weet dat de stelmotor nog intact is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ wulfke, bedankt voor de reactie, ik zal je tip gauw proberen uit te voeren, zal de voorbumper nog maar eens gaan demonteren.

 

@ Martijn, klopt had de auto aan de pc gehangen met vcds, gaf die idd deze foutcode aan, wat is de swivel precies en waarmee kan ik deze fout oplossen? alles doet het overigens prima, xenon L&R werken prima alleen draaien ze niet mee wanneer ik een bocht maak met de auto.

 

Gr Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De swivel is de stelmotor die ervoor zorgt dat de lens een links rechts beweging kan maken. Bij het starten van de wagen doen de lampen hun opstart "dansje" en zal een sensor controleren of de lenzen al dan niet hun beweging hebben gemaakt. Als de sensor de beweging niet of niet goed binnen krijgt dan zal hij het systeem uitschakelen. Normaal staan de lampen dan ook wat meer "scheel" te kijken dan normaal.

 

De sensor kan je wat bijstellen door middel van een schroefje met een heel fijne spoed. Op het beweegbaar deel van de lens zit een magneetje dat langs de sensor moet passeren om zo de beweging te detecteren. Als de sensor niet goed is uitgelijnd tov de magneet dan zal deze geen goede beweging waarnemen.

 

Misschien dat er in het systeem ook een soort tijdsbewaking zit die binnen een bepaalde tijd de sensor waarneming moet binnen krijgen omdat u aangeeft dat deze beweging traag of moeizaam verloopt.

 

Daarom dat ik aangaf eens te controleren of de lens los wel goed kan bewegen. Indien dit zo is loopt de stelmotor dan misschien te stroef.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

haha als het niks gaat worden ben ik wel geïnteresseerd maar tegelijk ook benieuwd naar het prijskaartje ervan, en moet wel de rechterkant zijn,

 

heb zojuist op het vortex-forum gelezen en schijnt dat de connectors van de "swivel" wel eens graag willen loskomen en dat verklaart de foutmelding aangezien de rest het prima doet alleen het meedraaien in de bochten niet, vw doet bij de nieuwere auto's gelijk de koplamp vergoeden aangezien het dan onder garantie schijnt te vallen.

 

Ik zal gauw weer eens mijn voorbumper en koplamp gaan demonteren en kijken of dit idd het probleem is, :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zelf ook niet maar hoop het natuurlijk wel, aangezien de contactpunten graag los zouden willen komen en toen ik de koplamp eruit had heb ik er mee gerammeld omdat er een stadslichtje los in lag.

Dus hoop dat het daardoor los is geraakt en het nu enkel een kwestie is van vastmaken.

Als de swivel echt kapot zou zijn, moet deze de koplamp toch helemaal niet meer moeten kunnen stellen, hij doet het wel alleen met vertraging.

 

We zullen zien en zal mijn bevindingen natuurlijk plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is eerder de afstelling daar heb ik ook mee geworsteld.

wel gek dat hij vertraagd, misschien blijft de links/rechts hangen?

 

Kan wel hoor met de swivel. het zijn twee dingen de eerste is de motor die links/rechts beweegt en ook nog de sensor die dat registreert. Als de VCDS hebt kun je de koplampen sturen terwijl de auto stil staat.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren, vandaag eindelijk de tijd gehad om even rustig aan de auto te werken, dus alles gedemonteerd zoals gewoonlijk en koplamp binnen gelegd, en al vrij snel viel het mij op wat er niet klopte, de vorige keer bij het wisselen van de lamp is de kabel van de lamp zo gaan zitten dat die het stel armpje van links naar rechts belemmerde, de kabel zat er simpelweg tussen ???? dus deze kon zich natuurlijk niet fatsoenlijk afstellen waardoor die dus een paar mm niet registreerde. Ben ik er denkelijk nog goed vanaf gekomen deze keer! Bedankt voor het meedenken???? fijne jaarwisseling alvast!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat probleem is dan nog goedkoper opgelost dan verwacht . Aan de bovenkant van de ruimte waar de lamp moet in gezet worden is er een plastiek haakje waar je de aansluit draad van de lamp achter kan haken zodat deze de bewegingsruimte van de lens niet belemmert

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weer een nuttige tip, maar geluk was van korte duur helaas, net onder het rijden ging het lampje ineens weer knipperen en draaien de lampen niet meer mee in de bochten, auto uit en aan gedaan en het is weer goed en de lampen draaien weer mee in de bochten en nu is het dus heel verschillend wanneer die de fout geeft ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ik ook, eerst elke keer nu soms. Ik denk dat het met de afstelling van de links-rechts beweging heeft te maken.

De mijne geeft rechterlamp soms een storing en dan voornamelijk bij het nemen van een rechterbocht. Bij volledige uitslag wil hij dan wel eens een storing geven. Even contact uit en weer aan en hij doet het weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden